Χτύπημα από κεραυνούς, κακό φαγητό, μάσκες οξυγόνου, μυστικά υπνοδωμάτια, χαμηλός φωτισμός, τρύπα στα παράθυρα. Αν έχετε ποτέ αναρωτηθεί για κάτι από τα προαναφερόμενα κατά τη διάρκεια ενός αεροπορικού ταξιδιού σας, τότε αξίζει να διαβάσετε τα παρακάτω:
Σχεδιασμένα για να αντέχουν τους κεραυνούς
Τα αεροσκάφη έχουν σχεδιαστεί για να δέχονται χτυπήματα από κεραυνούς, κάτι που συμβαίνει συχνά. Εκτιμάται ότι κάθε αεροσκάφος δέχεται χτύπημα από κεραυνό μία φορά τον χρόνια ή μία φορά κάθε 1.000 ώρες πτήσης. Παρ’ όλα αυτά, δεν έχει πέσει κανένα αεροσκάφος από κεραυνό από το 1963. Αυτό οφείλεται στην μηχανική, που αφήνει το ηλεκτρικό φορτίο του κεραυνού να διατρέξει το αεροπλάνο μέσα και έξω, συνήθως χωρίς να προκληθεί κάποια ζημιά.
Δεν υπάρχει κάποια ασφαλέστερη θέση
Η εθνική υπηρεσία πολιτικής αεροπορίας των ΗΠΑ, FAA υποστηρίζει ότι δεν υπάρχει κάποια θέση στο αεροπλάνο, που να είναι πιο ασφαλής από τις υπόλοιπες. Έρευνα, ωστόσο του TIME για αεροπορικά δυστυχήματα, έδειξε ότι τα μεσαία καθίσματα στο πίσω μέρος του αεροσκάφους είχαν το χαμηλότερο ποσοστό θανάτου σε περίπτωση συντριβής.
Σύμφωνα με την εν λόγω μελέτη, «οι θέσεις στο πίσω μέρος του αεροσκάφους είχαν ποσοστό θνησιμότητας 32%, στο μεσαίο 39% και στο μπροστινό 38%». Ωστόσο, υπάρχουν τόσες μεταβλητές στο ενδεχόμενο συντριβής ενός αεροσκάφους, που σίγουρα δεν μπορείς να ελπίζεις ότι απλά και μόνο η θέση μπορεί να σου γλιτώσει τη ζωή.
Μυστικά υπνοδωμάτια για το πλήρωμα
Στις πολύωρες πτήσεις, το πλήρωμα μπορεί να εργάζεται για 16 ώρες. Για να μπορέσουν να καταπολεμήσουν την κόπωση, ορισμένα αεροσκάφη όπως τα Boeing 777 και τα 787 Dreamliners διαθέτουν μικρά υπνοδωμάτια, στα οποία το πλήρωμα έχει τη δυνατότητα να πάρει έναν υπνάκο. Τα υπνοδωμάτια αυτά είναι συνήθως προσβάσιμα μέσω μιας κρυφής σκάλας που οδηγεί σε ένα μικρό, με χαμηλή οροφή, δωμάτιο με 6-10 κρεβάτια και ένα μπάνιο.
Ελαστικά σχεδιασμένα να μην σκάνε κατά την προσγείωση
Τα ελαστικά των αεροπλάνων έχουν σχεδιαστεί για να αντέχουν απίστευτα μεγάλα φορτία βάρους (38 τόνους). Και μπορούν να χτυπήσουν το έδαφος με ταχύτητα 274 χιλιομέτρων/ώρα περισσότερες από 500 φορές πριν χρειαστεί να αλλαχτούν. Επιπλέον, η πίεση στα ελαστικά τους φτάνει τα 200 psi, περίπου έξι φορές μεγαλύτερη πίεση από αυτή ενός ελαστικού αυτοκινήτου. Αν χρειάζεται καινούργια ελαστικά, το πλήρωμα εδάφους απλώς ανασηκώνει το αεροσκάφος, όπως γίνεται και με τα οχήματα.
