ΚΥΠΕ
Η Βουλή ψήφισε την εξαίρεση των οχημάτων της ΚΥΠ από την υποχρέωση τήρησης του ορίου ταχύτητας στις περιπτώσεις που αυτό κρίνεται αναγκαίο για την αποτελεσματική εκπλήρωση της αποστολής της ΚΥΠ.
Το νομοσχέδιο «Ο περί Μηχανοκινήτων Οχημάτων και Τροχαίας Κινήσεως (Τροποποιητικός) Νόμος του 2023» εγκρίθηκε σε νόμο με 27 ψήφους υπέρ και 14 αποχές.
Οπως αναφέρει η Έκθεση της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων, σκοπός είναι η τροποποίηση του περί Μηχανοκινήτων Οχημάτων και Τροχαίας Κινήσεως Νόμου, ώστε να εξαιρούνται τα οχήματα της ΚΥΠ από την υποχρέωση τήρησης του ορίου ταχύτητας, στις περιπτώσεις που αυτό κρίνεται αναγκαίο για την αποτελεσματική εκπλήρωση της αποστολής της ΚΥΠ, όπως ισχύει για τα ασθενοφόρα, για τα οχήματα της Αστυνομίας και της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας.
Προστίθεται ότι στο πλαίσιο της εξέτασης του νομοσχεδίου ενώπιον της επιτροπής, ο υποδιοικητής της ΚΥΠ επισήμανε ότι η ανάγκη για την προτεινόμενη τροποποίηση προέκυψε ύστερα από την ανεξαρτητοποίηση της ΚΥΠ από την Αστυνομία, με την ψήφιση το 2016 της νομοθεσίας που διέπει τη θέσπιση και τη λειτουργία της ΚΥΠ.
Κατά το διάστημα από το 2016 μέχρι σήμερα, όπως ο ίδιος διευκρίνισε, πέραν του ότι μεσολάβησε η περίοδος του κορωνοϊού, τα οχήματα που διέθετε η ΚΥΠ ανήκαν στην Αστυνομία, οπότε δεν παρατηρήθηκε οποιοδήποτε πρόβλημα στις εργασίες και στην αποστολή της ΚΥΠ. Ωστόσο, στο πλαίσιο της αναδιοργάνωσης που υφίσταται έκτοτε η ΚΥΠ, το υπό εξέταση ζήτημα κρίθηκε ότι έπρεπε να ρυθμιστεί νομοθετικά, προκειμένου η ΚΥΠ να είναι σε θέση να ανταποκρίνεται σύννομα και αποτελεσματικά στα καθήκοντά της, τα οποία είναι εξίσου σημαντικά με αυτά της Αστυνομίας, αφορούν στην ασφάλεια της χώρας και για την επιτυχή εκτέλεσή τους ο χρόνος αποτελεί πολλές φορές κρίσιμο παράγοντα. Επιπρόσθετα, διευκρίνισε ότι η εξαίρεση από την τήρηση του ορίου ταχύτητας θα επιτρέπεται μόνο στις περιπτώσεις που η αποστολή το απαιτεί.
Την Επιτροπή απασχόλησαν μεταξύ άλλων ζητήματα που αφορούν τον τρόπο διασφάλισης του απαιτούμενου επιπέδου νομιμοφροσύνης των μελών της ΚΥΠ σε ό,τι αφορά την ευχέρεια υπέρβασης του ορίου ταχύτητας, ώστε η προτεινόμενη πρόνοια να εφαρμόζεται αποκλειστικά και μόνο, όταν η αποστολή το καθιστά απολύτως απαραίτητο και τις πιθανές συνέπειες για τους πολίτες ύστερα από ατύχημα που ενδεχομένως να προκληθεί λόγω της υπέρβασης του πιο πάνω ορίου.
Σε σχέση με το πρώτο ζήτημα, ο υποδιοικητής της ΚΥΠ επισήμανε, σύμφωνα με την Εκθεση, ότι το όλο θέμα ήδη ρυθμίζεται περαιτέρω με εσωτερικές εγκυκλίους της υπηρεσίας του και διαβεβαίωσε την επιτροπή ότι τα μέλη της ΚΥΠ συμμορφώνονται με αυτές, ενώ οι περιπτώσεις υπέρβασης ορίου ταχύτητας που παρατηρήθηκαν στα οκτώ χρόνια που ο ίδιος υπηρετεί στην ΚΥΠ ως υποδιοικητής ήταν ελάχιστες και όλες δικαιολογημένες. Σε σχέση με το δεύτερο ζήτημα, ο ίδιος επεξήγησε ότι, σε περίπτωση ατυχήματος μεταξύ οχήματος της ΚΥΠ και οχήματος πολίτη, θα ισχύει το υφιστάμενο καθεστώς που διέπει τέτοιες περιπτώσεις, το οποίο εφαρμόζεται για όλα τα οχήματα του δημόσιου τομέα, αναφέρει η Εκθεση.