24news team
Από τις 3 Φεβρουαρίου 2025, ο νόμος θα δίνει την ευχέρεια στον υπουργό Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων να εκδίδει διάταγμα για την ακινητοποίηση αυτοκινήτων στις περιπτώσεις ανακλήσεων που συνιστούν απειλή για την ανθρώπινη ζωή, όπως ακριβώς έχουν κατηγοριοποιηθεί οι αερόσακοι takata.
Θα ασκήσει αυτό το δικαίωμα ο Αλέξης Βαφεάδης ανεξαρτήτως αν πρόκειται να επηρεαστούν αρκετές δεκάδες χιλιάδες ιδιοκτητών οχημάτων; Η απάντηση είναι καταφατική. Αναγνωρίζει ότι θα προκύψει μεγάλη ταλαιπωρία όμως ανέφερε πως είναι αποφασισμένος να κάνει την αρχή για την αντιμετώπιση του κινδύνου.
Εάν μέχρι τότε δεν προκύψει άλλη επιλογή και ενώ εξακολουθεί να αναμένεται γνωμάτευση από πλευράς Νομικής Υπηρεσίας, για μια σειρά από ερωτήματα που αφορούν κενά, ασάφειες και παραλήψεις σχετικά με τη διαχείριση των ανακλήσεων και των επιπτώσεών τους, ο αρμόδιος υπουργός θα προχωρήσει, πολύ πιθανόν από την πρώτη μέρα που θα τεθεί σε ισχύ ο νέος νόμος, με την αναστολή ισχύος των πιστοποιητικών καταλληλότητας όλων ανεξαιρέτως των οχημάτων που θα υπόκεινται σε ανάκληση.
Γιατί θα προκληθεί χάος
Ένα διάταγμα, που βάσει των σημερινών δεδομένων, πρόκειται να προκαλέσει χάος. Όχι επειδή δεν γίνεται κατανοητή η ανάγκη για αντικατάσταση του αερόσακου, που σε περίπτωση ενεργοποίησής του εκτοξεύει μεταλλικά κομμάτια με ιλιγγιώδη ταχύτητα (βάσει των δυστυχημάτων και των ατυχημάτων που έχουν καταγραφεί) αλλά επειδή εξακολουθούν να παρατηρούνται εκκρεμότητες, ασάφειες και αδυναμίες γύρω από τη διαχείριση των ανακλήσεων, ο αριθμός των οποίων δεν μπορεί να υπολογιστεί.
Το πλέον σοβαρό εμπόδιο αφορά το μικρό απόθεμα σε καινούργιους αερόσακους και στην αδυναμία των αντιπροσωπειών οχημάτων να διεκπεραιώσουν χιλιάδες ανακλήσεις σε σύντομο χρονικό διάστημα. Παρότι άρχισαν εδώ και καιρό να ειδοποιούν ιδιοκτήτες, δεν έχουν ακόμα προλάβει να ολοκληρώσουν τη διαδικασία που αφορά αυτοκίνητα δικών τους πελατών, ούτε και για όσα είναι ευρωπαϊκού προτύπου αλλά αγοράστηκαν από διαφορετικούς εισαγωγείς. Πόσο μάλλον να ασχοληθούν με τα οχήματα εισαγωγής από τρίτες χώρες, ιδιαίτερα από την Ιαπωνία.
Η στάση των κατασκευαστών
Μια εξίσου σοβαρή εκκρεμότητα σχετίζεται με το γεγονός ότι υπάρχουν αντιπροσωπείες αυτοκινήτων οι οποίες δεν παρουσίασαν ακόμα στοιχεία ανακλήσεων, παρότι σε άλλες χώρες, δικές τους μάρκες υπόκεινται σε ανάκληση λόγω takata. Κάποιοι από τους αντιπρόσωπους στην Κύπρο επικαλούνται την έλλειψη ανταπόκρισης από πλευράς κατασκευαστή. Άλλοι λέγεται ότι έχουν λάβει τη σχετική ενημέρωση και σύντομα θα την κοινοποιήσουν στο Τμήμα Οδικών Μεταφορών.
Πέρα από τους χιλιάδες ιδιοκτήτες που λαμβάνουν ειδοποιήσεις ανάκλησης από τις αντιπροσωπείες από τις οποίες αγόρασαν το αυτοκίνητό τους, δεν υπάρχει ξεκάθαρη εικόνα για το εύρος του προβλήματος με τα μεταχειρισμένα οχήματα που έχουν εισαχθεί στην Κύπρο από τρίτες χώρες, για αρκετά από τα οποία δεν υπάρχει πρόσβαση στο ιστορικό τους.
