ΚΥΠΕ
Ως συμφωνία που εξυπηρετεί στο μέγιστο το δημόσιο συμφέρον, χαρακτήρισε ο Υπουργός Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων, Αλέξης Βαφεάδης, τη συμφωνία που υπεγράφη τη Δευτέρα με τη Hermes Airports για την κατασκευή της δεύτερης φάσης στα διεθνή αεροδρόμια της Κύπρου σε Λάρνακα και Πάφο και τη διευθέτηση διαφορών που αφορούν τη Συμφωνία Παραχώρησης των δυο αεροδρομίων.
Οι εργασίες κατασκευής, που θα διεξάγονται παράλληλα και στα δύο αεροδρόμια, συμφωνήθηκε να ξεκινήσουν στο τέλος του πρώτου τριμήνου του 2025, αφού πρώτα ολοκληρωθούν και υπογραφούν οι συμφωνίες δανεισμού μεταξύ της Hermes Airports και των τραπεζών που θα χρηματοδοτήσουν τα έργα και αφού ληφθεί η αναγκαία πολεοδομική συναίνεση .
Ο κ. Βαφεάδης υπέγραψε τη συμφωνία, εκ μέρους της Κυπριακής Δημοκρατίας, σε τελετή στο Προεδρικό Μέγαρο. Η Ανώτατη Εκτελεστική Διευθύντρια της Hermes, Ελένη Καλογήρου, η οποία υπέγραψε τη συμφωνία εκ μέρους της διαχειρίστριας εταιρείας, σημείωσε ότι η σημερινή επίσημη εξαγγελία της επικείμενης έναρξης των έργων για τη δεύτερη φάση στα κυπριακά αεροδρόμια, συνιστά την αρχή της νέας εποχής για τη βαριά βιομηχανία του τόπου, τον τουρισμό, για τις τοπικές κοινότητες αλλά και την κυπριακή οικονομία ευρύτερα.
Όπως ανέφεραν ο κ. Βαφέαδης και η κ. Καλογήρου, τα αεροδρόμια Πάφου και Λάρνακας συνεργάζονται με 55 αεροπορικές εταιρείες και εξυπηρετούν συνδέσεις με 38 χώρες, εκτελώντας 156 δρομολόγια.
Όσον αφορά την επιβατική κίνηση, από 6,7 εκατομμύρια επιβάτες πριν δεκαοχτώ χρόνια, «μόλις χθες φτάσαμε για πρώτη φορά τα 12 εκατομμύρια συνολικούς επιβάτες, ενώ το 2024 αναμένεται να κλείσει γύρω στα 12,2 εκατομμύρια επιβάτες, μια αύξηση δηλαδή της τάξης του 82%», σημείωσε η κ. Καλογήρου.
Ο Υπουργός Μεταφορών εξέφρασε αισιοδοξία ότι η τάση «θα είναι συνεχής και ανοδική», και ότι «θα καταφέρουμε για την περίοδο σχεδιασμού, δηλαδή το 2036 να αυξήσουμε την επιβατική κίνηση κατά 50% σε σχέση με σήμερα».
Σε κοινή ανακοίνωση του Υπουργείου Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων και της Hermes Airports Ltd, αναφέρεται ότι η συμφωνία, που προέκυψε «έπειτα από πολύμηνη διαπραγμάτευση των δύο μερών, προβλέπει την υλοποίηση σειράς έργων για το αεροδρόμιο Λάρνακας και το αεροδρόμιο Πάφου καθώς και την επίλυση διαφορών που εκκρεμούσαν για σειρά ετών μεταξύ των μερών».
«Οι διαπραγματεύσεις που πραγματοποιήθηκαν ανάμεσα στα μέρη κατέληξαν σε συμφωνία για επέκταση της χρονικής διάρκειας της Συμφωνίας Παραχώρησης κατά 18 μήνες και καταβολή αποζημίωσης ποσού €30εκ καθώς και δανεισμού ύψους €20εκ. από την Κυπριακή Δημοκρατία προς την Εταιρεία, έναντι της απόσυρσης απαιτήσεων της Εταιρείας και δικαιωμάτων αποζημίωσης της λόγω της λειτουργίας του παράνομου Αεροδρομίου της Τύμπου», αναφέρεται.
