Από τη στιγμή που ξέσπασε η θύελλα του #metοο με συγκεκριμένα ονόματα και καταγγελίες, πολλοί έσπευσαν να εμπλέξουν με διάφορους τρόπους τον καλλιτεχνικό διευθυντή του Εθνικού: κάποιοι υποστήριζαν, ωστόσο, ότι πρόκειται για φήμες και άλλοι επέμεναν πως είναι γνωστές συγκεκριμένες περιπτώσεις που αφορούν σε πολλά διάσημα πρόσωπα μεταξύ των οποίων και αυτό του Δημήτρη Λιγνάδη.
Οι καταγγελίες ανθρώπων του θεάτρου
Η κατάσταση φαινόταν να γίνεται ακόμα πιο ασφυχτική γύρω από το πρόσωπό του ύστερα από αναρτήσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης από σημαίνοντα πρόσωπα του θεάτρου όπως αυτές του σκηνοθέτη Δημήτρη Καρατζά ο οποίος έδωσε τη λαβή στους δημοσιογράφους και σε δημόσια πρόσωπα να δείξουν προς τον διευθυντή του Εθνικού.
Ακολούθησε η ανάρτηση της Έλενας Ακρίτα στον προσωπικό της λογαριασμό στο facebook η οποία ανακοίνωνε τη φημολογούμενη επικείμενη παραίτηση ύστερα από καταγγελίες που είχαν φτάσει στο Υπουργείο Πολιτισμού και στο ΣΕΗ, στα χέρια του Μπιμπίλα.
Ωστόσο στη Μπουμπουλίνας δεν είχε κατατεθεί ούτε αναφερθεί καμία επώνυμη ή ενυπόγραφη καταγγελία, κάτι που έκανε την Υπουργό Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη να προβεί σε μια λακωνική ανακοίνωση η οποία διέψευδε μεν το γεγονός αλλά ουσιαστικά καλούσε να κατατεθούν συγκεκριμένα ονόματα και να μην μένουν οι καταγγελίες ανώνυμες βοηθώντας την αναπαραγωγή φημών.
Παράλληλα άρχισε να ασκείται πίεση προς τον διευθυντή του Εθνικού για να παραιτηθεί αλλά ελλείψει συγκεκριμένων επώνυμων καταγγελιών η κατάσταση παρέμενε στάσιμη και ο ίδιος συνέχιζε κανονικά τις πρόβες του. Έσπευσε μάλιστα να απαντήσει σε άλλες καταγγελίες για τον διορισμό του αδελφού του στο Εθνικό Θέατρο υποστηρίζοντας ότι αυτή η επιλογή ήταν απολύτως νόμιμη και δικαιολογημένη.
Ωστόσο οι φήμες πολλαπλασιάζονταν και πολλοί έλεγαν ότι υπάρχουν επώνυμες καταγγελίες στα χέρια του ΣΕΗ που πρόκειται να φτάσουν, μάλιστα, στον εισαγγελέα-αλλά τίποτα τέτοιο δεν είχε συμβεί.
Η καταγγελία για κακοποίηση
To Σάββατο το πρωί δόθηκε, ωστόσο, υπό το φως της δημοσιότητας μια ανατριχιαστική πλην όμως άκρως λεπτομερής συνέντευξη ενός ηθοποιού στη δημοσιογράφο Ναταλί Χατζηαντωνίου και στην ιστοσελίδα 20/20 με συγκεκριμένα στοιχεία που έδειχναν πως τα ανήκουστα περιστατικά που περιέγραφε αφορούσαν στον καλλιτεχνικό διευθυντή του Εθνικού.
Πρόκειται για τον Νικο Σ. ο οποίος εξηγούσε αναλυτικά και με λεπτομέρειες πως κακοποιήθηκε σεξουαλικά από έναν πανίσχυρο άνθρωπο του Εθνικού αφήνοντας να εννοηθεί ότι πρόκειται για τον Λιγνάδη.