Υπάρχει η πληροφορία ότι είναι θέμα χρόνου η ανακοίνωση ανάκλησης λόγω takata και τρίτης μάρκας αυτοκινήτων
Έπεται και τρίτη μάρκα
Θυμίζουμε επίσης τα ξένα δημοσιεύματα που έφεραν την Toyota, προ οκταετίας, να ετοιμάζεται για την κατασκευή μερικών εκατοντάδων χιλιάδων αυτοκινήτων χρησιμοποιώντας αερόσακους takata, παρότι η εταιρεία που τους κατασκεύαζε είχε χρεοκοπήσει λόγω απανωτών αγωγών. Γεγονός που σχολιάστηκε από ειδικούς, ως ένα πρόβλημα με μεγαλύτερες διαστάσεις από αυτές που έχουν δει το φως της δημοσιότητας.
Εντός Κύπρου, υπάρχει η πληροφορία ότι είναι θέμα χρόνου η ανακοίνωση ανάκλησης λόγω takata και τρίτης μάρκας αυτοκινήτων. Έχουν προηγηθεί τα 11.181 Mazda Demio εισαγωγής από τρίτες χώρες και τα 10.851 Honda. Το δε αξιοπερίεργο είναι πως κανείς αρμόδιος δεν έχει ενημερώσει ακόμα το κοινό, εάν οι ανακλήσεις λόγω takata αρχίζουν και τελειώνουν με τον αερόσακο της θέσης του συνοδηγού ή αν έπεται στο άμεσο μέλλον και ένα χάος με τον αερόσακο στη θέση του οδηγού.
Οι χρεώσεις και η ανησυχία
Μπάχαλο επικρατεί και με το κόστος που καλούνται να πληρώσουν ιδιοκτήτες οχημάτων υπό ανάκληση. Η κάθε μια εταιρεία λαμβάνει τις δικές της αποφάσεις καθώς η νομοθεσία στην Κύπρο δεν λέει απολύτως τίποτα γι’ αυτό το θέμα. Από κυβερνητικής πλευράς λέγεται πως χρεώνονται μόνο οι ιδιοκτήτες οχημάτων εισαγωγής από τρίτες χώρες, όχι για τον αερόσακο αλλά για τη διαδικασία ελέγχου όμως υπάρχουν αντιπροσωπείες που χρεώνουν εργατικά, επικαλούμενες τη διάρκεια της αλλαγής του αερόσακου.
Ανεπίσημα, υπάρχουν εισαγωγής οι οποίοι έχουν εκφράσει παράλληλα την ανησυχία τους για το γεγονός ότι θα επωμιστούν σημαντικό οικονομικό κόστος με τόσες πολλές ανακλήσεις, το οποίο θα αργήσουν να ανακτήσουν από την κατασκευάστρια εταιρεία, η οποία οφείλει να καλύψει τα έξοδα. Γεγονός που ενδεχομένως να αποτελεί τη βασική αιτία των χρεώσεων που επιβάλλουν για τα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα από τρίτες χώρες.
Πώς θα μετακινείται ο κόσμος;
Τις δεκάδες χιλιάδες των πολιτών που επηρεάζονται από την επικείμενη ακινητοποίηση οχημάτων με takata, καίει και το πώς θα μεταβαίνουν στην εργασία τους, πώς θα εξυπηρετούν δρομολόγια των παιδιών τους, πώς θα μετακινούνται γενικότερα. Θα υπάρχουν μάλιστα νοικοκυριά όπου θα υπόκεινται σε ανάκληση περισσότερα του ενός αυτοκινήτου ενώ προβλήματα θα αντιμετωπίσει και αριθμός επιχειρήσεων.
Το Υπουργείο Μεταφορών αξιολογεί τις εναλλακτικές επιλογές χωρίς όμως να διαφαίνεται κάποια λειτουργική για όλους λύση στον ορίζοντα, με δεδομένο πως η ολοκλήρωση των ανακλήσεων θα πάρει πάρα πολύ καιρό. Πολλά αυτοκίνητα ενοικιάσεως επίσης υπόκεινται σε ανάκληση, έξτρα κονδύλι για μίσθωση άλλου στόλου οχημάτων δεν υπάρχει ενώ σε ό,τι αφορά τα δημόσια λεωφορεία, ενδεχόμενη αύξηση δρομολογίων εξυπακούει μεταξύ άλλων και οδηγούς, οι οποίοι αποτελούν πλέον είδος πολυτελείας.