Όσο κι αν αγχώνει πολλούς το ταξίδι με το αεροπλάνο, οι αριθμοί αποδεικνύουν ότι είναι το ασφαλέστερο μέσο μεταφοράς. Ωστόσο, το αεροπορικό ταξίδι παραμένει μια... μυστηριώδης διαδικασία. Είτε ταξιδεύετε αεροπορικώς μία φορά το χρόνο είτε μία φορά την εβδομάδα, υπάρχουν κάποια μικρά μυστικά που πιθανώς δεν γνωρίζετε για το αεροπλάνο και τις πτήσεις. Διαβάστε παρακάτω 10 πράγματα που έχουν αποκαλύψει πιλότοι και αεροσυνοδοί για να μην έχετε την απορία την επόμενη φορά που θα πετάξετε.
Γιατί χαμηλώνει ο φωτισμός κατά την απογείωση και την προσγείωση;
Πολλοί νομίζουν ότι κατά την απογείωση και την προσγείωση τα φώτα χαμηλώνουν για να χαλαρώσουν οι επιβάτες. Η αλήθεια όμως είναι ότι ο χαμηλός φωτισμός είναι ένα προληπτικό μέτρο έτσι ώστε το μάτι μας να έχει προσαρμοστεί στο σκοτάδι και να εξοικονομηθεί πολύτιμος χρόνος σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης.
Αυτό είναι το πιο βρώμικο σημείο του αεροπλάνου
Σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποίησε ομάδα μικροβιολόγων για λογαριασμό της Travelmath, η μεγαλύτερη εστία μικροβίων σε ένα αεροπλάνο είναι τα ατομικά τραπεζάκια που ανοίγουν στο πίσω μέρος κάθε καθίσματος. Γι΄αυτό καλό είναι να χρησιμοποιείτε πάντα ένα υγρό μαντηλάκι καθαρισμού.
Το φαγητό στις πτήσεις έχει διαφορετική γεύση
Και για αυτό δεν φταίει το ίδιο το φαγητό. Σε υψηλό υψόμετρο, τόσοι οι γευστικοί μας κάλυκες όσο και η όσφρηση μας επηρεάζονται εξαιτίας της χαμηλής πίεσης και των περιορισμένων επιπέδων υγρασίας στην καμπίνα του αεροσκάφους. Σύμφωνα με έρευνες, η αντίληψη αλμυρότητας μειώνεται κατά περίπου 20-30%, ενώ της γλυκύτητας μειώνεται περίπου 15-20%.
Μυστικά υπνοδωμάτια
Ορισμένα αεροσκάφη διαθέτουν ειδικά διαμορφωμένους χώρους, στους οποίους το πλήρωμα έχει τη δυνατότητα να ξεκουραστεί κάτα τη διάρκεια μεγάλων πτήσεων. Τα μικρά αυτά δωμάτια διαθέτουν κρεβάτια και είναι συνήθως προσβάσιμα μέσω μιας σκάλας που κρύβεται πίσω από πόρτες που απαιτούν κωδικό ή κλειδί.
Γιατί τα παράθυρα έχουν οβάλ σχήμα;
Σίγουρα δεν είναι τυχαίο το σχήμα τους. Στην αρχή τα παράθυρα των αεροπλάνων ήταν τετράγωνα. Ωστόσο τα τετράγωνα παράθυρα άρχισαν να αποτελούν πρόβλημα καθώς οι γωνίες τους υφίσταντο όλη την πίεση της καμπίνας και έσπαζαν στον αέρα, προκαλώντας θανατηφόρα ατυχήματα. Τα στρογγυλά παράθυρα αποδείχθηκε ότι ήταν πιο ανθεκτικά και ότι μπορούσαν να διοχετεύσουν ομοιόμορφα την πίεση σε όλη την επιφάνειά τους.
Τι είναι αυτή η τρυπούλα στο παράθυρο;
Οι πιο παρατηρητικοί ίσως έχουν προσέξει πως μέσα στα παράθυρα των αεροπλάνων υπάρχει μια μικρή τρύπα. Είναι για τη ρύθμιση της πίεσης στην καμπίνα. Αν κοιτάξετε προσεκτικά το παράθυρο του αεροπλάνου, θα δείτε ότι αποτελείται από τρία τζάμια. Ανάμεσα στο εξωτερικό και το μεσαίο δημιουργείται ένα διάκενο αέρα, με την τρυπούλα στο μεσαίο τζάμι να εξισορροπεί την πίεση μεταξύ αυτού του διάκενου και της καμπίνας. Επιπλέον, αποτρέπει το θόλωμα και την ψύξη των τζαμιών.
Γιατί τα καθίσματα είναι σχεδόν πάντα μπλε;
Δεν είναι τυχαίο που οι αεροπορικές εταιρείες χρησιμοποιούν το συγκεκριμένο χρώμα. Σύμφωνα με έρευνες, οι περισσότεροι άνθρωποι συνδέουν το μπλε χρώμα με την αξιοπιστία και την ασφάλεια. Επίσης, έχει αποδειχθεί ότι το μπλε έχει χαλαρωτική επίδραση στο σώμα.
Τι είναι αυτά τα κουδουνίσματα που ακούμε κατά τη διάρκεια της πτήσης;
Είναι κάτι σαν κώδικες επικοινωνίας μεταξύ του πληρώματος. Υπάρχουν πολλοί διαφορετικοί ήχοι τους οποίους κάθε εταιρεία χρησιμοποιεί διαφορετικά. Οι πιο χαρακτηριστικοί ήχοι ακούγονται αμέσως μετά την απογείωση και σημαίνουν ότι το πλήρωμα μπορεί με ασφάλεια να σηκωθεί από τις θέσεις του. Άλλοι ήχοι μπορεί να έχουν να κάνουν με τον αριθμό των εναπομεινάντων σνακ ή με αναταραχές που εντοπίστηκαν στη διαδρομή της πτήσης.
Οι μάσκες οξυγόνου διαρκούν μόνο 15 λεπτά
Αν η πίεση της καμπίνας πέσει κάτω από ένα συγκεκριμένο σημείο, τότε οι μάσκες οξυγόνου αυτόματα θα πέσουν. Αυτό που πολλοί δεν γνωρίζουν είναι ότι η διάρκεια που καλύπτει κάθε μάσκα είναι περίπου 15 λεπτά. Σας φαίνεται λίγο; Κι όμως, ο χρόνος αυτός είναι αρκετός για να φτάσει το αεροπλάνο σε χαμηλότερο υψόμετρο, στο οποίο οι επιβάτες μπορούν να αναπνεύσουν κανονικά χωρίς μάσκες.
Τι συμβαίνει όταν ένας κεραυνός χτυπάει ένα αεροπλάνο;
Στατιστικά, κάθε αεροσκάφος αερογραμμής έχει υπολογιστεί πως δέχεται τουλάχιστον μία φορά το χρόνο χτύπημα από κεραυνό. Δεν υπάρχει όμως κανένας κίνδυνος αφού τα αεροπλάνα είναι σχεδιασμένα για να αντέχουν σε τέτοιες καταστάσεις. Η ενέργεια αποφορτίζεται περνώντας μέσα από το αλουμινένιο «δέρμα» του αεροσκάφους, το οποίο είναι πολύ καλός αγωγός του ηλεκτρισμού.