Ο Φειδίας Παναγιώτου είναι ένας άνθρωπος, που μάλλον, δεν θέλει συστάσεις. Με 2.620.000 subscribers μόνο στο Youtube, 1.5 εκατομμύρια ακόλουθους στο TikTok και περισσότερους από 237 χιλιάδες followers στο Instagram αποφάσισε να κατέβει μόνος του στις Ευρωεκλογές στην Κύπρο κι έκανε την απόλυτη έκπληξη μιας και πλέον, είναι 3η δύναμη. Όπλο του; Τα κοινωνικά δίκτυα, όπως και ο ίδιος έχει παραδέχτηκε μετά τα πρώτα αποτελέσματα των exit polls. «Ίσως αυτή να είναι η πρώτη φορά που εκλέγεται κάποιος ανεξάρτητος χωρίς να έχει πίσω του τη παραμικρή σχέση με κάποιο κόμμα, αλλά έχοντας σαν μόνο του όπλο τα social media και τίποτα άλλο», είχε δηλώσει μετά την εκλογή του ο ίδιος.
Η απόφασή του να ασχοληθεί με την πολιτική ίσως φάνηκε ασυνήθιστη για πολλούς, ωστόσο, η επιρροή και η δημοτικότητά του στο διαδίκτυο αποδείχθηκαν καθοριστικοί παράγοντες για την επιτυχία του. Γιος παπά, χωρίς σπουδές και χωρίς ακαδημαϊκό background, ο Φειδίας απέδειξε πως με την δημιουργικότητα, την επιμονή, την υπομονή και το πείσμα, όλα είναι εφικτά. Η άμεση επαφή του, μάλιστα, με το κοινό μέσω του YouTube και γενικότερα, των κοινωνικών δικτύων, τού έδωσε τη δυνατότητα να επικοινωνήσει τις πολιτικές του απόψεις και προτάσεις με έναν πιο προσωπικό και άμεσο τρόπο, κερδίζοντας την εμπιστοσύνη και την υποστήριξη των ψηφοφόρων.
Η εκλογή του ως ευρωβουλευτής αποτελεί μια σημαντική επιτυχία και δείχνει πώς οι νέες τεχνολογίες και τα κοινωνικά μέσα μπορούν να επηρεάσουν την πολιτική. Ο Φειδίας Παναγιώτου φέρνει μια νέα προοπτική στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, καθώς εκπροσωπεί μια γενιά που μεγάλωσε με το διαδίκτυο και τα κοινωνικά μέσα και αυτό, είναι μάλλον, κάτι, που δεν χωράει καμία αμφιβολία. Οι πολιτικές του θέσεις εστιάζουν σε ζητήματα που αφορούν τους νέους, την τεχνολογία, το περιβάλλον και την κοινωνική δικαιοσύνη.
Η επιτυχία του Φειδία Παναγιώτου, σε γενικότερο πλαίσιο, δείχνει πως η πολιτική σκηνή μπορεί να εξελιχθεί και να ανανεωθεί μέσω νέων προσεγγίσεων και νέων προσώπων. Η χρήση των κοινωνικών μέσων για την προώθηση πολιτικών μηνυμάτων είναι μια στρατηγική που μπορεί να φέρει σημαντικά αποτελέσματα, ιδιαίτερα όταν συνδυάζεται με αυθεντικότητα και ειλικρίνεια. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε πως η φράση που είπε πριν από περίπου τέσσερις μήνες, όταν και ανακοίνωνε την υποψηφιότητά του για τις Ευρωεκλογές, «Δεν θα σας πω ψέματα. Δεν είμαι ούτε πολιτικός, ούτε ξέρω πολλά πράγματα για την Ευρώπη, ούτε για τα πολιτικά. Αλλά, όπως δεν ήξερα ούτε για το Youtube, θα προσπαθήσω να κάνουμε ένα ταξίδι όλοι μαζί. Θα μάθουμε και για την Ευρώπη και για την πολιτική όλοι μαζί, τους επόμενους μήνες. Αν βγω, θα το πάρω στα σοβαρά» έχει συζητηθεί περισσότερο από καθετί.
