
Συναγερμός έχει σημάνει στις βρετανικές αρχές, μετά τη σύγκρουση δεξαμενόπλοιου και φορτηγού πλοίου στα ανοιχτά των ακτών του Ανατολικού Γιορκσάιρ, με αποτέλεσμα να έχει ξεσπάσει φωτιά που είναι ορατή από απόσταση πολλών ναυτικών μιλίων. Παράλληλα, εκφράζονται φόβοι για μεγάλη διαρροή καυσίμων μέσα στη θάλασσα.
Μέχρι στιγμής, «32 θύματα έχουν μεταφερθεί στην ξηρά, ενώ υπάρχουν και αγνοούμενοι». Η κατάστασή τους είναι άγνωστη. Όλα τα μέλη του πληρώματος του Stena Immaculate έχει επιβεβαιωθεί ότι είναι ζωντανό, σύμφωνα με τη σουηδική πλοιοκτήτρια εταιρεία.
Η αμερικανική εταιρεία logistics Crowley, διαχειρίστρια και συνιδιοκτήτρια του δεξαμενόπλοιου ανακοίνωσε ότι το Stena Immaculate μετέφερε καύσιμα αεροσκαφών. Κατά τη σύγκρουση εκδηλώθηκε πυρκαγιά και υπάρχουν αναφορές για απελευθέρωση καυσίμων. «Το πλήρωμα του Stena Immaculate εγκατέλειψε το πλοίο μετά από πολλαπλές εκρήξεις στο πλοίο. Όλοι οι ναυτικοί της Crowley είναι ασφαλείς και πλήρως καταμετρημένοι», αναφέρει. Βρετανικά μέσα ενημέρωσης κάνουν λόγο για φόβους διαρροής καυσίμων που ανήκαν στον αμερικανικό στρατό.
Ο διευθύνων σύμβουλος του λιμανιού Μάρτιν Μπόιερ δήλωσε στο Sky News ότι και οι 32 άνθρωποι που μεταφέρθηκαν στην ξηρά ήταν ζωντανοί. Ωστόσο διευκρίνισε ότι δεν γνωρίζει αν ήταν ο πλήρης αριθμός των δύο πληρωμάτων.
Οι Αρχές τέθηκαν σε ετοιμότητα για να παραλάβουν τραυματίες χωρίς να γνωρίζουν σε τι κατάσταση. Στο λιμάνι υπήρχε μια ουρά από ασθενοφόρα για να μεταφέρουν τους τραυματίες στο νοσοκομείο Princess Diana, κάτι που εξακολουθούν να κάνουν και τώρα. Ο ίδιος δήλωσε ότι δεν μπορεί να επιβεβαιώσει την κατάσταση στην οποία βρίσκονται οι επιβαίνοντες καθώς η περιοχή έχει αποκλειστεί από την αστυνομία.
Νωρίτερα έκανε λόγο για μια τεράστια πύρινη σφαίρα, ενώ υποστήριξε ότι από το πρωί, στον τόπο της σύγκρουσης επικρατεί ομίχλη και νέφος.
Άγνωστα είναι μέχρι στιγμής τα αίτια της σύγκρουσης. Ερευνητές έχουν ήδη φτάσει στο Γκρίμσμπι και συγκεντρώνουν στοιχεία για το τι συνέβη. Εκπρόσωπος του Κλάδου Διερεύνησης Ναυτικών Ατυχημάτων δήλωσε: «Ο Κλάδος Διερεύνησης Ναυτικών Ατυχημάτων ανέπτυξε ομάδα στο Γκρίμσμπι μετά τη σύγκρουση του πλοίου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων Solong με πορτογαλικό νηολόγιο και του πετρελαιοφόρου Stena Immaculate με αμερικανικό νηολόγιο, τα οποία συγκρούστηκαν στη Βόρεια Θάλασσα σήμερα το πρωί. Η ομάδα μας που αποτελείται από επιθεωρητές και βοηθητικό προσωπικό συγκεντρώνει στοιχεία και προχωρά σε προκαταρκτική αξιολόγηση του ατυχήματος για να καθορίσουμε τα επόμενα βήματά μας».
