Ενώπιον της Νομικής Υπηρεσίας για νομοτεχνικούς ελέγχους βρίσκονται τα επτά συνολικά νομοσχέδια, τα οποία έχουν συνταχθεί από το Υπουργείο Δικαιοσύνης, σε σχέση με την αύξηση των ποινών για την μείωση των σοβαρών οδικών συγκρούσεων. Τα νομοσχέδια, σύμφωνα με τον Υπουργό, αλλά και τον Διευθυντή της Τροχαίας Αρχηγείου, θα προνοούν ποινές εκατοντάδων ευρώ για διάφορες τροχαίες παραβάσεις.
Διαβάστε, επίσης: Θανατηφόρα Τροχαία: Κάμερες παντού και πρόστιμα εκατοντάδων ευρώ
Σε δηλώσεις του, ο Υπουργός Δικαιοσύνης ανέφερε ενδεικτικά:
Υπέρβαση ορίου ταχύτητας: 5 ευρώ/χιλιόμετρο, αντί 1 ευρώ, που ισχύει σήμερα
Χρήση Κινητού τηλεφώνου, οδήγηση χωρίς ζώνη: 300 ευρώ, αντί 85 που ισχύει σήμερα
Μή χρήση κράνους: μέχρι 300 ευρώ, αντί 85 που ισχύει σήμερα
Επιπρόσθετα, προτείνονται και οι ακόλουθες ποινές:
Παράβαση φώτων τροχαίας: 200 ευρώ, αντί 85
Στάθμευση σε πεζοδρόμιο και χώρο στάθμευσης αναπήρων: 150 ευρώ, αντί 85
Οδήγηση οχήματος χωρίς ασφάλεια: 150 ευρώ
Οδήγηση χωρίς ελεύθερα χέρια – κινητό, φαγητό ή βάψιμο χειλιών: μέχρι 5000 ευρώ
Τέλος, οι προτεινόμενες ποινές για οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ:
22 μέχρι 35 mg: €125 αντί €100 και βαθμοί ποινής
36 μέχρι 55 mg: €300 αντί €200
56 έως 70 mg: €500 αντί €300
Βασισμένοι στην μελέτη Καπαρδή
Το Υπουργείο Δικαιοσύνης, στο πρόσφατο παρελθόν, είχε αναθέσει στον Καθηγητή του Πανεπιστημίου Κύπρου, Ανδρέα Καπαρδή, όπως προβεί σε μια μελέτη σε σχέση με την αύξηση των ποινών για την μείωση των τροχαίων.
Σύμφωνα με την Έκθεση Μελέτης της Αστυνομίας για τις Οδικές συγκρούσεις (Φεβρουάριος, 2016), οι αιτίες θανατηφόρων οδικών συγκρούσεων την 6-ετή περίοδο 2010-2015 κατά σειρά συχνότητας ήταν:
- 27% οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλης.
- 23%) απρόσεκτη οδήγηση/ απόσπαση προσοχής (χρήση κινητού).
- 14% δεν παραμένει στην αριστερή πλευρά του δρόμου.
- 13% ταχύτητα.
- 8.5% απρόσεκτη διασταύρωση από πεζό.
- 8.5% οδήγηση υπό την επήρεια ναρκωτικών.
- 0.5% απρόσεκτη στροφή δεξιά μπροστά από επερχόμενο όχημα.
- Επίσης, το 2010-2014 κατά μέσον όρο 57% των νεκρών οδηγών και των νεκρών επιβατών μοτοσυκλέτας δεν φορούσαν προστατευτικό κράνος ενώ 64% των νεκρών οδηγών και των νεκρών επιβατών οχήματος δεν φορούσαν ζώνη ασφαλείας.
Όπως προέκυπτε από την έκθεση του κ. Καπαρδή, η αυστηρότητα των ποινών συμβάλει ιδιαίτερα στην πρόληψη όταν συνδυάζεται με μία πολύ ψηλή πιθανότητα εντοπισμού και τιμωρίας, κάτι που επιτυγχάνεται με κάμερες φωτοεπισήμανσης και την καλύτερη αστυνόμευση περιοχών (κατοικημένες) και οδικού δικτύου υψηλού κινδύνου για οδικές συγκρούσεις (το δευτερεύον).
Σχετικά με το σύστημα φωτοεπισήμανσης, ο Υπουργός Δικαιοσύνης, στις δηλώσεις του, ανέφερε ότι η εφαρμογή του συζητείται στο Υπουργείο Μεταφορών, σε συνεργασία και με την Ηλεκτρομηχανολογική Υπηρεσία, ενώ μέχρι τις αρχές του επόμενου έτους, θα έχουμε την προκήρυξη προσφορών.
Τέλος, ως συμπέρασμα στην Έκθεση του κ. Καπαρδή, αναφέρεται ότι, «εάν εφαρμοστούν οι προτεινόμενες αυστηρές ποινές που εξυπηρετούν τον σκοπό της αποτροπής, αναμένοντα ότι θα έχουν αισθητά καλύτερα αποτελέσματα. Η διαφοροποίηση ορισμένων κατηγοριών οδηγών ήδη γίνεται στον περί Οδικής Ασφάλειας (Τροποποιητικό) (Αρ. 2) Νόμο του 2015 (Ν. 56(Ι)/2015) όσο αφορά στο επιτρεπτό όριο αλκοόλης στην αναπνοή και στο αίμα. Η διαφοροποίηση των οδηγών με βάση τον βαθμό επικινδυνότητας της ηλικιακής τους ομάδας (ιδίως των νέων οδηγών) όσο αφορά στον τρόπο αντιμετώπισης τους από την αστυνομία και τα Δικαστήρια θεωρείται αναγκαία στο πλαίσιο μίας στοχευμένης αντιμετώπισης βασισμένης σε στατιστικά στοιχεία και τα πορίσματα επιστημονικών μελετών που διαφοροποιεί επίσης το οδικό δίκτυο και περιοχές με βάση την συχνότητα των οδικών συγκρούσεων».