Σημειώνεται ότι, για το αεροδρόμιο Λάρνακας τα έργα αφορούν εργασίες επέκτασης συνολικού εμβαδού περί τα 20.000 τετρ. μέτρων του τερματικού κτηρίου, την κατασκευή νέων πυλών επιβίβασης/αποβίβασης επιβατών με τη δημιουργία μιας νέας πτέρυγας που θα ενώνεται με το κυρίως κτήριο, καθώς επίσης και αύξηση των χώρων στάθμευσης αεροσκαφών, ενώ η διάρκειά ολοκλήρωσής τους υπολογίζεται σε 30 μήνες.
Στο αεροδρόμιο Πάφου θα υλοποιηθούν έργα τα οποία αυξάνουν περίπου κατά 30% το εμβαδόν του κτηρίου καθώς επίσης και επεκτείνουν τον νότιο παράλληλο τροχόδρομο για αναβάθμιση της ασφάλειας και χωρητικότητας του συστήματος διαδρόμου/ τροχοδρόμων, ενώ οι εργασίες αναμένεται να ολοκληρωθούν εντός 27 μηνών από την έναρξή τους, προστίθεται.
«Οι εργασίες αναμένεται ότι θα βελτιώσουν σημαντικά την εμπειρία των επιβατών σε κάθε στάδιο του ταξιδιού τους ενισχύοντας τη χωρητικότητα και την άνεση για τους επιβάτες πριν από την επιβίβαση», αναφέρει η ανακοίνωση.
Σημειώνεται ότι, η αναβάθμιση των αερολιμένων Λάρνακας και Πάφου στη βάση της συμφωνίας που επιτεύχθηκε θα επιτρέψει τόσο βραχυπρόθεσμα, αλλά κυρίως μακροπρόθεσμα, ακόμα και μετά τη λήξη της συμφωνίας παραχώρησης, την εξυπηρέτηση μεγαλύτερου αριθμού επιβατών και αεροσκαφών, στη βάση σύγχρονων πρακτικών διαχείρισης επιβατών. Αυτό θα ενισχύσει περαιτέρω την ανάπτυξη της συνδεσιμότητας και του τουρισμού στην Κύπρο στις επόμενες δεκαετίες, με όλα τα οφέλη που αυτό συνεπάγεται για την τοπική οικονομία, καταλήγει η ανακοίνωση.
Στην ομιλία του μετά την υπογραφή της συμφωνίας, ο κ. Βαφεάδης, σημείωσε ότι στις εργασίες της δεύτερης φάσης περιλαμβάνονται έργα υποδομής 170 εκατομμυρίων ευρώ για την επέκταση και ανακαίνιση κατά 20% στο αεροδρόμιο Λάρνακας και κατά 30% στο αεροδρόμιο Πάφου, ενώ προνοεί και την αποποίηση από την Hermes απαιτήσεων για αποζημιώσεις, λόγω της λειτουργίασ του παράνομου αεροδρομίου στην Τύμπου
Ο Υπουργός είπε ότι η αρχική συμφωνία παραχώρησης προνοούσε ανάπτυξη των αερολιμένων σε 2 φάσεις και υποδομές με δυνατότητα εξυπηρέτησης 9 εκατομμυρίων επιβατών στον αερολιμένα Λάρνακας και 2,7 εκατομμυρίων επιβατών στον αερολιμένα Πάφου ετησίως, αλλά η πρόνοια αυτή, εκ των δεδομένων κρίθηκε ανεπαρκής για τις μελλοντικές ανάγκες των αεροδρομίων, με τη φετινή δραστηριότητα επιβατών να ξεπερνά τα 12 εκατομμύρια διακινήσεις.
Έπειτα από μελέτη που εκπόνησαν εμπειρογνώμονες της Κυβέρνησης, πρόσθεσε, συμφωνήθηκε να υλοποιηθούν στοχευμένες αλλαγές και να εξυπηρετούνται σε ετήσια βάση 12,4 εκατομμύρια επιβάτες μέσω του αερολιμένα Λάρνακας και 5 εκατομμύρια επιβάτες μέσω Πάφου, «αυξάνοντας δηλαδή την ικανότητα εξυπηρέτησή τους κατά 70% περίπου σε σχέση με τη σημερινή χωρητικότητα».