Η περιγραφή του προκαλεί σοκ: «Πήγα στο σπίτι του και χτύπησα το κουδούνι, περιμένοντας να μου ανοίξει ο ίδιος. Μου άνοιξε, όμως, ένα νέο παιδί σε ηλικία, λίγο μεγαλύτερος από εμένα. Ξαφνιάστηκα και μ' έπιασε μεγαλύτερο άγχος απ' ό,τι ήδη είχα, γνωρίζοντας ότι δεν θα έλεγα το μονόλογο μόνο μπροστά σ' ένα σπουδαίο σκηνοθέτη. Τώρα θα είχα και κοινό… "Που είναι ο τάδε;" ρωτάω με συστολή. Μου λέει "είναι στο μπάνιο, θα έρθει. Πέρασε". Μπήκα, καθίσαμε στον καναπέ, μιλήσαμε κανά 5λεπτο και περιμέναμε το σκηνοθέτη. Και ξαφνικά εμφανίζεται μπροστά μας ημίγυμνος, φορώντας μόνο μία πετσέτα. Ξαφνιάστηκα».
Όπως συνεχίζει, «εκείνος ξεκίνησε να χαϊδεύει τα γεννητικά του όργανα πάνω από την πετσέτα και να μου κάνει κι έναν πρόλογο ότι ένας ηθοποιός καλείται να παίξει δύσκολους ρόλους». Λέει επίσης: «με ρώτησε τι εμπειρίες έχω, αν έχω κάνει σεξ, αν έχω κάνει στοματικό έρωτα. Εγώ ήμουν τότε 19 ετών και μου ήταν πολύ δύσκολο να μιλήσω για τη σεξουαλική μου ζωή. Δεν είχα άλλωστε και αυτές τις εμπειρίες που μου ζητούσε να του πω. Ούτε μπορούσα να απαντήσω σε όλες αυτές τις ερωτήσεις, που έρχονταν η μία μετά την άλλη καταιγιστικές».
«Μετά ζήτησε αυταρχικά να κάνω στοματικό έρωτα στο νεαρό που καθόταν δίπλα μου. Το έκανα κι ένιωθα, κοιτάζοντας το παιδί, ότι κι αυτός δεν αισθανόταν άνετα, είχε μία εξίσου τεράστια αμηχανία με μένα. Το παιδί αυτό ήταν ευγενικό μαζί μου, ενώ ο άλλος, ο σκηνοθέτης, ήταν "αυτοκρατορικός", σαδιστικά αυταρχικός. Μετά μου ζήτησε να κάνω στοματικό έρωτα και στον ίδιο», λέει ο Νίκος Σ.
Η συνέχεια είναι ακόμα πιο σοκαριστική αφού όπως συνεχίζει: «κάποια στιγμή σηκώθηκε και πήγε στο υπνοδωμάτιο. [..] Ο σκηνοθέτης μού ζήτησε να κατεβάσω ξανά το παντελόνι μου, μ' έσπρωξε με βία στο κρεβάτι, με ακινητοποίησε με τα χέρια του στην πλάτη μου και με μία μεταλλική ράβδο, σαν μπάρα από σπιτικό μονόζυγο, επιχείρησε να διεισδύσει στο σώμα μου. Το άλλο παιδί καθόταν στο κρεβάτι και κοιτούσε. Ένιωσα τρόμο και παρέλυσα παρά το δυνατό πόνο που ένιωθα. Τελικά εκείνος κατάφερε να παραβιάσει με το μεταλλικό αντικείμενο το σώμα μου. Εγώ του έλεγα "πονάω, σταμάτα" κι εκείνος μου έλεγε επιτακτικά "χαλάρωσε, ηρέμησε". Μου ανέβηκαν δάκρυα στα μάτια, ήθελα να πεθάνω. Ένιωσα να λιποθυμάω».
Ο Νίκος Σ. περιγράφοντας όσα του συνέβησαν αλλά και το γιατί τόσα χρόνια μετά την καταγγελία δεν είχε πει ποτέ σε κανέναν όσα του συνέβησαν λέει ότι «ένα παιδί 19 ετών που του συμβαίνει αυτό στην πρώτη του επαφή με τον κόσμο των ονείρων του, με κάποιον κοινωνικά διακεκριμένο και γνωστό σκηνοθέτη, νομίζει ότι έτσι θα είναι οι οντισιόν και η πορεία για την καλλιτεχνική του καριέρα. Επίσης ένα παιδί 19 ετών το 2005, δεν είναι το ίδιο μ' ένα παιδί 19 ετών το 2021».
