Διεξήχθη την Τρίτη (16/11) συζήτηση στην Επ. Ενέργειας, Εμπορίου, Βιομηχανίας και Τουρισμού με θέμα την διακίνηση των αγαθών με τα κατεχόμενα στο πλαίσιο του κανονισμού της Πράσινης Γραμμής, καθώς επίσης και οι αθέμιτες εμπορικές πρακτικές που δημιουργούνται μέσα από την κυκλοφορία και διάθεση προϊόντων από τα κατεχόμενα πέραν του πλαισίου του Κανονισμού της Πράσινης Γραμμής.
Στις τοποθετήσεις τους οι Βουλευτές εξέφρασαν τις ανησυχίες τους από τον αθέμιτο ανταγωνισμό που πραγματοποιείται καθώς και το κατά πόσο παραβιάζεται ο κανονισμός της πράσινης γραμμής.
Ο Πρόεδρος της Επιτροπής, Βουλευτής του ΔΗΣΥ Κυριάκος Χατζηγιάννης είπε πως η Επιτροπή άκουσε τους παρευρισκόμενους και την κοινωνία των πολιτών, η οποία κράζει και φωνάζει πως υπάρχει πρόβλημα στο θέμα της διέλευσης προϊόντων στην Κυπριακή Δημοκρατία από τα κατεχόμενα, είτε μέσω του Κανονισμού της Πράσινης Γραμμής είτε μέσω της γραμμής αντιπαράταξης.
«Εμείς ως Επιτροπή αναγνωρίζουμε προβλήματα, τα οποία υπάρχουν, είτε ως απόρροια του τρόπου λειτουργίας του Κανονισμού της Πράσινης Γραμμής, είτε και μέσα από την παράνομη διακίνηση», είπε και σημείωσε πως η συζήτηση θα συνεχιστεί με όλα τα Υπουργεία, τις εμπλεκόμενες υπηρεσίες και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, προκειμένου να βρεθούν οι αποτελεσματικές θεραπείες.
Ο βουλευτής του ΑΚΕΛ Kώστας Κώστα είπε ότι η Κυβέρνηση με τις αρμόδιες υπηρεσίες οφείλει να επιτηρεί την εφαρμογή του κανονισμού της πράσινης γραμμής για να σταματήσουν οι αθέμιτες εμπορικές πρακτικές που παρατηρούνται.
Μίλησε για προϊόντα μαϊμού, προϊόντα από Τουρκία που βαφτίζονται τουρκοκυπριακά, για παράνομη διέλευση φυτοφαρμάκων, για λαθρεμπόριο καυσίμων με βυτιοφόρα και μεγάλα φορτηγά, καθώς και για το γεγονός ότι στα προϊόντα στις ελεύθερες περιοχές προστίθεται και ΦΠΑ 19%, ενώ στα προϊόντα από κατεχόμενα δεν ισχύει.
Αναφέρθηκε σε έντονες ανησυχίες για την κατάσταση σε όλους σχεδόν τους επαγγελματικούς τομείς και κλάδους και κυρίως όπως είπε, σε κραυγή αγωνίας όλων των εμπορευομένων για τους ανεπαρκέστατους ελέγχους από τις κυβερνητικές υπηρεσίες.
Ο κ. Κώστα αναφέρθηκε και στις διαμαρτυρίες από διαχειριστές πρατηρίων πετρελαιοειδών κοντά στη πράσινη γραμμή και φωνές κατά της κυβέρνησης για το ότι δεν λαμβάνει μέτρα μείωσης των τιμών στις ελεύθερες περιοχές.
«Υπάρχουν ερωτήματα γιατί η κυβέρνηση συνεχίζει την απαράδεκτη επιβολή ΦΠΑ και επί φόρου κατανάλωσης και γιατί δεν ελέγχει την κερδοφορία εταιρειών για να δούμε αν πράγματι αισχροκερδούν», ανέφερε.
Στην τοποθέτηση του ο Βουλευτής του ΔΗΚΟ, Χρύσης Παντελίδης εξέφρασε την απορία για το, «κατά πόσο υπάρχει και σε ποιο βαθμό παράβαση του κανονισμού της πράσινης γραμμής. Ο κανονισμός θεσπίστηκε το 2004 διότι η ΚΔ δεν ασκεί αποτελεσματικό έλεγχο στις κατεχόμενες περιοχές και η γραμμή αντιπαράταξης δεν αποτελεί σύνολο. Κατά πόσο παραβιάζεται ο κανονισμός της πράσινης γραμμής. Αν το πρόβλημα πηγάζει και από τον κανονισμό, τότε να προσπαθήσουμε να απαντήσουμε με γνώμονα το συμφέρον της Κυπριακής Δημοκρατίας».
Εκ μέρους της ΔΗΠΑ, τοποθετήθηκε αρχικά ο Μιχάλης Γιακουμμής, αποκαλύπτοντας πως η παράταξη του έγγραψε θέμα για τα καύσιμα που χρησιμοποιούν οι επαγγελματίες οδηγοί. «Αρκετοί σύνδεσμοι έχουν θέμα με τον αθέμιτο ανταγωνισμό. Θεσπίστηκε, οι Τουρκοκύπριοι να εξάγουν προϊόντα από τα λιμάνια. Θέλουμε τρόπους οι οποίοι θα βάλουν τις δικλείδες αθέμιτου ανταγωνισμού μεταξύ Ελληνοκυπρίων και Τουρκοκυπρίων».
