ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...

Έκθεση Επ. Διοικήσεως για άρνηση αναγραφής ονόματος πατρός σε πιστοποιητικό γέννησης

Το παιδί γεννήθηκε για λόγους υγείας στο Ισραήλ

ΚΥΠΕ

Η Επίτροπος Διοικήσεως, Μαρία Στυλιανού - Λοττίδη, ζητά από το Τμήμα Αρχείου Πληθυσμού και Μετανάστευσης να προτείνει εναλλακτικές ενέργειες στις οποίες μπορεί να προβεί οικογένεια παραπονούμενων, προκειμένου να καταστεί εφικτή η αναγραφή του ονόματος του πατέρα του παιδιού στο πιστοποιητικό γέννησής του.

Το παιδί γεννήθηκε για λόγους υγείας στο Ισραήλ, την περίοδο της πανδημίας, όταν οι γονείς του δεν ήταν ακόμα παντρεμένοι και ο πατέρας του δεν ήταν παρών, εξαιτίας της δυσκολίας στις μετακινήσεις που ίσχυε τη συγκεκριμένη περίοδο.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που παραθέτει η Επίτροπος Διοικήσεως σε έκθεσή της, όταν γεννήθηκε το παιδί στο Ισραήλ, δόθηκε στην οικογένεια έγγραφο που εκδόθηκε από τις ισραηλινές αρχές αναφορικά με τη γέννηση του παιδιού, το οποίο δεν αποτελεί «Πιστοποιητικό Γέννησης» αλλά «Έγγραφο Επιβεβαίωσης Γέννησης στο Ισραήλ», και στο οποίο αναγράφεται το ονοματεπώνυμο του παιδιού, ως επίθετο του οποίου αναφέρεται το επίθετο του πατέρα του, τα στοιχεία της μητέρας του, ενώ δεν υπάρχει σχετική αναφορά στο όνομα και τα στοιχεία του πατέρα.

Τρείς, περίπου, μήνες μετά τη γέννηση του παιδιού και αφότου η οικογένεια επέστρεψε στην Κύπρο, εξασφαλίστηκε η έκδοση «Πιστοποιητικού Εγγραφής της Γέννησης Προσώπου που Γεννήθηκε Εκτός Κύπρου» από την κυπριακή αρμόδια αρχή, το ΤΑΠΜ, στο οποίο όμως, επίσης δεν αναγράφεται το ονοματεπώνυμο του πατέρα.

Τρία σχεδόν χρόνια μετά, και παρά τις προσπάθειες των παραπονούμενων, δεν έχει καταστεί δυνατή η αναγραφή του ονοματεπωνύμου του πατέρα του παιδιού στο εν λόγω πιστοποιητικό, ενώ διαφαίνεται ότι, για να καταστεί αυτό δυνατόν, η απαίτηση του ΤΑΠΜ είναι όπως «προσκομίσουν τροποποιημένο πιστοποιητικό γεννήσεως από το Ισραήλ».

Η Επίτροπος αναφέρει ότι το ΤΑΠΜ, στη σχετική απάντηση του προς τους λειτουργούς του Γραφείου της, δεν παραθέτει οποιαδήποτε νομική βάση στην οποία να στηρίζεται η απαίτησή του για προσκόμιση, από το Ισραήλ, ενός «τροποποιημένου πιστοποιητικού γέννησης», αναφερόμενο προφανώς στο Έγγραφο Επιβεβαίωσης Γέννησης που εκδόθηκε από το Ισραήλ, "βρισκόμενο προφανώς σε ουσιαστική πλάνη", όπως αναφέρεται στην έκθεση, εφόσον στο Ισραήλ δεν εκδόθηκε ποτέ πιστοποιητικό γέννησης αλλά Επιβεβαίωσης Γέννησης το οποίο το Τμήμα θεωρεί ότι οι παραπονούμενοι θα πρέπει και μπορούν να τροποποιήσουν.

Όπως σημειώνει περαιτέρω κατ’ επανάληψη εξηγήθηκε ότι κάτι τέτοιο δεν μπορεί να γίνει λόγω του οτι η μητέρα θεωρείται τουρίστρια στο Ισραήλ και έτσι αυτό δεν επιτρέπεται απο την οικεία τους νομοθεσία.