Ο Νίκος Σ. δεν επιθυμεί να δημοσιοποιηθεί το όνομά του, ούτε το όνομα του θύτη του, διότι εκτιμάει ότι η απόδοση ατομικών ευθυνών είναι θέμα της Δικαιοσύνης. Ενδιαφέρεται για την κοινωνική διάσταση του προβλήματος της εκμετάλλευσης της θέσης εξουσίας στον ιδιαίτερα ευαίσθητο χώρο του θεάτρου, πού ο ίδιος ονειρεύτηκε να υπηρετήσει και δεν του επιτράπηκε.
Κατόπιν τούτου, προφανώς, το Υπουργείο Πολιτισμού που πιεζόταν από τον θόρυβο που είχε προκληθεί γύρω από το όνομα Λιγνάδη δεν μπορούσε παρά να ζητήσει την παραίτησή του όπως ήταν το ηθικό και δέον.
Ακολούθησε η επιστολή παραίτησης του καλλιτεχνικού διευθυντή ο οποίος υποστήριζε πως παραιτείται παρότι δεν υπάρχει καμία επώνυμη καταγγελία εις βάρος του διατηρώντας το νόμιμο δικαίωμα του.
Η επιστολή Λιγνάδη
Για την ακρίβεια η επιστολή αναφέρει τα εξής: «Παρά την ύψιστη τιμή που αποτελεί για μένα να υπηρετώ το πρώτο θέατρο της χώρας μας, η αγάπη και η αφοσίωσή μου προς το ίδιο το Εθνικό Θέατρο μου υπαγορεύει να υποβάλω σήμερα την παραίτησή μου. Το τελευταίο διάστημα έχουμε γίνει όλοι μάρτυρες ενός τοξικού κλίματος φημών, υπονοούμενων, διαρροών και αναφορών γύρω από το πρόσωπό μου, χωρίς μάλιστα να έχει υπάρξει οποιαδήποτε επίσημη καταγγελία. Γεγονός που θα μου επέτρεπε το ελάχιστο προβλεπόμενο από ένα Κράτος Δικαίου, δηλαδή να υπερασπιστώ τον εαυτό μου.
Αντιπαρερχόμενος τις ερμηνείες που θα γεννήσει η κίνησή μου αυτή, οφείλω να βάλω το καλό του Εθνικού Θεάτρου πάνω απ' όλα, και να προστατεύσω τον θεσμό από μία ατέρμονη επικοινωνιακή και πολιτική διελκυστίνδα. Αφού οι επιθέσεις, έστω κι έτσι, είναι προσωπικές, επιλέγω να σταθώ κι εγώ όρθιος απέναντί τους ως πρόσωπο και όχι να κρυφτώ στη κουίντα του Εθνικού Θεάτρου. Επιπλέον, η παραίτησή μου αυτή, μού επιτρέπει να προχωρήσω χωρίς να δεσμεύω ή να δεσμεύομαι πλέον θεσμικά και να ασκήσω κάθε νόμιμο δικαίωμά μου έναντι όσων επέλεξαν να με στοχοποιήσουν, εξυπηρετώντας την οποιαδήποτε σκοπιμότητα. Σας ευχαριστώ από καρδιάς για τη συνεργασία”.
Πιθανοί αντικαταστάτες
Η παραίτηση έγινε αμέσως δεκτή από την Υπουργό Πολιτισμού κ. Λίνα Μενδώνη η οποία, για την ώρα, αναζητεί τον αντικαταστάτη ή την αντικαταστάτρια. Οι πληροφορίες ως επικρατέστερα θέλουν τα ονόματα της Μαριάννας Κάλμπαρη, του Δημήτρη Τάρλοου και της Κατερίνας Ευαγγελάτου.
protothema.gr