ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...

Νέες εισηγήσεις από την Επ. Διοικήσεως μετά από παράπονα για μεγάλη καθυστέρηση ΕΕΕ

Όπως αναφέρει, δύο χρόνια μετά, εξακολουθούν να υφίστανται συστημικά προβλήματα

ΚΥΠΕ

Παράπονα για «υπέρμετρη» καθυστέρηση στην εξέταση αιτήσεων για το Ελάχιστο Εγγυημένο Εισόδημα (Ε.Ε.Ε) λαμβάνει η Επίτροπος Διοικήσεως, η οποία σε τοποθέτησή της προς την Υφυπουργό Κοινωνικής Πρόνοιας και τον Γενικό Διευθυντή του Υφυπουργείου, προβαίνει εκ νέου σε εισηγήσεις, δύο χρόνια μετά από σχετική τοποθέτηση που είχε υποβάλει.

Παρατηρώ, αναφέρει, ότι δύο χρόνια μετά, δυστυχώς, εξακολουθούν να υφίστανται συστημικά προβλήματα σε σχέση με την εξέταση αιτημάτων για το ΕΕΕ και προσθέτει ότι "τα παράπονα που υποβλήθηκαν στο Γραφείο μου αφορούν κυρίως στην «υπέρμετρη» καθυστέρηση που παρατηρείται στην εξέταση αιτήσεων για Ε.Ε.Ε., η οποία υπερβαίνει τον ένα χρόνο σε αρκετές περιπτώσεις".

Σημειώνει ότι επακόλουθο της μεγάλης καθυστέρησης που παρατηρείται στην αρχική αξιολόγηση των αιτήσεων συνεχίζει να είναι η μη έγκαιρη ενημέρωση των αιτητών/αιτήτριων του Ε.Ε.Ε., για την τυχόν ανάγκη προσκόμισης περαιτέρω/επιπρόσθετων στοιχείων, με αποτέλεσμα σε αρκετές περιπτώσεις, ένεκα της παρέλευσης χρόνου από την υποβολή της αίτησης μέχρι την εξέτασή της, να ζητείται περαιτέρω η προσκόμιση επικαιροποιημένων εγγράφων που είχαν, κατά το στάδιο υποβολής της αίτησης, ήδη προσκομιστεί. Επιπλέον σύμφωνα με παραπονούμενους, σε αρκετές περιπτώσεις, η Υ.Δ.Ε.Π. τους ζητά να προσκομίσουν έγγραφα που είχαν ήδη προσκομίσει.

Εκφράζει ικανοποίηση για τη δημιουργία οκτώ Σημείων Εξυπηρέτησης Επιδομάτων Πρόνοιας, με σκοπό την εξυπηρέτηση των πολιτών αναφορικά με την παραλαβή αιτήσεων/εγγράφων, καταχώρηση αιτήσεων, καθοδήγηση για ορθή συμπλήρωση αιτήσεων, παραλαβή/καταχώρηση αλλαγών υφιστάμενων αιτήσεων και ενημέρωση πολιτών για νομοθεσίες και κριτήρια δικαιούχων επιδομάτων, αλλά και τη λειτουργία του Κέντρου Επικοινωνίας 1450, από τις 30/03/2023, στο πλαίσιο της ευρύτερης προσπάθειας για εκσυγχρονισμό και αναβάθμιση της ποιότητας εξυπηρέτησης στους πολίτες.

Ωστόσο, σημειώνει, σύμφωνα με πληροφόρηση που λαμβάνουν επανειλημμένα από τους παραπονούμενους, οι διαθέσιμες ημερομηνίες για διευθέτηση ραντεβού στα Σημεία Εξυπηρέτησης Επιδομάτων Πρόνοιας, σε αρκετές περιπτώσεις, ξεπερνούν τον ένα μήνα.

Επιπλέον, προσθέτει, διαφαίνεται ότι, η επικοινωνία μεταξύ των αιτητών με τους Λειτουργούς που χειρίζονται τα αιτήματά τους, συνεχίζει να παραμένει «απρόσωπη», με αποτέλεσμα οι αιτητές/αιτήτριες να μην λαμβάνουν άμεση τηλεφωνική πληροφόρηση για ενδεχόμενες ελλείψεις των αιτημάτων τους ή/και την πορεία εξέτασής τους, και ως εκ τούτου να απορρίπτονται αιτήσεις λόγω μη προσκόμισης ορισμένων εγγράφων.