«Όλοι έχουμε ταλαιπωρηθεί στα αεροδρόμια, που έχουν ξεπεράσει τα όρια της επιβατικής κίνησης που μπορούν να διαχειριστούν και μπορούμε να φανταστούμε πόσο δύσκολη θα ήταν αυτή η επιβατική εμπειρία τα επόμενα 10 χρόνια», ανέφερε.
«Ο σχεδιασμός και η κατασκευή θα γίνουν με βάση τα τελευταία πρότυπα και με στόχο οι υποδομές να ανταποκρίνονται στις ανάγκες της βιώσιμης ανάπτυξης και περαιτέρω ενίσχυσης της ασφάλειας των αεροδρομίων», είπε ο κ. Βαφεάδης.
Σημείωσε ότι, μέσω της επένδυσης αυτής θα δημιουργηθούν πρόσθετες θέσεις εργασίας, υπάρχει δυνατότητα περαιτέρω ανάπτυξης της συνδεσιμότητας και υποστήριξης της ανταγωνιστικότητας των αερολιμένων, ενώ η εμπειρία και το επίπεδο εξυπηρέτησης αναμένεται να βελτιωθούν αισθητά, μέσω της αναβάθμισης και αύξησης των διαθέσιμων χώρων προς εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού.
Σύμφωνα με τον Υπουργό, ο σχεδιασμός είναι προσαρμοσμένος στις ανάγκες των αεροπορικών εταιρειών και δίνεται η δυνατότητα επιλογών στις ταχύτερα αναπτυσσόμενες αεροπορικές εταιρείες, «οι οποίες θα διαδραματίσουν μεγαλύτερο ρόλο στη μεταφορά τουριστών στη χώρα με όφελος για όλη την οικονομία».
Είπε ακόμη ότι οι πρόσθετοι χώροι στάθμευσης αεροσκαφών που θα δημιουργηθούν θα αυξήσουν τη χωρητικότητα και την ικανότητα του αερολιμένα Λάρνακας να συνδράμει ως ασφαλής βάση για σκοπούς επαναπατρισμού ή μεταφοράς βοήθειας και ενισχύουν τον ανθρωπιστικό ρόλο της χώρας στην παροχή υπηρεσιών στην ευρύτερη περιοχή σε περιπτώσεις κρίσεων.
«Οι υποδομές αυτές θα βοηθήσουν στην περαιτέρω αναβάθμιση του ρόλου της Κύπρου, όπως είναι και η πολιτική του Προέδρου της Δημοκρατίας, κ. Νίκου Χριστοδουλίδη, η Κύπρος να αποτελεί μέρος της λύσης στις περιφερειακές και γεωπολιτικές κρίσεις», πρόσθεσε. Επιτρέπουν, επίσης, σε καιρούς ειρήνης την εξυπηρέτηση αεροσκαφών για σκοπούς συντήρησης, δίνοντας έτσι τη δυνατότητα ανάπτυξης υπηρεσιών προς αερογραμμές και κατ’ επέκταση αναβάθμιση της συνδεσιμότητας, σημείωσε.
«Η συμφωνία αυτή έχει εγκριθεί από όλες τις αρμόδιες αρχές, έχει αξιολογηθεί από τον Έφορο Ελέγχου Κρατικών Ενισχύσεων, σε αντίθεση με τη διαφαινόμενη προηγούμενη συμφωνία που ήταν απλά ένα μνημόνιο συναντίληψης, χωρίς να έχουν τηρηθεί οι όροι της συμφωνίας, χωρίς να έχουν συμφωνηθεί οι αρχιτεκτονικές μελέτες του έργου, χωρίς να έχει εγκριθεί από την Κεντρική Επιτροπή Αλλαγών και Απαιτήσεων (ΚΕΑΑ)», είπε ο Υπουργός.
«Είναι πλέον μία συμφωνία με την οποία λύνεται ένα αδιέξοδο που παραλάβαμε ως Κυβέρνηση. Είναι μια συμφωνία που εξυπηρετεί στο μέγιστο το δημόσιο συμφέρον», πρόσθεσε, σημειώνοντας ότι χωρίς αυτή τη συμφωνία, οι υποδομές της φάσης 2 θα κατασκευάζονταν «πιθανότατα για την επόμενη ανάδοχο εταιρεία περί το 2035».