Η νορβηγική ασφαλιστική εταιρεία πλοίων Skuld επιβεβαίωσε μόνο ότι το Stena Immaculate ήταν καλυμμένο από αυτήν για προστασία και αποζημίωση, ένα τμήμα της ασφάλισης που καλύπτει περιβαλλοντικές ζημιές και τραυματισμούς ή θανάτους του πληρώματος, μετέδωσε το BBC. Ο διαχειριστής της Solong, ο Ernst Russ με έδρα το Αμβούργο, δεν απάντησε αμέσως σε αίτημα για σχολιασμό. Ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός, δήλωσε ότι είναι ενήμερος για την κατάσταση.
Το χρονικό της σύγκρουσης
Η ακτοφυλακή δέχθηκε κλήση στις 9:48 π.μ. (τοπική ώρα, 11:48 π.μ. ώρα Ελλάδος), ενώ κλήθηκε ελικόπτερο διάσωσης με σωστικές λέμβους, ένα αεροσκάφος και κοντινά πλοία με δυνατότητα πυρόσβεσης.
Σύμφωνα με βίντεο που ανάρτησε το Marine Traffic, το STENA IMMACULATE έπλεε άροδο, όταν το κοντέινερ, που κατέβαινε από τον βορρά, έπεσε πάνω του και το διεμβόλισε.
Το πετρελαιοφόρο που ενεπλάκη στη σύγκρουση και έχει πάρει φωτιά είναι το STENA IMMACULATE, με αμερικανική σημαία που κατασκευάσθηκε το 2017 και που βρισκόταν αγκυροβολημένο έξω από το Hull έχοντας πριν ταξιδέψει από τους Αγίους Θεοδώρους. Το φορτηγό πλοίο φέρει πορτογαλική σημαία, ναυπηγήθηκε το 2005 και λέγεται Solong. και έπλεε από το σκωτσέζικο λιμάνι Grangemouth με κατεύθυνση προς Ρότερνταμ.
Σύμφωνα με Αμερικανούς αξιωματούχους, το δεξαμενόπλοιο έχει ενταχθεί σε πρόγραμμα πλοίων μεταφοράς πετρελαίου για τον αμερικανικό στρατό σε περιόδους ανάγκης. Η ομάδα ανέφερε ότι το Stena Immaculate είχε αλλάξει σημαία τον Αύγουστο του 2023, στο πλαίσιο προγράμματος του αμερικανικού υπουργείου Άμυνας και της αμερικανικής ναυτιλιακής διοίκησης. Τα πλοία θα συνέχιζαν τις εμπορικές τους επιχειρήσεις, αλλά θα μπορούσαν να ναυλωθούν και από την κυβέρνηση των ΗΠΑ σε βραχυπρόθεσμη βάση. Δεν είναι γνωστό αν το Stena Immaculate ήταν ναυλωμένο στο πλαίσιο του προγράμματος κατά τη στιγμή της σύγκρουσης.
Στο σημείο βρίσκονται ναυαγοσωστικές λέμβοι και ομάδες πυρόσβεσης, ενώ συντονίζεται επιχείρηση διάσωσης από την ακτοφυλακή. Η ορατότητα στην περιοχή του Χάμπερ είναι κακή και οι άνεμοι πνέουν με ριπές 25 μιλίων την ώρα εν μέσω ομίχλης. Το Χάμπερ είναι μία από τις σημαντικότερες εκβολές λιμανιών της Βρετανίας, που εξυπηρετεί το Γκρίμσμπι, το Ίμινχαμ, το Χαλ και το Γκούλε.
Σε ηχητική καταγραφή, το Stena Immaculate, με δυνατότητα μεταφοράς έως και 46.572 κυβικών μέτρων καυσίμου σε πλήρη χωρητικότητα, φέρεται ότι μετέφερε αεροπορικό καύσιμο Jet A1 και υπάρχουν φόβοι ότι υπάρχει διαρροή στη θάλασσα, με την ακτοφυλακή να ζητά από τα σκάφη να παραμείνουν σε ασφαλή απόσταση και να ζητήσουν οδηγίες, εφόσον διαθέτουν πυροσβεστικό εξοπλισμό ή εφόσον μπορούν να βοηθήσουν σε επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης.
