Η κακοκαιρία της περασμένης Κυριακής προκάλεσε προβλήματα σε περιοχές της Λευκωσίας, με το σοβαρότερο πρόβλημα να δημιουργείται στον ποταμό Πεδιαίο. Τα συνεργεία του Δήμου έπιασαν δουλειά για αποκατάσταση των ζημιών, ενώ μετά την «πορτοκαλί» προειδοποίηση της Μετεωρολογικής Υπηρεσίας, πραγματοποιήθηκε σύσκεψη και ελήφθησαν αποφάσεις.
Αρμόδια πηγή, με την οποία επικοινωνήσαμε, από τον Δήμο Λευκωσίας, ανέφερε στην «Κ» ότι μετά την θεομηνία της προηγούμενης Κυριακής, αποφασίστηκε η ανάληψη δράσης σχετικά με την αντιμετώπιση ενδεχόμενων νέων πλημμυρικών φαινομένων. Συγκεκριμένα, όπως πληροφορούμαστε, αποφασίστηκε όπως εντατικοποιηθούν οι προσπάθειες καθαρισμού των σχαρών των οχετών, κυρίως σε σημεία τα οποία έχουν εντοπιστεί και στα οποία παρατηρείται το μεγαλύτερο πρόβλημα, σε περιπτώσεις ακραίων βροχοπτώσεων.
Σε εφαρμογή το Άρθρο 17
Σύμφωνα με την ίδια πηγή, η Λευκωσία δεν έχει παντού οχετούς ομβρίων υδάτων, η κατασκευή των οποίων έχει αρχίσει, με το Άρθρο 17 της νομοθεσίας για την «κατάλληλη κατασκευή οδών - Άρθρο 17 - Νόμος κεφ. 96 - Περί ρυθμίσεων οδών και οικοδομών» να τίθεται σε εφαρμογή σε νέα έργα κατασκευής δρόμων.
Βάσει των προνοιών της νομοθεσίας, το Δημοτικό Συμβούλιο αποφάσισε να προχωρήσει στην ομοιόμορφη κατασκευή πεζοδρομίων και στην ορθή κατασκευή δρόμων. Σημαντικό στοιχείο του έργου είναι και η κατασκευή οχετών ομβρίων υδάτων ώστε να λυθούν τα προβλήματα των νερών της βροχής, ειδικά κατά τη διάρκεια των έντονων βροχοπτώσεων.
Ο Δήμος Λευκωσίας έχει προβεί στην κατάλληλη κατασκευή πεζοδρομίων και δρόμων σε διάφορες περιοχές της πόλης, περιοχές τις οποίες έχει διαχωρίσει σε κατασκευαστικά συμβόλαια. Όπως μας έχει αναφερθεί, ο αριθμός των έργων αυτών ανέρχεται γύρω στα 130, ενώ υπάρχει ακόμα ένα πρόγραμμα σε ισχύ, για την δημιουργία αριθμού οχετών σε διάφορα άλλα σημεία της πόλης, όπου είναι εμφανή τα προβλήματα.
«Μελανά» σημεία
Εντός της πόλης έχουν εντοπιστεί συγκεκριμένα σημεία, τα οποία έχουν χαρακτηριστεί ως «μελανά» από τις υπηρεσίες του Δήμου Λευκωσίας, όσον αφορά τα προβλήματα που παρατηρούνται σε περιόδους έντονων καιρικών φαινομένων.
Ένα από αυτά τα σημεία αφορά την περιοχή του γεφυριού πλησίον του παλαιού γενικού νοσοκομείου, όπου η συσσώρευση του νερού καθιστά δύσκολη την ζωή των πολιτών. Σε εκείνο το σημείο έχουν γίνει οχετοί και έχει τοποθετηθεί αριθμός σχαρών, έργα τα οποία έχουν αμβλύνει σε έναν μεγάλο βαθμό το πρόβλημα.
Με τον ίδιο τρόπο γίνονται οι προσπάθειες για επίλυση, στον βαθμό του δυνατού, προβλημάτων σε «μελανά» σημεία και σε άλλες περιοχές, ακόμα και στην εντός των τειχών πόλη.
