Οι ικανοποιητικοί μισθοί που προσφέρουν οι εταιρείες μεταφορών δεν αρκούν για την προσέλκυση νέου αίματος, θέτοντας την εφοδιαστική αλυσίδα αντιμέτωπη με εκτροχιασμό.
Μεγάλες ήταν οι προκλήσεις που αντιμετώπισε το 2024 η εφοδιαστική αλυσίδα σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, με μια από τις σημαντικότερες να αφορά την έλλειψη οδηγών φορτηγών, παρά τους καλούς μισθούς που προσφέρονται.
Ειδικότερα, η πλατφόρμα Jobmatch.de ανέλυσε πάνω από 6.000 αγγελίες εργασίας για θέσεις οδηγών φορτηγών, υπολογίζοντας τον μέσο μισθό που προσφέρουν οι γερμανικές εταιρείες μεταφορών το τρίτο τρίμηνο του τρέχοντος έτους.
Ο μέσος μισθός για έναν οδηγό φορτηγού αυτή την περίοδο ήταν 3.281 ευρώ, έναντι των 3.571 ευρώ που προσφέρονταν κατά μέσο όρο στον κλάδο της Μεταφοράς και της Αποθήκευσης - κάτι που υποδηλώνει ότι οι εργαζόμενοι σε άλλους τομείς της εφοδιαστικής αλυσίδας ενδέχεται να κερδίζουν ελαφρώς περισσότερα από τους οδηγούς φορτηγών.
Οι καλύτερες σε επίπεδο αποδοχών περιοχές ήταν το Αμβούργο, η Κάτω Σαξονία και η Βάδη-Βυρτεμβέργη, όταν οι χαμηλότεροι μισθοί δόθηκαν στο Βρανδεμβούργο, το Μεκλεμβούργο-Δυτική Πομερανία και τη Σαξονία.
Σύμφωνα με μία από τις μεγαλύτερες μεταφορικές ενώσεις της Γερμανίας, παρά τους ικανοποιητικούς προσφερόμενους μισθούς, υπάρχει ήδη έλλειψη άνω των 100.000 οδηγών φορτηγών.
Η πλατφόρμα Jobmatch.de επισημαίνει ότι για να προσελκύσουν οι εταιρείες νέο «αίμα» δεν αρκούν οι ικανοποιητικοί μισθοί, μιας και οι ενδιαφερόμενοι επιζητούν -μεταξύ άλλων- καλύτερες συνθήκες εργασίας όπως και ευκολότερη πρόσβαση στο επάγγελμα.
Θυμίζουμε ότι σύμφωνα με τα στοιχεία της Διεθνούς Ένωσης Οδικών Μεταφορών (IRU) αυτή τη στιγμή στην Ευρώπη καταγράφεται έλλειψη 500.000 οδηγών, η οποία χωρίς δράση αναμένεται να αυξηθει κατά 17% μέσα στην επόμενη 5ετία.
Το επάγγελμα του οδηγού φορτηγού έχει γηράσκοντα πληθυσμό με μέση ηλικία τα 47 έτη. Το ένα τρίτο των οδηγών είναι άνω των 55 ετών και αναμένεται να συνταξιοδοτηθεί τα επόμενα 10 χρόνια, την ίδια ώρα που το ποσοστό όσων οδηγών είναι κάτω από 25 ετών περιορίζεται σε επίπεδα κάτω του 5%.
«Η Ευρώπη αντιμετωπίζει την πιο σοβαρή έλλειψη οδηγών εδώ και δεκαετίες. Η έλλειψη οδηγών αποτελεί πραγματική απειλή για τα δίκτυα κινητικότητας και τις αλυσίδες εφοδιασμού της ΕΕ. Η έλλειψη θα μπορούσε να υπερδιπλασιαστεί τα επόμενα χρόνια λόγω της γήρανσης του πληθυσμού των οδηγών, με τον ρυθμό εισόδου των νέων στο επάγγελμα να είναι ιδιαίτερα χαμηλός», αναφέρεται χαρακτηριστικά στο μανιφέστο της IRU -Διαβάστε περισσότερα εδώ.
Για την αντιμετώπιση του προβλήματος η IRU έχει προτείνει -μεταξύ άλλων- τη μείωση του ορίου ηλικίας για την είσοδο στο επάγγελμα, μέσω της δυνατότητας απόκτησης διπλώματος φορτηγού από την ηλικία των 17 ετών, όπως επίσης και τη συγκρότηση ενός μηχανισμού στην Ευρωπαϊκή Ένωση που θα επιτρέπει την εναρμονισμένη αναγνώριση και ανταλλαγή αδειών οδήγησης οι οποίες έχουν εκδοθεί από χώρες εκτός ΕΕ.
Πηγή: carandmotor