Γιατί ο φωτισμός χαμηλώνει κατά την προσγείωση
Όταν το αεροσκάφος προσγειώνεται τη νύχτα, το πλήρωμα χαμηλώνει τα φώτα της καμπίνας. Αυτό συμβαίνει ώστε τα μάτια μας να έχουν προλάβει να προσαρμοστούν στο σκοτάδι και να εκκενωθεί γρήγορα το αεροπλάνο σε περίπτωση που κάτι πάει στραβά.
Παρομοίως, κατά την απογείωση το πλήρωμα ανεβάζει τα σκίαστρα των παραθύρων, ώστε να μπορούμε να δουν έξω σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης και να εκτιμήσουν ποια πλευρά του αεροπλάνου είναι καλύτερη για εκκένωση.
Δεν χρειάζονται και οι δύο μηχανές για την πτήση
Η ιδέα μιας μηχανής που σταματάει στη μέση μιας πτήσης είναι κάτι τρομακτικό, ωστόσο κάθε αεροπλάνο μπορεί να πετάξει με ασφάλεια και με τη μία μόνο μηχανή. Η λειτουργία με το μισό της δύναμης μπορεί να κάνει ένα αεροπλάνο λιγότερο αποδοτικό από πλευράς κατανάλωσης καυσίμου αλλά έχουν σχεδιαστεί και δοκιμαστεί σε τέτοιες καταστάσεις, σύμφωνα με το Popular Mechanics.
Στις ΗΠΑ κάθε αεροπλάνο που είναι προγραμματισμένο να κάνει μεγάλο ταξίδι, ειδικά πάνω από ωκεανούς ή από ακατοίκητες περιοχές όπως η Αρκτική, πρέπει να πιστοποιηθεί από την Ομοσπονδιακή Διοίκηση Αεροπορίας για Διπλές Επιχειρήσεις Εκτεταμένης Δράσης, το οποίο ουσιαστικά είναι πόση ώρα μπορεί να πετάει με μία μόνο μηχανή. Το Boeing Dreamliner είναι πιστοποιημένο ότι μπορεί να πετάει για 330 λεπτά (δηλαδή 5,5 ώρες) με μία μόνο μηχανή.
Στην πραγματικότητα, τα περισσότερα αεροπλάνα μπορούν να πετάξουν για μια μεγάλη απόσταση, χωρίς καθόλου μηχανή, χάρη στην ολίσθηση. Λόγω της αεροναυπηγικής, το Boeing 747 μπορεί να «γλιστράει» 3,2 χιλιόμετρα για κάθε 1.000 πόδια που είναι πάνω από το έδαφος, το οποίο δίνει συνήθως αρκετό χρόνο για να φτάσει με ασφάλεια στο έδαφος.
Γιατί υπάρχουν τασάκια στις τουαλέτες
Η εθνική υπηρεσία πολιτικής αεροπορίας των ΗΠΑ απαγόρευσε το κάπνισμα στα αεροπλάνα πριν από χρόνια αλά οι επιβάτες με αετίσιο μάτι βλέπουν ότι στις τουαλέτες υπάρχουν ακόμα τασάκια. Σύμφωνα με το Business Insider, ο λόγος είναι ότι οι αεροπορικές εταιρίες και οι σχεδιαστές των αεροπλάνων καταλαβαίνουν ότι παρά την πολοτική για τα κάπνισμα και τα αμέτρητα ταμπελάκια για απαγόρευση του καπνίσματος, κάποια στιγμή ο καπνιστής θα πάρει την απόφαση να ανάψει ένα τσιγάρο κατά τη διάρκεια του ταξιδιού.
Η ελπίδα είναι ότι αν κάποιος παραβιάσει τους κανόνες, να το κάνει σε έναν σχετικά περιορισμένο χώρο, αυτόν της τουαλέτας και ότι θα πετάξει το τσιγάρο σε ένα ασφαλές μέρος, το τασάκι και όχι κάπου αλλού, που μπορεί να προκληθεί φωτιά. Αν σας πιάσουν πάντως, κινδυνεύεται με βαρύτατο πρόστιμο.
