Kathimerini.com.cy
*Της Έλενας Αποστόλου
Μοντάζ: Σάββας Κωνσταντίνου
Ήταν ένας παγκόσμιος θρύλος, ο βασιλιάς των αιθέρων. Ο λόγος για το γιγάντιο εμπορευματικό αεροσκάφος Antonov-225, κόσμημα της ουκρανικής αεροπορίας, που προκαλούσε δέος με το εκτόπισμά του σε όλο τον κόσμο.
Βρισκόταν στο αεροδρόμιο του Γκοστομέλ για επισκευές, όταν δέχθηκε ρωσικά πλήγματα και καταστράφηκε. Οι ειδικοί εκτιμούν πως η αποκατάσταση του «Mriya», όπως είχε βαπτιστεί και σημαίνει «Ονειρο» στα ουκρανικά, θα κόστιζε πάνω από 3 δισεκ. δολάρια και θα απαιτούσε περισσότερο από πέντε χρόνια.
«Το καθήκον μας είναι να διασφαλίσουμε ότι αυτά τα έξοδα θα καλυφθούν από τη Ρωσική Ομοσπονδία, η οποία έχει προκαλέσει εκ προθέσεως ζημιά στην αεροπορία της Ουκρανίας και στον τομέα των αερομεταφορών» υπογραμμίζει η ουκρανική κρατική αμυντική εταιρεία Ukroboronprom, η οποία διαχειρίζεται το Antonov.
Αυτό το μοναδικό στον κόσμο αεροσκάφος που είχε μήκος 84 μέτρα, μπορούσε να μεταφέρει φορτίο περίπου 250 τόνων με ταχύτητα που έφτανε τα 850 χλμ/ώρα. Εντυπωσιακό είναι και το σύστημα προσγείωσής του, που αποτελείται από 32 τροχούς.
Το An-225 είχε αρχικά κατασκευαστεί στο πλαίσιο των σοβιετικών αεροναυτικών προγραμμάτων, κυρίως για τη μεταφορά του διαστημικού λεωφορείου Μπουράν και είχε πραγματοποιήσει την πρώτη πτήση του το 1988.
Έπειτα από χρόνια αδράνειας, ελλείψει μέσων μετά την κατάρρευση της Σοβιετικής Ένωσης, το μοναδικό υφιστάμενο μοντέλο του An-225 πραγματοποίησε το 2001 μία δοκιμαστική πτήση στο Γκοστομέλ, που βρίσκεται σε απόσταση περίπου 20 χιλιομέτρων από το Κίεβο.
Έκτοτε το εκμεταλλευόταν η ουκρανική αεροπορική εταιρεία Antonov Airlines για πτήσεις μεταφοράς φορτίου, εφόσον της το ζητούσαν οι πελάτες της και το αεροπλάνο αυτό είχε μεγάλη ζήτηση ιδιαίτερα στην αρχή της πανδημίας Covid-19. Από το 2020 εκτελούσε ανθρωπιστικές πτήσεις, παραδίδοντας ιατρικές προμήθειες για την καταπολέμηση του κορωνοϊού στην ΕΕ.
Ήταν το δημοφιλέστερο αεροπλάνο στον κόσμο της αεροπορίας και προσέλκυε μεγάλα πλήθη, όπου και να ταξίδευε...