ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΚΛΕΙΣΙΜΟ

Νέες αυξήσεις τιμών καυσίμων λόγω εμπορίας ρύπων

Τι αναφέρθηκε στην Επ. Περιβάλλοντος

ΚΥΠΕ

Νέες αυξήσεις αναμένεται να επιβληθούν στα καύσιμα κίνησης και θέρμανσης, λόγω της εναρμόνισης με ευρωπαϊκή οδηγία που αφορά στην εμπορία ρύπων, όπως αναφέρθηκε σήμερα κατά τη συνεδρίαση της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Περιβάλλοντος. Σύμφωνα με όσα δήλωσε μετά τη συνεδρίαση ο Πρόεδρος της Επιτροπής, Χαράλαμπος Θεοπέμπτου, ουσιαστικά εντάσσονται στο σύστημα εμπορίας αερίων θερμοκηπίου όλα τα είδη καυσίμων, εκτός από αυτά που χρησιμοποιούνται στη γεωργία.

Η Επιτροπή εξέτασε σήμερα εναρμονιστικό νομοσχέδιο που αφορά στη δεύτερη φάση του συστήματος εμπορίας δικαιωμάτων εκπομπής αερίων θερμοκηπίου εντός της ΕΕ, καθώς και την απόφαση της ΕΕ για λειτουργία αποθεματικού για τη σταθερότητα της αγοράς όσον αφορά το σύστημα εμπορίας δικαιωμάτων εκπομπής αερίων θερμοκηπίου. Σύμφωνα με τον κ. Θεοπέμπτου, με την ψήφιση του εναρμονιστικού νομοσχεδίου, πέρα από τις εκπομπές αερίων από τατουβλοποιεία, τσιμεντοποιεία και ΑΗΚ που ήδη εμπίπτουν στο σύστημα εμπορίας ρύπων, θα ενταχθούν και οι εκπομπές από κτίρια, από καύσιμο θέρμανσης, καύσιμο κίνησης και βιομηχανικό πετρέλαιο.

Το κόστος της εμπορίας καυσίμων, δήλωσε ο κ. Θεοπέμπτου, ανέρχεται σήμερα στα 200 εκ. και ο ίδιος εξέφρασε την πεποίθηση ότι αυτό θα συνεχίσει να αυξάνεται. Όπως ανέφεραν σε δηλώσεις τους τα μέλη της Επιτροπής, η  αύξηση που θα επωμιστούν οι πολίτες μετά την ψήφιση του εναρμονιστικού νομοσχεδίου, θα φτάνει έως και 13,5 σεντς για το καύσιμο κίνησης και έως και 16 σεντς για το καύσιμο θέρμανσης. Οι Βουλευτές επέρριψαν ευθύνες στην εκτελεστική εξουσία για κωλυσιεργία στην ανάπτυξη εναλλακτικών που θα επιτρέπουν τη μείωση των εκπομπών ρύπων και ζήτησαν να αξιοποιηθεί το κοινωνικό ταμείο για το κλίμα, ώστε να αμβλυνθεί η οικονομική επιβάρυνση των καταναλωτών.

Ο Πρόεδρος της Επιτροπής και Βουλευτής του Κινήματος Οικολόγων, Χαράλαμπος Θεοπέμπτου, σημείωσε στις δηλώσεις του ότι, αν και διοχετεύθηκαν από το 2010 κονδύλια στον σχεδιασμό των δημόσιων συγκοινωνιών, δεν έχει βελτιωθεί ο τομέας αυτός, αλλά αυξάνεται ο αριθμός των αυτοκινήτων, κάτι για το οποίο επέρριψε ευθύνες στις κυβερνήσεις που συνέχισαν να επενδύουν στην κατασκευή δρόμων για τη χρήση ιδιωτικών οχημάτων. Σημείωσε, δε, ότι η Κύπρος είναι η Τρίτη χώρα στην ΕΕ στην κατά κεφαλή κατοχή αυτοκινήτων.

Είπε, ακόμα, ότι η Κύπρος βρίσκεται σε χειρότερη θέση από τον μέσο όρο της ΕΕ όσον αφορά την ενεργειακή φτώχεια και ότι, ενώ δεν έχει γίνει επαρκής πρόοδος στην ενεργειακή αναβάθμιση είναι των κτιρίων, οι πολίτες που χρησιμοποιούν καυστήρες πετρελαίου ή και αερίου για θέρμανση, θα επωμιστούν αύξηση στο κόστος. «Θα πρέπει να βοηθήσουμε τον κόσμο με σοβαρά κονδύλια για να κάνει αναβάθμιση του σπιτιού του και α του δώσουμε βοήθεια για να βάλει φωτοβολταϊκά και το δικαίωμα να θερμαίνει το σπίτι του με αυτά», πρόσθεσε ο κ. Θεοπέμπτου.