Παράλληλα, σύμφωνα με το Βασιλικό Εθνικό Ίδρυμα Ναυαγοσωστικών Σκαφών (RNLI), αρκετοί άνθρωποι φέρονται να έχουν εγκαταλείψει τα πλοία μετά τη σύγκρουση. Ομάδες από το έχουν αποσυρθεί, ενώ τα πληρώματα των Bridlington, Mablethorpe και Skegness συνεχίζουν να υποστηρίζουν τις προσπάθειες διάσωσης.
Η Βρετανίδα υπουργός Μεταφορών Χάιντι Αλεξάντερ εξέφρασε την ανησυχία της για τη σύγκρουση και ευχαρίστησε τους εργαζόμενους των υπηρεσιών έκτακτης ανάγκης.
Η πλήρης ανακοίνωση της Βρετανικής Ακτοφυλακής:
«Η HM Coastguard συντονίζει επί του παρόντος την ανταπόκριση έκτακτης ανάγκης σε αναφορές για σύγκρουση μεταξύ δεξαμενόπλοιου και φορτηγού πλοίου στα ανοικτά των ακτών του Ανατολικού Γιορκσάιρ.
Ο συναγερμός σήμανε στις 9:48 π.μ.
«Ένα ελικόπτερο διάσωσης της ακτοφυλακής απογειώθηκε από το Χάμπερσαϊντ για να μεταβεί στο σημείο, μαζί με ναυαγοσωστικές λέμβους από το Σκέγκνες, το Μπρίντλινγκτον, το Μάπλθορπ και το Κλίθορπς, ενώ έχουν αναπτυχθεί επίσης ένα αεροσκάφος σταθερών πτερύγων της Βασιλικής Ακτοφυλακής και κοντινά σκάφη με δυνατότητα πυρόσβεσης. Το συμβάν βρίσκεται σε εξέλιξη».
Ερωτήματα για τη σύγκρουση
Κι ενώ στην περιοχή υπήρχε έντονη ομίχλη από το πρωί, ο David McFarlane, διευθυντής της Marine Risk and Safety Consultants Ltd, δήλωσε στον Guardian ότι και τα δύο πλοία θα ήταν υποχρεωμένα να κάνουν ό,τι μπορούν για να αποφύγουν τη σύγκρουση, σύμφωνα με τους διεθνείς κανονισμούς σύγκρουσης.
Κάθε χρόνο συμβαίνουν στη θάλασσα περίπου 200-300 συγκρούσεις. Τα πλοία έχουν διάφορα συστήματα προειδοποίησης, όπως ραντάρ και κόρνα, που αποσκοπούν στην πρόληψη τέτοιων περιστατικών. Όπως είπε, μέσω του ραντάρ, θα έπρεπε να υπάρχει εντοπισμός μεταξύ των πλοίων και επικοινωνία μέσω ραδιοφώνου πολύ υψηλής συχνοτητας.
Ένα πλοίο είναι ορατό στο ραντάρ ενός άλλου πλοίου από απόσταση 24 μιλίων, δήλωσε ο McFarlane. Ακόμη όμως κι αν ένα πλοίο δεν απαντήσει στον ασύρματο, τα πλοία έχουν σύστημα προειδοποίησης της τελευταίας στιγμής την κόρνα, που μπορεί να ακουστεί από μίλια μακριά.
Όμως, εάν ένα πλοίο είναι αγκυροβολημένο, όπως αναφέρεται για το δεξαμενόπλοιο, μπορεί να χρειαστεί έως και μία ώρα για να σηλώσει την άγκυρα.
Μέχρι στιγμής είναι νωρίς για να γίνουν εικασίες για το τι συνέβη, όμως στις συγκρούσεις που γίνονται κάθε χρόνο σε όλον τον κόσμο, συχνά ευθύνεται το ανθρώπινο λάθος. Την ίδια ώρα, παρότι υπήρχαν αναφορές για θύλακες ομίχλης στη Βόρεια Θάλασσα την ώρα της σύγκρουσης, αυτό δεν θα επηρέαζε την ικανότητα οποιουδήποτε προσεγγίζοντος πλοίου να προειδοποιήσει για την προσέγγιση, δεδομένου του AIS.
UK coastguards say rescue operation underway after a collision between an oil tanker and a cargo ship in the North Sea.
— JAP (@jappers69) March 10, 2025
Both vessels are well ablaze pic.twitter.com/mYI2utYo7r
Video from the North Sea collision pic.twitter.com/4Su4nfzc0M
— JAP (@jappers69) March 10, 2025