Σημειώνεται ακόμη ότι σε καμία περίπτωση δεν αντικρουστήκαν τα όσα οι παραπονούμενοι ισχυρίστηκαν σε σχέση με την αδυναμία εκπλήρωσης της προϋπόθεσης που απαιτεί το Τμήμα λόγω του νομικού καθεστώτος στο Ισραήλ.

Επιπλέον, όπως αναφέρει η Επίτροπος, το ΤΑΠΜ δεν έχει παρουσιάσει οποιαδήποτε άλλη επιλογή που, ενδεχομένως, έχουν οι παραπονούμενοι, δεδομένου ότι η τροποποίηση εγγράφου εκδιδόμενου από ξένο κράτος, που αφορά σε Κύπριο πολίτη (αλλοδαπό για το τρίτο κρατος), και μάλιστα για ζήτημα σχετικό με την πατρότητά του, σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να θεωρηθεί απλή ή εύκολη διαδικασία.

"Η επιμονή των Υπηρεσιών της Δημοκρατίας για την τροποποίηση ενός εγγράφου που έχει εκδοθεί στο εξωτερικό και που συναντά αντικειμενική αδυναμία για να υλοποιηθεί, κάτι που έχει κατ’ επανάληψη εξηγηθεί από τους παραπονούμενους καθιστά το παιδάκι 'αγνώστου πατρός', ενώ ο πατέρας του βρίσκεται εν ζωή, το έχει αναγνωρίσει και έχει δώσει την συγκατάθεση του μαζί με τη μητέρα για να αναγράφει το όνομα του, στο όνομα πατρός στο πιστοποιητικό γέννησης", σημειώνεται στην έκθεση.

Επικαλούμενη το αρ. 17 του Περί Αρχείου Πληθυσμού Νόμος του 2002, η Επίτροπος αναφέρει ότι διαφαίνεται ότι η απαίτηση του ΤΑΠΜ για προσκόμιση «τροποποιημένου πιστοποιητικού γέννησης» από το Ισραήλ, συνιστά "άλογη απαίτηση" εφόσον, αφενός, δεν υπάρχει πιστοποιητικό γέννησης απο το Ισραήλ, αλλά μόνο Έγγραφο Επιβεβαίωσης Γέννησης, αφετέρου δεν είναι δυνατόν, για τους λόγους που προαναφέρονται, να ικανοποιηθεί από τους παραπονούμενους λόγω της οικείας νομοθεσίας που υπάρχει στην τρίτη χώρα και επιπλέον δεν φαίνεται να προβλέπεται τέτοια υποχρέωση ρητά από οποιοδήποτε συναφές νομικό πλαίσιο.

"Η κατ’ εξακολούθηση αδυναμία εγγραφής του ονόματος του πατέρα του παιδιού έχει σαν άμεσο αποτέλεσμα τη θυματοποίηση ενός ανήλικου παιδιού, κατά παράβαση του σχετικού προστατευτικού πλαισίου και των δικαιωμάτων του παιδιού", επισημαίνει η Επίτροπος, αναφέροντας ότι το ΤΑΠΜ δεν θα έπρεπε να επιμείνει σε μια απαίτηση που υπάρχει αντικειμενική δυσκολία για υλοποίηση της, ανεξάρτητα απο την καλή θέληση, και προσπάθεια που επέδειξαν οι γονείς.

Γι' αυτό, υπό το φως της ανάγκης για τη διασφάλιση του συμφέροντος του παιδιού, η Επίτροπος εισηγείται όπως το Τμήμα Αρχείου Πληθυσμού και Μετανάστευσης, προχωρήσει χωρίς περαιτέρω καθυστέρηση σε επανεξέταση της υπόθεσης, προτείνοντας στους ενδιαφερόμενους άλλες εφικτές και νομικά κατοχυρωμένες ενέργειες στις οποίες μπορούν να προβούν, για σκοπούς οριστικής διευθέτησης του θέματος.

Κοινωνία: Τελευταία Ενημέρωση