Το πρωτόκολλο για την επανεκκίνηση των κέντρων διασκέδασης δημοσιοποίησε το Υπουργείο Υγείας.
Γενικές Οδηγίες:
- Όλοι οι θαμώνες να κατέχουν αρνητική εργαστηριακή εξέταση ή εξέταση ταχείας ανίχνευσης αντιγόνου για την ασθένεια του COVID-19 με τη δειγματοληψία να έχει πραγματοποιηθεί εντός 72 ωρών, είτε πιστοποιητικό εμβολιασμού για την ασθένεια του COVID-19 τουλάχιστον με τη μια δόση και νοουμένου ότι έχει παρέλθει διάστημα τριών εβδομάδων μετά την ημερομηνία εμβολιασμού, είτε αποδεικτικό στοιχείο αποδέσμευσης στις περιπτώσεις προσώπων που νόσησαν από την ασθένεια του COVID-19 και νοουμένου ότι δεν έχει παρέλθει διάστημα έξι μηνών από την ημερομηνία δειγματοληψίας της αρχικής τους θετικής διάγνωσης,
- Όλο το προσωπικό της επιχείρησης θα υποβάλλεται σε τεστ αντιγόνου επί εβδομαδιαίας βάσεως.
- Θα εφαρμόζεται σύστημα κρατήσεων.
- Ορίζονται τα 2 τ.μ. ανά άτομο για όλους τους χώρους με μέγιστο αριθμό ατόμων τα 500.
- Από 1η Ιουλίου, επιτρέπεται η λειτουργία των μπαρ που είναι μέρος της υπηρεσίας ενός Κέντρου Διασκέδασης για να κάθονται ή να στέκονται 5 άτομα με απόσταση 1 μ. από την επόμενη παρέα με ανάλογη δυνατότητα και με ενδιάμεση απόσταση 1 μ.. Για παράδειγμα, αν κάποιος είναι μόνος του, το κάθισμα δίπλα του θα έχει 1 μ. απόσταση. Το ίδιο θα ισχύει από το τελευταίο άτομο μιας παρέας, κοκ.
- Δεν θα υπάρχει προκαθορισμένος χώρος χορού στην εκδήλωση (πίστα). Οι θαμώνες θα μπορούν να διασκεδάζουν περιμετρικά του χώρου, στον οποίο ανήκει το τραπέζι που έχει οριστεί η θέση του.
Χωροθέτηση για Μουσικοχορευτικά: 8 άτομα ανά τραπέζι και από 1η Ιουλίου 10 άτομα ανά τραπέζι
α) Όταν στον ενδιάμεσο χώρο μεταξύ δύο παράπλευρων τραπεζιών (παρέες) δεν τοποθετείται καρέκλα σε κανένα εκ των δύο, τότε η ελάχιστη απόσταση μεταξύ αυτών ορίζεται στο 0,5 μ..
β) Όταν στον ενδιάμεσο χώρο μεταξύ δύο παράπλευρων τραπεζιών (παρέες) τοποθετείται καρέκλα σε ένα εκ των δύο, τότε η ελάχιστη απόσταση μεταξύ αυτών ορίζεται στο 0,7 μ..
Χωροθέτηση για Δισκοθήκες
Σε υποστατικά μαγαζιά που διατηρούν τραπεζοκαθίσματα ισχύουν τα πιο πάνω.
Επιπλέον, ισχύουν τα πιο κάτω:
1. Ιστάμενοι γύρω από ψηλό τραπέζι μέγιστος αριθμός ατόμων 8 και απόσταση μεταξύ τραπεζιών (παρέες) καθορίζεται στο 1,5 μ..
2. Ιστάμενοι γύρω από ψηλό τραπέζι μέγιστος αριθμός ατόμων 6 και απόσταση μεταξύ τραπεζιών (παρέες) καθορίζεται στο 1 μ..
3. Από 1η Ιουλίου, ιστάμενοι χωρίς ψηλό τραπέζι (πλατεία/αρένα) 1 άτομο ανά τετραγωνικό μέτρο.
ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ 2
Γενικές Οδηγίες και Κανόνες:
- Οι υπεύθυνοι της επιχείρησης οφείλουν να παρέχουν γραπτή καθοδήγηση στο προσωπικό σχετικά με τον τρόπο της εξάπλωσης του COVID-19, την αναφορά πιθανών συμπτωμάτων του COVID-19 και τον αποκλεισμό των εν λόγω ατόμων από την εργασία.
- Επίσης, όλο το προσωπικό πρέπει να έχει κατάρτιση σχετικά με τις προφυλάξεις: ορθή χρήση κατάλληλης μάσκας και πλύσιμο χεριών και αναπνευστική υγιεινή. Χρησιμοποιούνται προς το σκοπό αυτό, μεταξύ άλλων, τα κατάλληλα έγγραφα που είναι αναρτημένα στις ενότητες: «Οδηγίες για το κοινό» και «Οδηγίες για αντιμετώπιση των επιπτώσεων του κορωνοϊού σε εργασιακούς χώρους» στην ιστοσελίδα του Γραφείου Τύπου και Πληροφοριών – https://www.pio.gov.cy/coronavirus/info.html
- Να προβαίνουν σε ανέπαφη θερμομέτρηση προσωπικού υποχρεωτικά και του κοινού προαιρετικά. Άτομα με θερμοκρασία σώματος 37.3 και άνω δεν θα επιτρέπονται να εισέρχονται στο Κέντρο Διασκέδασης και θα καλούνται να συμβουλευτούν τον Προσωπικό τους Ιατρό.
- Να προβαίνουν σε τοποθέτηση ανακοινώσεων στα σημεία εισόδου με τις οποίες θα ενημερώνουν τους πελάτες για τα απλά μέτρα προστασίας (αποστασιοποίηση), ατομική υγιεινή (καλό πλύσιμο και απολύμανση των χεριών, αποφυγή φταρνίσματος και βήχα).
- Ύπαρξη, σε ευκρινή θέση στις εισόδους και όπου εφαρμόζεται στις εξόδους όλων των Κέντρων Διασκέδασης, φιάλης αλκοολούχου διαλύματος (περιεκτικότητας τουλάχιστον 70% σε αλκοόλη, με αντλία έγχυσης και βάση) για την υγιεινή των χεριών, προς χρήση των πελατών.
- Οι υπάλληλοι που εξυπηρετούν το κοινό να περιορίσουν στο βαθμό που είναι δυνατό την συνομιλία με πελάτες.
- Υποχρεωτική χρήση μάσκας από όλο το προσωπικό.
- Συστήνεται όπου είναι εφικτό η χρήση μενού/καταλόγου τιμών μιας χρήσης ή αναρτημένος σε περίοπτα σημεία εντός και εκτός του υποστατικού ή διαθέσιμος ηλεκτρονικά. Ο κατάλογος θα πρέπει να απολυμαίνεται σχολαστικά μετά από κάθε χρήση (π.χ. πλαστικοποιημένος, αδιάβροχος).
- Μετά από κάθε αποχώρηση πελατών, τα τραπέζια θα πρέπει να καθαρίζονται και απολυμαίνονται.
- Μείωση στο βαθμό που είναι εφικτό των συναλλαγών σε μετρητά και αντί αυτού προώθηση των ανέπαφων συναλλαγών.
- Επιτρέπεται η χρήση κλιματιστικών νοουμένου ότι διασφαλίζεται η εισαγωγή φρέσκου αέρα είτε με τη χρήση μηχανικών συστημάτων είτε με φυσικό τακτικό αερισμό του χώρου. Εφαρμογή σε όλους τους κλειστούς χώρους των τεχνικών οδηγιών που εκδόθηκαν από το Τμήμα Επιθεώρησης Εργασίας του Υπουργείου Εργασίας, Προνοίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων σχετικά με την χρήση συστημάτων κλιματισμού και εξαερισμού, όπως αυτές δημοσιεύονται στον ιστότοπο: https://www.pio.gov.cy/coronavirus/pdf/erg31.pdf
- Εφοδιασμός των αποχωρητηρίων με υγρό σαπούνι, χαρτοπετσέτες μιας χρήσης, (οι οποίες θα απορρίπτονται σε ποδοκίνητους κάδους πλησίον των νιπτήρων), και αντισηπτικό αλκοολούχο διάλυμα (περιεκτικότητας 70% σε αλκοόλη).
