
24news team
Εργοδότες σε χώρους εστίασης παρακρατούν τα χρήματα από το φιλοδώρημα των πελατών προς το προσωπικό ή και τα χρησιμοποιούν ως συμπλήρωμα για τους μισθούς, σύμφωνα με τα όσα ανέφεραν εργαζόμενοι σε βουλευτές.
Παρότι συγκεκριμενοποίησαν για ποιους εργοδότες και επιχειρήσεις αναφέρονται, αρνούνται να προχωρήσουν σε καταγγελία στις αρμόδιες υπηρεσίες του κράτους επειδή φοβούνται ότι θα χάσουν τη δουλειά τους, αλλά και γιατί δεν ξέρουν αν υπάρχει νόμος που τους προστατεύει.
Οι εργαζόμενοι έχουν αναφέρει επίσης ότι οι πελάτες δεν γνωρίζουν πως τα tips που αφήνουν καταλήγουν στην επιχείρηση, εκεί όπου τα καρπώνονται οι εργοδότες. Εξέφρασαν επίσης την απογοήτευσή τους για την απώλεια του συγκεκριμένου εισοδήματος, το οποίο όπως σημείωσαν, μπορεί να κάνει τη διαφορά για όσους αμείβονται με τον κατώτατο μισθό.
Ότι το φιλοδώρημα που αφήνουν οι πελάτες, ως ένδειξη ικανοποίησης για την εξυπηρέτηση που έτυχαν, πρέπει να αποδίδεται αποκλειστικά στους εργαζόμενους, επιχειρεί να κατοχυρώσει η πρόταση νόμου που κατατέθηκε από τον βουλευτή του ΑΚΕΛ, Γιώργο Κουκουμά, ο οποίος έγινε αποδέκτης παραπόνων.
Η παρανομία και το δικαίωμα
Βάσει των προνοιών της, θεωρείται παράνομη οποιαδήποτε παρακράτηση, αποκοπή ή αδικαιολόγητη καθυστέρηση από πλευράς εργοδότη στην απόδοση των tips. Η πρόταση νόμου υποχρεώνει την τήρηση αρχείου για τα φιλοδωρήματα, στο οποίο να έχουν πρόσβαση οι εργαζόμενοι, οι οποίοι να γνωρίζουν εκ των προτέρων τον τρόπο διαχείρισης και κατανομής τους.
Ο δε εργοδότης καλείται να ενημερώνει τους πελάτες μέσω τιμοκαταλόγου, εντύπως και online, ότι τα tips τους καταλήγουν στο προσωπικό. Αφορά επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον ξενοδοχειακό τομέα, στην εστίαση και στις διανομές προϊόντων.