Ο βουλευτής Λευκωσίας, Αλέκος Τρυφωνίδης εξέφρασε τις ανησυχίες και τους προβληματισμούς του, «Υπάρχει καθαρή παραβίαση του κανονισμού της πράσινης γραμμής. Είτε εμπορίου είτε εφοδιασμού καυσίμων. Οι συμπατριώτες μας που καταφεύγουν στα κατεχόμενα είναι ένεκα της τιμής. Αποτέλεσμα αρκετά βενζινάδικα να κινδυνεύουν με κλείσιμο. Δημιουργείται αθέμιτος ανταγωνισμός και μεταξύ των επαγγελματιών οδηγών. Θέμα και σε σχέση με τους επαγγελματίες και πολλά άλλα θέματα που αναφύονται. Τέλος και η ζημιά του κράτους με την είσπραξη των φόρων. Πως μπορεί το κράτος να μειώσει το φόρο κατανάλωσης».
Ο Βουλευτής του ΕΛΑΜ, Σωτήρης Ιωάννου δήλωσε ότι το κράτος οφείλει να εφαρμόσει μέτρα καθώς όλοι τους γνωρίζουν για την παραβίαση της πράσινης γραμμής, τόσο για τις υπηρεσίες και τα αγαθά που εμπορεύονται όσο και για το θέμα των καυσίμων.
Ο Εκπρόσωπος της ΟΕΒ αναφέρθηκε στη μη ισότιμη αντιμετώπιση των βιομηχανικών προϊόντων με τα τουρκοκυπριακά προϊόντα. Ανέφερε μεταξύ άλλων το θέμα του ΦΠΑ 19% που επωμίζονται οι επιχειρηματίες στις ελεύθερες περιοχές, ενώ στα κατεχόμενα δεν υπάρχει ΦΠΑ. Παράλληλα έγειρε και το ζήτημα του ελέγχου για τα προϊόντα που έρχονται στην Κυπριακή Δημοκρατία, ζητώντας να γίνουν αυστηρότεροι έλεγχοι, ενώ αρκετά προϊόντα σύμφωνα με τα λεγόμενα του, δεν πληρούν τις ευρωπαϊκές νομοθεσίες, όπως και οι πρώτες ύλες από τρίτες χώρες στις οποίες δεν πληρώνουν δασμούς.
Ο Πρόεδρος του Συνδέσμου Πρατηριούχων δήλωσε χαρακτηριστικά πως γίνεται λαθρεμπόριο με τα καύσιμα, τονίζοντας πως αρκετά βυτιοφόρα γεμίζουν από τις κατεχόμενες περιοχές και μεταφέρουν το καύσιμο για χρήση και πώληση στις ελεύθερες περιοχές.
Όσον αφορά τους οδηγούς ταξί, ανέφερε πως, «Οι οδηγοί ταξί και αυτοί γεμίζουν και έρχονται. Όσοι δεν το κάνουν δεν μπορούν να τους ανταγωνιστούν. Δεν τα έχουμε με τον κόσμο που πάει ιδιωτικά, καταλαβαίνουμε υπάρχει δυσκολία όμως πρέπει να βρεθεί μια λύση».
Ο Εκπρόσωπος της ΠΟΒΕΚ σε δηλώσεις του είπε, «Το πρόβλημα είναι αρκετά περίπλοκο. Όμως πρέπει να πούμε ξεκάθαρα ότι χρειάζονται πολιτικές αποφάσεις για να διαπιστώσουμε παραβιάσεις του κανονισμού της πράσινης γραμμής. Προϊόντα κατασκευάζονται από τους Τουρκοκύπριους. Αντιμετωπίζουμε πρόβλημα σε όλους τους επαγγελματικούς συνδέσμους. Το θέμα των καυσίμων με τη διαφορά στην τιμή είναι ζήτημα επιβίωσης με τους δικούς μας. Στήριξη στους Τουρκοκυπρίους, αλλά οποιαδήποτε εμπορικής φύσεως εκμετάλλευσης προϊόντων θα πρέπει να ελέγχεται. Το τελωνείο προσπαθεί να κάνει τη δουλειά του. Διαφωνούμε με την στάση των επαγγελματιών ταξί και όχι να ζητούν ελεύθερη πρόσβαση για μια παράνομη ενέργεια. Εμείς ως ΠΟΒΕΚ θα καταχωρήσουμε υπόμνημα, για όλους τους κλάδους που επηρεάζονται από τον ανταγωνισμό».
Ο Πρόεδρος της Τουριστικής Εμπορικής Βιομηχανίας Αμμοχώστου, κρούει τον κώδωνα του κινδύνου για την κατάσταση και τον αθέμιτο ανταγωνισμό που δημιουργείται, «Εξελισσόμαστε σε οικονομία κατεχομένων. Πρέπει επειγόντος να λάβουμε μέτρα. Όλα τα αρμόδια υπουργεία. Σε πάρα πολλές συναντήσεις δώσαμε και πληροφορίες και για την τουρκική λίρα. Πάμε για 1 προς 15. Ώρα μηδέν. Πρέπει να λάβουμε μέτρα. Διαφορές της τάξης των 50 με 60 τις εκατό. Έχουν τη γη που μας κατακτήσαν. Όλες μας οι πρώτες ύλες είναι ευρωπαϊκές. Αυτοί έχουν την αγορά της Τουρκίας που είναι τριτοκοσμική αγορά. Δεν μπορούμε να τους ανταγωνιστούμε.
Ο κανονισμός μας υπεβλήθη και δεν μπορούμε να τον αλλάξουμε. Χρειάζονται περισσότεροι έλεγχοι. Ο κανονισμός λέει ότι σφραγίζονται και έρχονται στο οδόφραγμα για να περάσουν στις ελεύθερες περιοχές. Επομένως το έχουμε θίξει. Χρειάζεται να ληφθούν περισσότερα αυστηρά μέτρα στα κέντρα ελέγχου. Ακόμα και εκείνοι που φέρνουν τα προϊόντα δεν αναγράφουν όνομα παραγωγού ούτε προέλευση».