24news team
Από το απόγευμα της Τρίτης πλανώνται πολλά ερωτήματα. Το κυριότερο εξ αυτών είναι το κατά πόσον η Κύπρος βρίσκεται μπροστά σε μια νέα «μόδα» διακίνησης ναρκωτικών ουσιών ή αν επρόκειτο για τυχαίο και μεμονωμένο περιστατικό.
Η περίεργη υπόθεση:
Γύρω στις 17:00 το απόγευμα της Τρίτης (12/1), πολίτης εντόπισε μη επανδρωμένο πτητικό μέσο (drone) να πετά σε περιοχή της Λευκωσίας. Το μη επανδρωμένο πτητικό μέσο ακολούθησε καθοδική πορεία και προσγειώθηκε κοντά στον πολίτη, ο οποίος το ακινητοποίησε και ειδοποίησε την Αστυνομία, αφού από αυτό κρεμόταν ύποπτο αντικείμενο.
Λευκωσία: Drone μετέφερε ναρκωτικά - Το εντόπισε πολίτης
Στο σημείο μετέβησαν μέλη της ΥΚΑΝ (Κλιμάκιο Λευκωσίας) και του Κλάδου Πυροτεχνουργών, που κατά τη διάρκεια των εξετάσεων διαπίστωσαν ότι το ύποπτο αντικείμενο ήταν κυλινδρική συσκευασία η οποία περιείχε ξηρή φυτική ύλη κάνναβης βάρους 60 γραμμαρίων περίπου.
Τόσο το μη επανδρωμένο πτητικό μέσο όσο και τα ναρκωτικά παραλήφθηκαν για περαιτέρω εξετάσεις.
Η ΥΚΑΝ (Κλιμάκιο Λευκωσίας) συνεχίζει τις εξετάσεις.
Είχε ξανά πληροφορίες η Αστυνομία:
Η Αστυνομία έγινε και παλαιότερα δέκτης πληροφοριών που σχετίζονταν με drones και παρόμοια περιστατικά, ωστόσο είναι η πρώτη φορά που εντοπίζεται και αναχαιτίζεται, σύμφωνα με όσα ανέφερε στο 24news ο εκπρόσωπος Τύπου της Αστυνομίας, Χρίστος Ανδρέου.
Ο κ. Ανδρέου επισήμανε ότι «η Αστυνομία έχει την απαραίτητη τεχνολογία ώστε να διερευνήσει τέτοιου είδους περιστατικά», τονίζοντας πως οι έρευνες για την υπόθεση βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη.
Σημειώνεται ότι πρόκειται για μια πολύ σοβαρή υπόθεση για την οποία διερευνώνται όλα τα ενδεχόμενα. Η Αστυνομία αναζητά τον χειριστή του drone αλλά και τον παραλήπτη, ενώ διερευνάται και η πορεία που ακολούθησε, ώστε να φτάσει στον τελικό του προορισμό.
Οδηγίες του Υπουργείου Μεταφορών για την χρήση των drones:
Η λειτουργία και η εκμετάλλευση αεροσκαφών εντός του Κυπριακού Εναέριου Χώρου, διέπονται από τον περί Πολιτικής Αεροπορίας Νόμο (Ν213(Ι)2002/2015) δυνάμει του οποίου έχουν εκδοθεί το περί Πολιτικής Αεροπορίας (Προϋποθέσεις για Διενέργεια Πτήσεων στην Κυπριακή Δημοκρατία από Μη Επανδρωμένα Αεροσκάφη) Διάταγμα, του 2015, (ΚΔΠ402 /2015 (27.11.2015) και η περί Πολιτικής Αεροπορίας (Εξαίρεση Μη Επανδρωμένων Αεροσκαφών από την Υποχρέωση Νηολόγησης) Απόφαση του 2015 (ΚΔΠ 403/2015 (27.11.2015).
Όλα τα τηλεκατευθυνόμενα και αυτόνομα αεροσκάφη από τις μικρές καταναλωτικές συσκευές που χρησιμοποιούνται για ψυχαγωγία έως τα μεγαλύτερα αεροσκάφη που χρησιμοποιούνται για επαγγελματικούς ή άλλους σκοπούς υπόκεινται στις πρόνοιες της πιο πάνω νομοθεσίας, η οποία αποσκοπεί στην διασφάλιση των πτήσεων εντός του Κυπριακού Εναέριου Χώρου.
Οι κάτοχοι, ιδιοκτήτες ή χρήστες μη επανδρωμένων αεροσκαφών (Drones) οφείλουν να συμμορφώνονται με τις πρόνοιες της ισχύουσας νομοθεσίας. Τυχόν παραβάσεις υπόκεινται σε κυρώσεις.
ΚΔΠ 402/2015 (27.11.2015) - Περί Πολιτικής Αεροπορίας (Προϋποθέσεις για Διενέργεια Πτήσεων στην Κυπριακή Δημοκρατία από Μη Επανδρωμένα Αεροσκάφη) Διάταγμα του 2015 (τροποποιημένο κείμενο).
ΚΔΠ 403/2015 (27.11.2015) - Περί Πολιτικής Αεροπορίας (Εξαίρεση Μη Επανδρωμένων Αεροσκαφών από την Υποχρέωση Νηολόγησης ) Απόφαση του 2015.
Για περισσότερες πληροφορίες και για εγγραφές μη επανδρωμένων αεροσκαφών επισκεφθείτε την ιστοσελίδα www.drones.gov.cy.