Τι προκαλεί την μικρή τρύπα στο παράθυρα
Είναι για τη ρύθμιση της πίεσης στην καμπίνα. Τα περισσότερα παράθυρα των αεροπλάνων αποτελούνται από τρία ακρυλικά πάνελ. Το εξωτερικού παράθυρο κρατάει τα στοιχεία έξω και διατηρεί την πίεση στην καμπίνα. Στην απίθανη περίπτωση που συμβεί κάτι στο εξωτερικό παράθυρο, το δεύτερο λειτουργεί ως ασφάλεια. Η μικροσκοπική τρύπα στο εσωτερικό παράθυρο υπάρχει για να ρυθμίζει την πίεση του αέρα έτσι ώστε το μεσαίο τζάμι να παραμένει άθικτο και να είναι σε καλή κατάσταση όποτε και αν χρειαστεί.
Γιατί το φαγητό στα αεροπλάνα είναι τόσο κακό
Το φαγητό στα αεροπλάνα έχει κακή φήμη ωστόσο δεν φταίει εξ ολοκλήρου αυτό. Μελέτη του πανεπιστημίου Cornell το 2015, έδειξε ότι το περιβάλλον μέσα στο αεροπλάνο μεταβάλλει τις γεύσεις των τροφίμων και των ποτών. Τα γλυκά γίνονται περισσότερο γλυκά και τα αλμυρά ακόμα πιο αλμυρά. Ο ξηρός ανακυκλωμένος αέρα μέσα στην καμπίνα δεν βοηθά να κρατηθεί η υγρασία σε χαμηλά επίπεδα, κάτι που έχει επιπτώσεις στη γεύση και τη μυρωδιά.
Σύμφωνα με μελέτη του Fraunhofer Institute for Building Physics της Γερμανίας το 2010, είναι περίπου 30% δύσκολο να γίνει αντιληπτές οι γλυκές και αλμυρές γεύσεις στον αέρα.
Μάσκες οξυγόνου
Οι οδηγίες ασφαλείας στις περισσότερες πτήσεις περιλαμβάνουν τον τρόπο χρήσης των μασκών οξυγόνου, οι οποίες πέφτουν όταν στο αεροπλάνο υπάρξει ξαφνική απώλεια πίεσης στην καμπίνα. Ωστόσο, ένα πράγμα που δεν μας λένε οι αεροσυνοδοί είναι ότι οι μάσκες έχουν οξυγόνο μόνο για 15 λεπτά.
Το χρονικό αυτό διάστημα ακούγεται πολύ μικρό, ωστόσο στην πραγματικότητα είναι περισσότερο από αρκετό. Σκεφτείτε ότι οι μάσκες πέφτουν όταν η καμπίνα χάνει πίεση, πράγμα που σημαίνει ότι το αεροπλάνο χάνει ύψος. Σύμφωνα με το Gizmodo, ένας πιλότος θα ανταποκριθεί σε αυτή την κατάσταση φορώντας την μάσκα και οδηγώντας το αεροπλάνο σε ύψος κάτω των 10.000 ποδιών, στο οποίο οι επιβάτες μπορούν να αναπνεύσουν κανονικά χωρίς επιπλέον οξυγόνο. Αυτή η ταχεία κάθοδος διαρκεί συνήθως λιγότερο από 15 λεπτά, πράγμα που σημαίνει ότι οι μάσκες έχουν περίσσευμα αέρα.
Γιατί τα αεροπλάνα αφήνουν γραμμές στον ουρανό
Οι λευκές γραμμές που αφήνουν τα αεροπλάνα στον ουρανό είναι απλά ίχνη συμπύκνωσης. Οι μηχανές απελευθερώνουν υδρατμούς ως μέρος της διαδικασίας καύσης. Όταν οι ατμοί ζεστού αέρα βγαίνουν στον δροσερό αέρα της ανώτερης ατμόσφαιρας, δημιουργούν αυτές τις λεπτές λευκές γραμμές. Πρόκειται ουσιαστικά για την ίδια αντίδραση που συμβαίνει με την αναπνοή μας όταν είμαστε έξω και κάνει πολύ κρύο.
Πηγή: newsmoney