Από την πλευρά της, η κ. Καλογήρου, ανέφερε ότι η συμφωνία σηματοδοτεί μια νέα σελίδα στη μέχρι τώρα συνεργασία της Κυπριακής Δημοκρατίας με τη Hermes Airports «η οποία έπειτα από σχεδόν δύο δεκαετίες έχει να απαριθμήσει μια σειρά από πολύ σημαντικά επιτεύγματα για την οικονομία και τον τόπο ευρύτερα».
Εξέφρασε την ικανοποίηση της Hermes Airports «διότι με τη συμφωνία που επιτεύχθηκε θα μπορέσουμε να προχωρήσουμε στην υλοποίηση της δεύτερης φάσης τόσο στο αεροδρόμιο Λάρνακας όσο και στο αεροδρόμιο Πάφου», κάτι το οποίο, όπως είπε, δεν προβλεπόταν στην αρχική συμφωνία παραχώρησης, ενώ παράλληλα «λύθηκαν χρονίζοντα ζητήματα που αφορούσαν τη συμφωνία παραχώρησης».
«Με την ολοκλήρωση των έργων, η Κύπρος θα διαθέτει δύο ακόμα πιο σύγχρονους αερολιμένες, που θα είναι σε θέση να καλύψουν τις ανάγκες της χώρας μας πέραν του 2040, δηλαδή αρκετά χρόνια μετά την ολοκλήρωση της υφισταμένης σύμβασης της Κυπριακής Δημοκρατίας με την Hermes Αirports», ανέφερε.
Κάνοντας μια σύντομη αναδρομή στη διαδρομή της εταιρείας από το 2006 όταν ανέλαβε τη διαχείριση των δύο αεροδρομίων, είπε ότι, «μέσα από την ιστορικά πρώτη, αλλά και διαχρονικά μεγαλύτερη σε αξία συμφωνία παραχώρησης με τη μέθοδο του BOT, μια επένδυση που ξεπέρασε τα 640 εκατομμύρια ευρώ» η Hermes Αirports, παρέδωσε στον καθορισμένο χρόνο δύο υπερσύγχρονα αεροδρόμια τα οποία συντηρούνται για αναβαθμίζονται διαρκώς με μια σειρά από έργα, διαχρονικά, για να μπορούν να λειτουργούν απρόσκοπτα στη βάση διεθνών προτύπων και προδιαγραφών.
Ανέφερε, ακόμη, ότι χάρη στις νέες εγκαταστάσεις «αλλά πρωτίστως» στην στοχευμένη στρατηγική προσέλκυσης αεροπορικών εταιρειών μέσα από ένα σχέδιο κινήτρων τα οποία συγχρηματοδοτούνται από την Hermes Αirports και το Υπουργείο Μεταφορών, η επιβατική κίνηση και συνδεσιμότητα της χώρας έχει πολλαπλασιαστεί.
Σημείωσε ότι από 20 αερογραμμές όταν ανέλαβαν τη διαχείριση των δύο αεροδρομίων το 2006, σήμερα δραστηριοποιούνται την Κύπρο 55 αεροπορικές εταιρείες, οι οποίες συνδέουν τη χώρα με 156 προορισμούς έναντι μόλις 60 προορισμών το 2006, «ενώ σημαντικό μέρος του πτητικού προγράμματος διατηρείται και κατά τους χειμερινούς μήνες χτίζοντας σιγά σιγά την ολόχρονη συνδεσιμότητα της Κύπρου, και συνεισφέροντας στην οικονομία».
Σύμφωνα με την κ. Καλογήρου, η άμεση συνεισφορά της Hermes Αirports μέσα από την καταβολή του ετήσιου τέλους παραχώρησης όλα αυτά τα χρόνια, έχει ανέλθει σε πέραν των €607 εκατομ. συνολικά, ενώ ευρύτερα, «η άμεση και έμμεση συνεισφορά των δύο αεροδρομίων στην κυπριακή οικονομία υπολογίζεται στο 4% του ΑΕΠ ετησίως».
Είπε ακόμη ότι η σύμβαση παραχώρησης των αεροδρομίων, «αποτέλεσε το πλέον επιτυχημένο μοντέλο συνεργασίας του κράτους με ιδιωτική εταιρεία».