Οι δυνητικά επικίνδυνες περιοχές
Στην ιστοσελίδα του Υπουργείου Γεωργίας, Αγροτικής Ανάπτυξης και Περιβάλλοντος, βρίσκονται αναρτημένες η Ευρωπαϊκή Οδηγία και η Κυπριακή Νομοθεσία για τις Πλημμύρες, οι οποίες συνοδεύονται από χάρτη με τις περιοχές δυνητικού σοβαρού κινδύνου πλημμυρών.
Όπως φαίνεται στο υπόμνημα, το κόκκινο χρώμα περνά από σημεία τα οποία αντιμετωπίζουν τον σοβαρότερο κίνδυνο, σε περίπτωση έντονων καιρικών φαινομένων.
Οι Χάρτες Κινδύνου Πλημμύρας αφορούν τις πιθανές αρνητικές συνέπειες στις «Περιοχές Πλημμύρας» για κάθε ένα από τα 3 σενάρια πλημμυρών (χαμηλής πιθανότητα, μέσης πιθανότητας και υψηλής πιθανότητας) και παρουσιάζουν πληροφορίες σχετικά με:
i τον πιθανό αριθμό κατοίκων που μπορεί να πληγούν,
ii τον τύπο οικονομικής/πολιτιστικής/αρχαιολογικής σημασίας δραστηριότητας στην περιοχή που μπορεί να πληγεί,
iii εγκαταστάσεις οι οποίες μπορεί να προκαλέσουν τυχαία ρύπανση σε περίπτωση πλημμύρας
iv άλλες πιθανές σημαντικές πηγές ρύπανσης.
Σύμφωνα με το νόμο οι Χάρτες Επικινδυνότητας Πλημμύρας και οι Χάρτες Κινδύνων Πλημμύρας πρέπει να επανεξετασθούν και ανάλογα να επικαιροποιηθούν το αργότερο μέχρι το Δεκέμβρη του 2019. Ο κύκλος επανεξέτασης και επικαιροποίησης των χαρτών πρέπει να επαναλαμβάνεται κάθε 6 χρόνια.
Έργα που προγραμματίζονται/κατασκευάζονται
Στην επίσημη ιστοσελίδα του Δήμου Λευκωσίας, υπάρχουν αναρτημένα τα έργα τα οποία βρίσκονται ήδη υπό κατασκευή ή έχουν προγραμματιστεί να ξεκινήσουν, βάσει του περί Ρυθμίσεως Οδών και Οικοδομών Νόμου.
Συγκεκριμένα, το Συμβόλαιο 17 αφορά στην κατάλληλη κατασκευή/ανακατασκευή / βελτίωση των οδών Βάσου Παναγιώτου, Νίκου Ευαγόρου, Γεωργίου Παπαβερκίου, Γεωργίου Στυλιανού, Γεωργίου Αναστασίου, Ιωάννη Ψυχάρη, Κυκλάδων, Σποράδων, Τάκη Σοφοκλέους, Ανδρέα Γεωργίου στην ενορία Αγίου Ανδρέα στη Λευκωσία.
Ακολούθως, το Συμβόλαιο 24 αναφέρεται στην κατάλληλη κατασκευή/ ανακατασκευή / βελτίωση των οδών Περικλέους, Αριστείδου, Ιωαννίνων, Λεωφ. Κέννεντυ, Σόλωνος, Ελευθέριου Βενιζέλου και Αρχ. Μακαρίου Β στην ενορία Παναγιά στη Λευκωσία.
Τέλος, το Συμβόλαιο 27 αφορά στην κατάλληλη κατασκευή/ ανακατασκευή / βελτίωση των οδών Εδέσσης, Ερεχθείου, Αικατερίνης, Αντιγόνης, Αρτέμιδος, Καλύμνου, Φαρσάλων, Αγαπήνορος, Ψυχικού, Ευαγόρου, Σοφοκλέους, Ναυπλίου, Κυπριανού, Κωνσταντινουπόλεως, Αγίου Δημητρίου, Θεσσαλίας και Θεμιστοκλέους στην ενορία Καϊμακλίου στη Λευκωσία.
Πηγή: Η Καθημερινή / Του Γιάννου Λύτρα