Απαντώντας σε ερώτηση δημοσιογράφου σχετικά με το πως θα γίνεται η επιβολή του επιπρόσθετου κόστους στους καταναλωτές, ο κ. Θεοπέμπτου εξήγησε ότι θα πρέπει μία εταιρεία εισαγωγής πετρελαίου στην Κύπρο, να αγοράσει δικαιώματα καυσίμων ανάλογα με την ποσότητα που εισήγαγε την προηγούμενη χρονιά. Είπε, ακόμα, ότι η εφαρμογή του μέτρου θα ξεκινήσει το 2027 και ότι στα δύο χρόνια που μεσολαβούν για να λυθούν τα διαδικαστικά ζητήματα για το πως θα επιβληθεί η αύξηση του κόστους.

Ο Βουλευτής του ΔΗΣΥ, Πρόδρομος Αλαμπρίτης, είπε ότι η εναρμόνιση της νομοθεσίας με την ευρωπαϊκή οδηγία είναι προς την σωστή κατεύθυνση, καθώς αποσκοπεί στην προστασία του περιβάλλοντος από την ατμοσφαιρική ρύπανση. Σημείωσε, όμως, ότι θα περιμένουν να δουν πως θα αξιοποιήσει η κυβέρνηση το κοινωνικό ταμείο για το κλίμα ώστε να στηρίξει τις ευάλωτους ομάδες και τους ευάλωτους καταναλωτές για να μπορέσουν να ανταποκριθούν.

«Πρέπει όμως σαν πολιτεία να δούμε και πως δίνουμε εναλλακτικές επιλογές τους πολίτες όσον αφορά είτε δημόσιες συγκοινωνίες είτε προγράμματα στήριξης για να μεταβούμε στην πράσινη ενέργεια και στην πράσινα ανάπτυξη, είτε προγράμματα για αυτοκίνητα και αντικατάσταση των ρυπογόνων αυτοκινήτων», επεσήμανε ο κ. Αλαμπρίτης. 

Ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ, Νίκος Κέττηρος, δήλωσε ότι κάθε εβδομάδα σχεδόν παρουσιάζονται στην Επιτροπή εναρμονιστικά νομοσχέδια τα οποία αυξάνουν το κόστος ζωής, με φόρους για τα σκουπίδια, φόρους για τα γεωργικά προϊόντα, φόρους για τα καύσιμα. «Στο τέλος της ημέρας δεν θα έχουμε φαγητό στο τραπέζι μας για να φάμε, αλλά θα τρώμε τουλάχιστον καθαρό αέρα κοπανιστό», είπε χαρακτηριστικά, καυτηριάζοντας τη μετακύλιση του κόστους των εκπομπών ρύπων στους πολίτες.

«Ζητήσαμε και από την Υπηρεσία Περιβάλλοντος αλλά και από το Υπουργείο Οικονομικών να έρθουν ενώπιον της Επιτροπής και να μας παρουσιάσουν συγκεκριμένους τρόπους για στήριξη και των ευάλωτων ομάδων αλλά και όλων των συμπολιτών μας», είπε ο κ. Κέττηρος. «Δεν μπορεί να τα αποδεχόμαστε όλα, χωρίς να δίνουμε λύσεις στους πολίτες», πρόσθεσε. Αναφέρθηκε και αυτός με τη σειρά του στο κοινωνικό ταμείο για το κλίμα, λέγοντας ότι σε αυτό πρέπει να απευθυνθούν οι κυβερνήσεις και να αντλήσουν εκατομμύρια για να στηρίξουν την κοινωνία.

Υπογράμμισε την ανάγκη για δημόσιες συγκοινωνίες, για στήριξη για θέρμανσης στις ορεινές κοινότητες, ενώ σημείωσε και την ανάγκη για λύσεις στο μποτιλιάρισμα που παρατηρείται επί ώρες στις εισόδους των πόλεων τις ώρες αιχμής, με αναμμένες τις μηχανές των αυτοκινήτων.

Ο Βουλευτής του ΔΗΚΟ, Χρύσανθος Σαββίδης, εξέφρασε στήριξη προς οποιοδήποτε νομοσχέδιο αναβαθμίζει το περιβάλλον, σημείωσε όμως ότι όλα τα εναρμονιστικά νομοσχέδια έχουν ως κοινή συνισταμένη την επιβάρυνση του καταναλωτή, υπογραμμίζοντας ότι ο κόσμος δεν αντέχει άλλο. «Θα πρέπει την Κυβέρνηση να κάνει μία χαρτογράφηση αυτών των φορολογιών και να έρθει με συγκεκριμένα μέτρα στήριξης των πολιτών», είπε. Πρόσθεσε, δε, ότι δε θα προχωρήσει η ψήφιση αυτού του νομοσχεδίου χωρίς να παρουσιαστεί πλάνο αντισταθμιστικών μέτρων.

Σημείωσε ότι χρειάζεται σωστό οδικό δίκτυο και πρώτης γενιάς λεωφορεία για να στραφεί ο κόσμος στη χρήση των δημόσιων συγκοινωνιών. Αναφέρθηκε, επίσης, στην εφαρμογή της νομοθεσίας για τα σκούτερ, λέγοντας χαρακτηριστικά ότι «ο κάθε δήμος κάνει ό,τι θέλει και εκεί που υπήρχε μια ζήτηση στη χρήση των σκούτερ, τελικά αυτή ζήτηση έχει μειωθεί».

 

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS

Κοινωνία: Τελευταία Ενημέρωση