- Γενικά να υπάρχει συμμόρφωση με τα σχετικά Διατάγματα που εκδίδει ο Υπουργός Υγείας βάσει του περί Λοιμοκαθάρσεως Νόμου.
Οδηγίες καθαρισμού και απολύμανσης για το προσωπικό καθαριότητος εντός του Κέντρου Διασκέδασης.
- Επιμελής και συχνός καθαρισμός των αντικειμένων κοινής χρήσης.
- Ιδιαίτερη μέριμνα πρέπει να λαμβάνεται για τον συστηματικό, επαρκή και συνεχή φυσικό αερισμό των χώρων που εργάζεται το προσωπικό (κουζίνα κτλ.).
- Όλες οι επιφάνειες δάπεδα, πάγκοι, ταμεία, χώροι υγιεινής (δάπεδα, λεκάνες, νιπτήρες, κλπ.) πρέπει να διατηρούνται καθαρές και να απολυμαίνονται σε τακτά χρονικά διαστήματα κατά τη διάρκεια της ημέρας.
- Πέρα από τις συνήθεις εργασίες καθαρισμού, χρειάζεται συχνός καθαρισμός των λείων επιφανειών που χρησιμοποιούνται συχνά (π.χ. πόμολα, χερούλια, κουπαστή από σκάλες ή κιγκλίδωμα, ανελκυστήρες, διακόπτες, βρύσες, κλπ.) με κοινά καθαριστικά, δηλαδή υγρό σαπούνι και νερό, ή διάλυμα οικιακής χλωρίνης 10% (1 μέρος οικιακής χλωρίνης αραιωμένο σε 10 μέρη νερό, ή σύμφωνα με τις οδηγίες χρήσης επί της συσκευασίας) ή αλκοολούχο αντισηπτικό (περιεκτικότητας τουλάχιστον 70% σε αλκοόλη). Σημειώνεται ότι οι εργασίες καθαρισμού πρέπει να γίνονται με χρήση γαντιών και στολή εργασίας.
- Ιδιαίτερη προσοχή πρέπει να δίνεται στον καθαρισμό των αντικειμένων και των επιφανειών, με τις οποίες ήρθε σε επαφή άτομο που εμφάνισε συμπτώματα ίωσης.
- Οι πλαστικές σακούλες των κάδων, όταν γεμίζουν, πρέπει να δένονται σφικτά και να απομακρύνονται αμέσως. Τα γάντια μετά τη χρήση τους πρέπει να απορρίπτονται αμέσως στις πλαστικές σακούλες των κάδων απορριμμάτων και να μη γίνονται προσπάθειες καθαρισμού τους, π.χ. πλύσιμο των γαντιών μιας χρήσης και επαναχρησιμοποίησή τους.
- Εφαρμογή των κατευθυντήριων οδηγιών καθαρισμού και απολύμανσης του Υπουργείου Υγείας όπως δημοσιεύονται στον ιστότοπο - https://www.pio.gov.cy/coronavirus/press/pc.pdf
Οδηγίες προφύλαξης και ατομικής υγιεινής προς τους εργαζόμενους
- Διαχωρισμός των εργαζόμενων σε ομάδες εργασίας, ώστε να υφίσταται περιορισμένη αλληλεπίδραση ανάμεσα στις ομάδες για περιορισμό της πιθανότητας εξάπλωσης της COVID-19. Οι ομάδες αυτές είναι κατά το δυνατό όσο πιο σταθερές στη σύνθεση τους.
- Κοινωνική αποστασιοποίηση των εργαζομένων.
- Αποφυγή επαφής χεριών με τα μάτια, τη μύτη και το στόμα για τη μείωση του κινδύνου μόλυνσης από τον ιό.
- Αποφυγή ομιλίας, βήχα ή βαθιάς εισπνοής-εκπνοής κατά τον χειρισμό των τροφίμων ανοιχτών τροφίμων.
