ΚΥΠΕ
Διακρίσεις που εντοπίζονται σε βάρος ατόμων της τρίτης ηλικίας απασχόλησαν σημερινή συνεδρίαση της Επιτροπής Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων της Βουλής, η οποία εστίασε στην αύξηση των ασφάλιστρων οχημάτων για τα οχήματα οδηγών τρίτης ηλικίας, καθώς και σε περιορισμούς που επιβάλλονται από χρηματοπιστωτικά ιδρύματα.
Κατά συζήτηση, με εισηγήτρια την ανεξάρτητη Βουλευτή Αλεξάνδρα Ατταλίδου, αποφασίστηκε να γίνουν ενέργειες για νομοθετική ρύθμιση πτυχών που επηρεάζουν τα δικαιώματα των ατόμων της τρίτης ηλικίας. Συγκεκριμένα, σε δηλώσεις της η Πρόεδρος της Επιτροπής και Βουλευτής του ΑΚΕΛ, Ειρήνη Χαραλαμπίδου, ανέφερε ότι η Επιτροπή Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων θα καταθέσει πρόταση νόμου για να επιβληθεί μέσα από νομοθεσία οι ασφαλιστικές εταιρείες και τα τραπεζικά ιδρύματα να λαμβάνουν υπόψη τους, κατά την αξιολόγηση των αιτημάτων από ηλικιωμένους πολίτες, στατιστικά δεδομένα.
Είπε, ακόμα, ότι θα σταλεί επιστολή προς τον Αρχηγό Αστυνομίας που θα ζητά να κατατεθούν αναλυτικά στατιστικά στοιχεία για τα οδικά ατυχήματα στα οποία να φαίνεται ο βαθμός εμπλοκής ηλικιωμένων οδηγών και να διαφανεί αν δικαιολογείται η επιβολή ψηλών ασφαλίστρων ή η άρνηση ασφάλισης από εταιρείες.
Η κ. Χαραλαμπίδου εξέφρασε την ενόχλησή της για την «αναφορά του Τμήματος Οδικών Μεταφορών για έλλειψη συνεργασίας από πλευράς ΟΑΥ στην προσπάθεια να διασυνδεθούν τα δυο ηλεκτρονικά συστήματα και αρχεία, ώστε το ΤΟΜ να λαμβάνει άμεσα πληροφόρηση για την υγεία ηλικιωμένων οδηγών που αποτείνονται για ανανέωση άδειας οδηγού και να μην προκαλείται επιπρόσθετη ταλαιπωρία στους ηλικιωμένους. Θα σταλεί επιστολή και προς τον ΟΑΥ για αυτό το ζήτημα», ανέφερε.
Σημείωσε, ακόμα, ότι το κράτος "περιθωριοποιεί τους ηλικιωμένους πολίτες και τους οδηγεί στην κοινωνική απομόνωση", λόγω ανύπαρκτων δημόσιων συγκοινωνιών, «ενώ την ίδια ώρα οι διαδικασίες για χορήγηση και ανανέωση άδειας οδήγησης είναι εξοντωτικές» με τους ηλικιωμένους οδηγούσες "να καταβάλλουν δυσβάσταχτο κόστος για τα ασφάλιστρα των αυτοκινήτων τους», όπως είπε.
Αναφέρθηκε, ακόμα, σε προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι ηλικιωμένοι και με τις τράπεζες, σημειώνοντας ότι αναδείχθηκαν στη συνεδρίαση περιπτώσεις κατά τις οποίες αποτάθηκαν σε τραπεζικά ιδρύματα για πιστωτικές διευκολύνσεις και τα αιτήματα τους απορρίφθηκαν, παρόλο που υπήρχαν οι ανάλογες εξασφαλίσεις και τα απαραίτητα ποσά από μέρους των αιτητών.
Τέλος, σημείωσε ότι θα πρέπει οι τράπεζες να διευκολύνουν τους ηλικιωμένους στις διαδικασίες που θα πρέπει να εκτελούνται ηλεκτρονικά, λαμβάνοντας υπόψη και τον τεχνολογικό αναλφαβητισμό που μπορεί να αντιμετωπίζει μεγάλος αριθμός ηλικιωμένων, και πρόσθεσε ότι διευκολύνσεις θα πρέπει να δίνονται και σε ηλικιωμένους που ζουν στην ύπαιθρο και δεν έχουν πρόσβαση στα λίγα καταστήματα τραπεζών που παραμένουν σε λειτουργία.
Η εισηγήτρια του θέματος, Αλεξάνδρα Ατταλίδου, είπε ότι στη συζήτηση διαφάνηκε πως, από μία ηλικία και πάνω οι οδηγοί θεωρούνται από τις ασφαλιστικές εταιρείες ως αυξημένου κινδύνου και γι’ αυτό είτε δεν ανανεώνεται το συμβόλαιό τους, είτε ανανεώνεται με πολύ αυξημένο κόστος, είτε παραπέμπονται στην κοινοπραξία που έχουν κάνει ασφαλιστικές εταιρείες για ασφάλειες με ειδικούς κινδύνους που δεν θέλουν να αναλάβουν οι ασφαλιστικές εταιρείες.
Σημείωσε, δε, ότι δεν παρουσιάστηκαν στοιχεία για το ποιοι ευθύνονται για τα δυστυχήματα, αλλά για το ποιοι χάνουν τη ζωή τους από τροχαία δυστυχήματα, σημειώνοντας ότι άτομα της τρίτης ηλικίας είναι πολύ πιο εύκολο να χάσουν τη ζωή τους λόγω του ευάλωτου της ηλικίας τους.
Η κ. Ατταλίδου αναφέρθηκε, επίσης, στη δυσκολία στην πρόσβαση σε χρηματοπιστωτικές υπηρεσίες, επισημαίνοντας ότι όλα αυτά οδηγούν στην απομόνωση των ατόμων της τρίτης ηλικίας και στην επιβάρυνση της ψυχολογίας και της υγείας τους.