Ο Φειδίας Παναγιώτου, λοιπόν, αποτελεί ένα παράδειγμα του πώς η αλλαγή και η καινοτομία μπορούν να εισαχθούν στην πολιτική σκηνή, προσφέροντας νέες ιδέες και λύσεις για τα σύγχρονα προβλήματα. Φυσικά, τη στιγμή που μιλάμε, σε μικρότερο βέβαια βαθμό, βλέπουμε αρκετούς Κύπριους πολιτικούς να είναι ενεργοί στα κοινωνικά δίκτυα και να προσπαθούν μέσα από αυτά να περάσουν τα δικά τους πολιτικά μηνύματα και παράλληλα, να ενημερώσουν για τις δράσεις τους και να δείξουν μέσω αυτών και την πιο ανθρώπινη πλευρά τους.
Δείτε στην συνέχεια ποιοι τρεις πολιτικοί ξεπέρασαν το φράγμα των δέκα χιλιάδων ακόλουθων στο Instagram:
Κάνουμε αρχή με τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, Νίκο Χριστοδουλίδη, ο οποίος αυτή την στιγμή μετρά στον προσωπικό του λογαριασμό στο Instagram 25.7 χιλιάδες followers. Παρατηρώντας το προφίλ του Προέδρου, δεν είναι δύσκολο να καταλάβει κανείς πως γίνονται αναρτήσεις σε καθημερινή βάση, ειδικά στόρι, μέσα από τα οποία ο ίδιος ενημερώνει για τις δράσεις του και το πρόγραμμά του. Όσον αφορά στα ποστ, κατά βάση παρακολουθούμε και πάλι τις καθημερινές του πολιτικές δράσεις και τις συναντήσεις που έχει - οι οποίες συνήθως συνοδεύονται με κάποια μηνύματα/ ανακοινώσεις, ενώ σε πιο αραιή βάση -χωρίς όμως να απουσιάζουν- βλέπουμε πιο προσωπικές στιγμές, όπως για παράδειγμα εικόνες με τις κόρες του.
Όσον αφορά στο Facebook, ο Πρόεδρος κατάφερε να συγκεντρώσει 26 χιλιάδες ακόλουθους, στο twitter 67.7 χιλιάδες followers και στο TikTok, στο οποίο δεν είναι και ενεργός, μόλις 547 followers.
Συνεχίζουμε την Πρόεδρο της Βουλής, Αννίτα Δημητρίου, η οποία ξεπερνά σε αριθμό τους ακόλουθους του Νίκου Χριστοδουλίδη. Συγκεκριμένα, η Πρόεδρος της Βουλής, αυτή την στιγμή, διατηρεί 30.9 χιλιάδες ακόλουθους. Όπως και οι υπόλοιποι πολιτικοί, έτσι και η Αννίτα Δημητρίου, επιλέγει κατά βάση να ανεβάζει φωτογραφίες που αντιπροσωπεύουν το προφίλ και τις πολιτικές προτεραιότητές της. Ανάλογα με τον στόχο της επικοινωνίας που έχει θέσει από την αρχή, οι φωτογραφίες της εστιάζουν σε διάφορα θέματα και προκαλούν ποικιλία συναισθημάτων, ενώ στην πλειοψηφία οι αναρτήσεις της μάς δείχνουν τις καθημερινές της πολιτικές δράσεις και τις συναντήσεις που έχει, ενώ μέσα από τα κοινωνικά της δίκτυα μοιράζεται και στιγμιότυπα από τηλεοπτικές εμφανίσεις της. Κατά διαστήματα ωστόσο, η Αννίτα Δημητρίου μοιράζεται με τους ακολούθους της οκογενειακές και προσωπικές στιγμές, στις οποίες παύουμε να βλέπουμε την πολιτκό και αντικρύζουμε την Αννίτα. Αυτές είναι και οι λήψεις που φαίνεται να αγαπούν περισσότερο οι ακολούθοι της, καθώς ανατρέχοντας στις αναρτήσεις της γίνεται κατανοητό πως οι προσωπικές φωτογραφίες συγκεντρώνουν και τα περισσότερα likes. Η φωτογραφία μάλιστα που συγκεντρώνει τα περισσότερα likes στο προφίλ της είναι η τρυφερή ανάρτηση που έκανε την περασμένη χρονιά με αφορμή την Ημέρα της Μητέρας. Στην λήψη, η οποία απέσπασε μέχρι αυτή τη στιγμή 4754 likes βλέπουμε την ίδια να φωτογραφίζεται αγκαλιά με την μητέρα της, με τα χαμόγελά τους να κλέβουν τις εντυπώσεις. Να σημειώσουμε πως η Πρόεδρος της Βουλής είναι επίσης ενεργή στο TikTok τους τελευταίους μήνες, με την ίδια να συγκεντώνει πάνω από 110 likes και 13 χιλιάδες ακόλουθους.