- Σε βήχα ή φτέρνισμα, κάλυψη της μύτης και του στόματος με χαρτομάντιλο, ή με το μανίκι στο ύψος του αγκώνα. Το χρησιμοποιημένο χαρτομάντιλο πρέπει να απορρίπτεται αμέσως μετά τη χρήση του μέσα στους κάδους απορριμμάτων. Τακτικό πλύσιμο των χεριών των εργαζομένων με σαπούνι και νερό για τουλάχιστον 20 δευτερόλεπτα. Προσεκτικό στέγνωμα των χεριών με χάρτινες χειροπετσέτες μιας χρήσης οι οποίες θα απορρίπτονται στους κάδους απορριμμάτων. Το πλύσιμο των χεριών πρέπει να γίνεται απαραίτητα μετά την επαφή με αναπνευστικές εκκρίσεις και μετά τη χρήση της τουαλέτας. Επισημαίνεται ότι τα γάντια δεν αντικαθιστούν το πλύσιμο των χεριών.
- Άτομα με συμπτώματα λοίμωξης του αναπνευστικού να μην προσέρχονται στην εργασία τους μέχρι το πέρας των συμπτωμάτων.
- Το προσωπικό θα πρέπει να φέρει μάσκα, ακολουθώντας τις πιο κάτω οδηγίες:
- Η μάσκα, πρέπει να είναι κατάλληλη (χειρουργική μάσκα),
- Να εφαρμόζεται σωστά στο πρόσωπο ώστε να καλύπτει τόσο το στόμα όσο και τη μύτη,
- Να αλλάζεται συχνά ώστε να μην αποτελέσει με την πάροδο του χρόνου εστία μικροβίων (σταφυλόκοκκος κτλ.).
Αποχωρητήρια
- Χρήση απολυμαντικών καθαριστικών.
- Σημάνσεις μέτρων τήρησης αποστάσεων και κανόνων υγιεινής.
- Θα υπάρχει αδιάληπτος εφοδιασμός των τουαλετών με υγρό σαπούνι και αντισηπτικό αλκοολούχο διάλυμα (περιεκτικότητας τουλάχιστον 70% σε αλκοόλη) για απολύμανση των χεριών, και χειροπετσέτες μιας χρήσης οι οποίες θα απορρίπτονται σε κάδους με ποδομοχλό (ή άλλο μηχανισμό που αποτρέπει την επαφή με τα χέρια) πλησίον των νιπτήρων. Στους εν λόγω κάδους υποχρεωτικά θα υπάρχει μέσα πλαστική σακούλα.
- Στα αποχωρητήρια τίθεται απαγόρευση χρήσης μηχανημάτων για στέγνωμα των χεριών με θερμό αέρα (jet air dryers) καθότι η λειτουργία τους δυνατό να οδηγεί σε διασπορά σταγονιδίων.
- Στις εισόδους έξω από τις τουαλέτες θα πρέπει να τηρείται αυστηρά η απαιτούμενη αποστασιοποίηση των 2 μ. με τοποθέτηση σήμανσης στο δάπεδο και φρουρού αν χρειάζεται, για διασφάλιση της τήρησης των αποστάσεων τουλάχιστον 2 μ. μεταξύ ατόμων, καθώς και του μέγιστου αριθμού ατόμων εντός των τουαλετών.
- Ειδικά όσον αφορά τον εξαερισμό στις κοινόχρηστες τουαλέτες εσωτερικών χώρων, εάν είναι εφικτό, εκεί όπου υπάρχει εγκατεστημένο σύστημα τεχνικού εξαερισμού να γίνεται διασφάλιση του τεχνικού εξαερισμού στις τουαλέτες σε συνεχή βάση όλο το 24ωρο και να αποτρέπεται το άνοιγμα των παραθύρων της τουαλέτας για να επιτευχθεί η ορθή κατεύθυνση του αερισμού-εξαερισμού. Εάν δεν υπάρχει εγκατεστημένο σύστημα τεχνικού εξαερισμού τότε οι θύρες και τα παράθυρα μένουν ανοικτά όλο το 24ωρο, ή τουλάχιστον για αρκετές ώρες τόσο πριν όσο και μετά από κάθε λειτουργία του Κέντρου Διασκέδασης.