Παρόμοια χρήση των drones και στο εξωτερικό:
Μόδα φαίνεται να έγινε και στο εξωτερικό η χρήση των drones για… delivery. Αναφορές που εντοπίστηκαν στο διαδίκτυο, σημειώνουν ότι οι Βαλτικές χώρες για παράδειγμα, ανέφεραν τη χρήση drones για τη μεταφορά λαθραίων τσιγάρων από τα ανατολικά εξωτερικά σύνορα της Ε.Ε.
Στην Ελλάδα, υπό τον φόβο ότι θα μπορούσαν ν' αποδειχθούν επικίνδυνα για την αεροπλοΐα ή να χρησιμοποιηθούν για παράνομες και εγκληματικές ενέργειες, έβαλαν τέλος στις ανεξέλεγκτες πτήσεις των drones. Υποχρεωτική είναι πλέον η τήρηση μητρώου εγγραφής όλων των drones και των χειριστών τους αν οι σχετικές πτήσεις έχουν εμβέλεια άνω των 50 μέτρων, ενώ δεν επιτρέπεται ποτέ η ανύψωση drone σε περισσότερα από 120 μέτρα. Στα "κανονικά" - όχι δηλαδή τα mini drones που είναι ουσιαστικά παιχνίδια - ο κάτοχός τους θα πρέπει να υποβάλλει σχέδιο πτήσης μέσω ειδικής εφαρμογής (!) αν η πτήση υπερβαίνει την εμβέλεια των 50 μέτρων, ενώ αυτός παραμένει υπεύθυνος βάσει αστικού δικαίου για οποιαδήποτε ζημία προέλθει από την χρήση του drone του εις βάρος τρίτων (ειδικά αν το drone χρησιμοποιείται επαγγελματικά, θα πρέπει να είναι ασφαλισμένο αντί υψηλότατων ποσών).
Άλλα παραδείγματα που αναφέρονται στο διαδίκτυο είναι παραδόσεις αντικειμένων σε φυλακές τουλάχιστον τέσσερις φορές στις Ηνωμένες Πολιτείες, ενώ άλλα τέσσερα ξεχωριστά αλλά παρόμοια περιστατικά συνέβησαν επίσης στην Ιρλανδία, την Βρετανία, την Αυστραλία και τον Καναδά. Αυτά καταγράφηκαν το 2013 και το 2015.
Εταιρείες τα χρησιμοποιούν για παράδοση προϊόντων:
Εταιρείες παγκοσμίως γνωστές χρησιμοποιούν τα drones ως μέσα παράδοσης των προϊόντων τους. Μεταξύ άλλων, χρησιμοποιούνται για παράδοση φαγητού, υγειονομικής περίθαλψης και άλλων προμηθειών αλλά και προϊόντων.
Για παράδειγμα, το 2016, η Rakuten παρέδωσε αναψυκτικά και μπάλες γκολφ σε ένα γήπεδο γκολφ. Η Rakuten συνεργάστηκε με την εταιρεία κινητής τηλεφωνίας NTT DoCoMo για να ενσωματώσει την χρήση του κυψελοειδούς δικτύου LTE για δοκιμές ικανότητας παράδοσης σε μεγάλες αποστάσεις. Η παράδοση φορτίου με το drone πραγματοποιήθηκε στο Inage Seaside Park στην πόλη Chiba της Ιαπωνίας και σε παρακείμενη θαλάσσια περιοχή.
Τον Δεκέμβριο του 2016, επίσης, η Amazon Prime Air πραγματοποίησε την πρώτη της παράδοση χρησιμοποιώντας ένα drone στο Ηνωμένο Βασίλειο.
Η ιδέα της παράδοσης drone εισήλθε στο mainstream με την ανακοίνωση του ιδρυτή της Amazon Prime Air - Amazon.com, Jeff Bezos, τον Δεκέμβριο του 2013 ότι η Amazon σχεδίαζε την ταχεία παράδοση ελαφρών εμπορικών προϊόντων χρησιμοποιώντας UAV. Το δελτίο τύπου της Amazon αντιμετωπίστηκε με σκεπτικισμό, αφού υπήρχαν σημαντικά εμπόδια, όπως έγκριση από ομοσπονδιακό και πολιτειακό επίπεδο, δημόσια ασφάλεια, αξιοπιστία, ατομικό απόρρητο, εκπαίδευση και πιστοποίηση χειριστή, ασφάλεια (hacking), κλοπή ωφέλιμου φορτίου και διοικητικές προκλήσεις.
Ποια είναι τα είδη drones:
Τα drones διαχωρίζονται σε τρεις βασικές κατηγορίες. Αυτά με σταθερά πτερύγια, όπως δηλαδή ένα αεροπλάνο, αυτά με έναν έλικα όπως ακριβώς ένα ελικόπτερο και τα drones με 4 έλικες (quadrocopter) που είναι και η πιο δημοφιλής επιλογή των καταναλωτών.
Διαχωρίζονται επίσης σε επαγγελματικά, αγωνιστικά, hobby drones και selfie drones (αυτά που χρησιμοποιούνται για φωτογραφίες) αλλά και τα mini drones, τα οποία είναι τα πιο δημοφιλή (χρησιμοποιούνται συνήθως σε κλειστούς χώρους).
Μίμηση ή σύμπτωση;
Με βάση τα προαναφερθέντα, επανερχόμαστε στο ερώτημά μας κατά πόσον το εν λόγω γεγονός είναι τυχαίο ή όχι. Μήπως κάποιοι μιμήθηκαν παραδείγματα του εξωτερικού και φέρνουν νέες μόδες στο νησί μας;
Οι έρευνες της Αστυνομίας και κυρίως τα αποτελέσματα αυτών θα μας οδηγήσουν σε ασφαλή συμπεράσματα. Οψόμεθα…