Ο τρίτος πολιτικός που επίσης έχει ξεπεράσει το φράγμα των δέκα χιλιάδων διαδικτυακών φίλων, είναι ο Λουκάς Φουρλάς, ο οποίος τη στιγμή που μιλάμε μετρά 15 χιλιάδες followers στο Instagram, ενώ ο ίδιος έχει σχεδόν καθημερινή παρουσία στα κοινωνικά δίκτυα. Ανατρέχοντας στον λογαριασμό του, παρατηρούμε πως η δομή του account του είναι όμοια με των δύο προηγούμενων, αφού ως επί το πλείστο μοιράζεται με τους διαδικτυακούς του φίλους στιγμιότυπα από την επαγγελματική καθημερινότητά του, τηλεοπτικές εμφανίσεις του και πολιτικά μηνύματα. Σε πιο αραιή μορφή, βλέπουμε να δημοσιεύει και στιγμιότυπα από τη προσωπική του ζωή.
Ανατρέχοντας και σε άλλα προφίλ Κύπριων πολιτικών στο Instagram γίνεται εύκολα κατανοητό πως μπορεί να γίνονται μερικά βήματα εκ μέρους τους ώστε και αυτοί να καθιερωθούν και στον ψηφιακό κόσμο, ωστόσο οι περισσότεροι δεν είναι ιδιαίτερα ενεργοί ή έστω, δεν έχουν βρει το κλειδί της επιτυχία στον χώρο των κοινωνικών δικτύων, με τους περισσότερους να μετρούν από 1000 με 4000 χιλιάδες ακόλουθους.
Ας κλείσουμε αναφέροντας πως τα κοινωνικά δίκτυα έχουν εξελιχθεί σε ισχυρά εργαλεία πολιτικής δύναμης, επιτρέποντας στους πολιτικούς, τους ακτιβιστές και τους πολίτες να επηρεάζουν τη δημόσια γνώμη, να οργανώνουν δράσεις και να αλληλεπιδρούν με το κοινό σε πρωτοφανή κλίμακα. Την ίδια στιγμή, μέσα από τη δύναμη του viral marketing και των influencers, οι πολιτικές καμπάνιες μπορούν να αποκτήσουν τεράστια απήχηση και να προσελκύσουν νέους ψηφοφόρους, ενώ η δυνατότητα ανάλυσης δεδομένων επιτρέπει στοχευμένες και αποτελεσματικές επικοινωνιακές στρατηγικές. Λαμβάνοντας υπόψη πως -ευτυχώς ή δυστυχώς- η πολιτική επικοινωνία έχει περάσει στην εποχή των κοινωνικών δικτύων, των βίντεο και των viral στιγμών και το ότι η δυναμική ενός πολιτικού στα κοινωνικά δίκτυα θα μπορούσε να μεταφραστεί και σε ψήφους -αν κρίνουμε από τον Νίκο Χριστοδουλίδη, την Αννίτα Δημητρίου, τον Φειδία Παναγιώτου και τον Λουκά Φουρλά- θα μπορούσαμε να πούμε πως η χρήση τους είναι καίριας σημασίας.