Μεταξύ €300 και €500 εκατ. κυμαίνεται το κόστος της γραφειοκρατίας στην Κύπρο κάθε χρόνο, σύμφωνα με στοιχεία που παρουσιάστηκαν ενώπιον της Επιτροπής Εμπορίου της Βουλής. Συγκεκριμένες δράσεις για αντιμετώπιση του φαινομένου και συχνή ενημέρωση ζήτησαν οι Βουλευτές από τους αρμόδιους.
Στις δηλώσεις του ο Πρόεδρος της Επιτροπής Εμπορίου της Βουλής Ανδρέας Κυπριανού ανέφερε ότι «δυστυχώς παρόλα τα πολλά χρόνια συζητήσεων, η Επιτροπή κατέδειξε ότι πολύ λίγα έχουν γίνει προς την κατεύθυνση απλοποίησης διαδικασιών στα Υπουργεία, στο δημόσιο τομέα. Συνεχίζει η ταλαιπωρία του πολίτη και το τεράστιο κόστος στην ανάπτυξη αυτού του τόπου».
«Ένα κόστος το οποίο εκτιμάται από τα €300 μέχρι τα €500 εκατ. το χρόνο λόγω ακριβώς της γραφειοκρατίας», σημείωσε ο κ. Κυπριανού.
Ανέφερε ακόμη ότι η Επιτροπή έχει ζητήσει πολύ συγκεκριμένα πράγματα στην Επιτροπή από τα διάφορα Υπουργεία, αλλά και από τη μονάδα διοικητικής μεταρρύθμισης η οποία έχει επανασυσταθεί, ούτως ώστε να παρακολουθήσει πολύ στενά το θέμα σε κεντρικούς άξονες ανάγκης αναδιάρθρωσης και απλοποίησης των υπηρεσιών.
Έδωσε τα παραδείγματα των τμημάτων αδειοδότησης του Υπουργείου Εσωτερικών, αδειοδότησης επιχειρήσεων και ευρωπαϊκών προγραμμάτων του Υπουργείου Εμπορίου, στα θέματα επιδομάτων και Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος στο Υπουργείο Εργασία και διάφορους άλλους τομείς «που παρουσιάζουν σοβαρότατα προβλήματα ταλαιπωρίας του πολίτη και διαδικασιών που δεν έχουν απλουστευθεί».
Από την πλευρά του ο Βουλευτής ΑΚΕΛ Κώστας Κώστα ανέφερε ότι «το κόστος της γραφειοκρατίας σήμερα για τις επιχειρήσεις και ευρύτερα για τους πολίτες ξεπερνά τα €400 εκατ. ετησίως».
Σύμφωνα με τον ίδιο «οι πολίτες ταλαιπωρούνται αφάνταστα λόγω δαιδαλωδών και χρονοβόρων διαδικασιών υποβολής εξέτασης αιτήσεων. Επενδύσεις από το εξωτερικό χάνονται λόγω των πολύπλοκων και πολυκερματισμένων διαδικασιών αδειοδοτήσεων».
«Το κέντρο αξιολόγησης επιχειρήσεων, το οποίο έπρεπε να λειτουργήσει πριν από τρία χρόνια, ακόμα δεν έχει λειτουργήσει», πρόσθεσε.
Ο κ. Κώστα αναφέρθηκε επίσης σε δύο μελέτες από ιδιωτικούς οίκους του 2012 για περιορισμό της γραφειοκρατίας, οι εισηγήσεις των οποίων για εκσυγχρονισμό νομοθεσιών και απλοποίηση υπηρεσιών στάλθηκαν στα διάφορα Υπουργεία για να προχωρήσουν σε ενέργειες.
«Σήμερα στην Επιτροπή και 6 χρόνια μετά ακούσαμε από τους εκπροσώπους της Κυβέρνησης ότι ουσιαστικά πολύ λίγα έχουν γίνει», είπε.
Είναι φανερό, σημείωσε ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ, «ότι χωρίς συντονισμό και έλεγχο, αλλά κυρίως χωρίς πολιτική βούληση των πολιτικών προϊσταμένων των διαφόρων Υπουργείων δεν μπορεί να επιλυθεί αυτό το πρόβλημα, το οποίο ταλανίζει τους πολίτες».
Σε δικές του δηλώσεις για το θέμα ο Βουλευτής ΔΗΚΟ Άγγελος Βότσης ανέφερε ότι γίνονται κάποιες δράσεις αλλά φαίνεται ότι το όλο εγχείρημα της παρακολούθησης αυτών των δράσεων έχει εγκαταλειφθεί με την μετακίνηση του Υφυπουργού στο Υπουργείο Εσωτερικών.
Τώρα, είπε, «ένα από τα κομμάτια το ανέλαβε το Υπουργείο Οικονομικών, το Τμήμα Διοίκησης και Προσωπικού και αναμένουμε να γίνει η περιβόητη έκθεση που θα καταγράφει που έχουμε φτάσει μέχρι σήμερα που θα δοθεί στο Υπουργικό Συμβούλιο».
«Έχουμε ζητήσει ως Επιτροπή και έχει γίνει αποδεκτό να είμαστε εμείς τακτικά ενήμεροι για τα πορίσματα και τα ευρήματα αυτής της συνεχούς παρακολούθησης της εφαρμογής των όποιων δράσεων», ανέφερε. Ανά τρίμηνο, πρόσθεσε ο κ. Βότσης, η Επιτροπή θα είναι σε επαφή με τους υπεύθυνους οι οποίοι έχουν την ευθύνη να παρακολουθούν αυτό το έργο, για να βλέπουμε που πάνε τα πράγματα και όπου υπάρχουν δυσκολίες να μπορούμε αν είναι στο χέρι μας να βοηθάμε για να ξεπεραστούν.
Σε δικές του δηλώσεις για το ζήτημα ο Βουλευτής ΕΔΕΚ Ηλίας Μυριάνθους ανέφερε ότι «είναι γεγονός εδώ και πάρα πολλά χρόνια συζητούμε μέσα από ατέρμονες διαδικασίες να βρούμε λύσεις στα διάφορα προβλήματα που μας απασχολούν».
Σύμφωνα με τον κ. Μυριάνθους «υπάρχουν πολυσύνθετα προβλήματα, αλλά υπάρχουν και απλά, τα οποία δυστυχώς ακόμα δεν μπόρεσαν τα τμήματα αυτά να αγγίξουν».
Κάλεσε τους αρμόδιους «να προχωρήσουν πρώτα με τα απλά και ακολούθως να συνεχίσουν με τα πολυσύνθετα».