Η Επίτροπος αναφέρει ακόμη ότι παρατηρείται η διακοπή του επιδόματος πάνω σε πεπλανημένη βάση, χωρίς να δίνεται περαιτέρω το δικαίωμα του λήπτη να ακουστεί και χωρίς να ακολουθείται η προβλεπόμενη απο το Νόμο διαδικασία κοινωνικής παρέμβασης, πριν αποφασιστεί η διακοπή ή η συνέχεια καταβολής του επιδόματος.

Σημειώνεται ότι στις περισσότερες περιπτώσεις, οι αιτητές ή αιτήτριες είναι άτομα τα οποία εμπίπτουν σε ευάλωτες ομάδες του πληθυσμού, όπως άτομα με αναπηρία ή άτομα με προβλήματα υγείας ή ηλικιωμένα άτομα ή άτομα με περιορισμένες ψηφιακές και άλλες δεξιότητες.

Το γεγονός αυτό, αναφέρει η Επίτροπος, αφενός περιορίζει τις δυνατότητες προσβασιμότητας ή επικοινωνίας τους με την Υ.Δ.Ε.Π., και αφετέρου τα θέτει σε μεγαλύτερο κίνδυνο φτώχειας και μεγαλύτερη ανάγκη άμεσης οικονομικής στήριξης από το κράτος.

Ως εκ τούτου, οι μεγάλες καθυστερήσεις που φαίνεται να παρατηρούνται στην εξέταση των αιτήσεων τους, καθώς και οι αχρείαστες γραφειοκρατικές διαδικασίες που οδηγούν σε δυσανάλογη ταλαιπωρία, προσβάλλουν το δικαίωμά τους σε αξιοπρεπή διαβίωση, εξουδετερώνοντας κατ’ ουσία τον σκοπό παροχής του Ε.Ε.Ε.

Εισηγήσεις

Η Επίτροπος εισηγείται πριν από οποιαδήποτε απόφαση τερματισμού ή αναστολής του επιδόματος, να ακολουθείται πάντα η προβλεπόμενη από τη νομοθεσία διαδικασία κοινωνικής παρέμβασης. Αυτό συνεπάγεται ενημέρωση του αιτητή/λήπτη και παροχή του δικαιώματος ακρόασης πριν από οποιαδήποτε αρνητική εις βάρος του απόφαση.

Επίσης, εισηγείται να λαμβάνονται υπόψη μόνο έγκυρα και επαρκή στοιχεία κατά τη λήψη αποφάσεων που αφορούν την παροχή ή διακοπή του επιδόματος. Τα στοιχεία θα πρέπει να τεκμηριώνουν με σαφήνεια τους πραγματικούς λόγους απόρριψης θέσεων εργασίας από τους αιτητές/λήπτες ώστε να διαφαίνεται αν μπορούσαν πραγματικά να ανταποκριθούν στην προτεινόμενη εργασία ή είχαν τις δεξιότητες για αυτήν.

Σημειώνει ότι οι αιτήσεις για καταβολή Ε.Ε.Ε. όπως και άλλων επιδομάτων, πρέπει να διεκπεραιώνονται το συντομότερο δυνατόν, όχι μόνο επειδή η «υπέρμετρη» καθυστέρηση συνιστά στοιχείο κακοδιοίκησης, αλλά και επειδή οι αιτητές/αιτήτριες είναι άτομα τα οποία προσβλέπουν στην έγκαιρη λήψη τους για να καλύψουν τις οικονομικές τους ανάγκες. Στην περίπτωση που η αξιολόγηση αιτήσεων προβλέπεται να καθυστερήσει υπέρμετρα για αντικειμενικούς λόγους θα μπορούσε να εξετάζεται το ενδεχόμενο να δίνεται έκτακτο επίδομα ανάλογα με την άμεση ανάγκη μέχρι την έγκριση ή μη για καταβολή του Ε.Ε.Ε.

Επιπλέον, εισηγείται η διευθέτηση των ραντεβού στα σημεία Εξυπηρέτησης Επιδομάτων Πρόνοιας να μην ξεπερνά τις 2 εβδομάδες, καθότι, μεταξύ άλλων, σκοπός της δημιουργίας τους πέρα από την άμεση εξυπηρέτηση των πολιτών, είναι η παραλαβή επιπρόσθετων εγγράφων που ζητά η ΥΔΕΠ από τους αιτητές να προσκομίσουν εντός συγκεκριμένης προθεσμίας.

Κοινωνία: Τελευταία Ενημέρωση