Συγκλονισμένος παραμένει ο πλανήτης από την αεροπορική τραγωδία με τους 179 νεκρούς στη Νότια Κορέα, την ώρα που έρχονται στη δημοσιότητα οι πρώτες φωτογραφίες των θυμάτων που έχασαν τη ζωή τους στο Boeing της JeJu Air.
Για τo μικρότερο σε ηλικία θύμα, ένα αγόρι 3 ετών, ήταν το πρώτο ταξίδι με αεροπλάνο στο εξωτερικό. Όπως φαίνεται στις φωτογραφίες που είχαν αναρτήσει οι γονείς του, ο 43χρονος Κανγκ Κο και η 37χρονη Τζιν Λι Σεόν, το αγόρι προσπαθούσε να «ρουφήξει» κάθε στιγμή κοιτώντας τον κόσμο από ψηλά.
Σε μια άλλη φωτογραφία ο πατέρας του 3χρονου έγραφε «ο γιος μου πηγαίνει για πρώτη φορά ταξιδι νύχτα και το διαβατήριό του δεν έχει σφραγίδα».
Ένας από τους δύο επιβάτες που δεν καταγόταν από τη Νότια Κορέα ήταν η 22χρονη Σιριθόν Τσαουέ, για την οποία, όπως είπαν συγγενείς της, ήταν όνειρο ζωής να ταξιδέψει στη Νότια Κορέα, όπου ζει η μητέρα της, ελπίζοντας ότι εκεί θα έβρισκε δουλειά ως αεροσυνοδός.
«Η μητέρα της ήταν στο αεροδρόμιο και αρχικά νόμισε ότι η βλάβη στο αεροπλάνο ήταν μικρή. Όταν, όμως, είδε τα βίντεο έπαθε σοκ και πανικό καθώς συνειδητοποίησε τι συνέβη» δήλωσε η θεία της άτυχης 22χρονης.
H έρευνα για τα αίτια τη συντριβής
Στα τελευταία κρίσιμα λεπτά επικεντρώνεται η έρευνα για την τραγωδία με τη συντριβή αεροσκάφους της Jeju Air στο αεροδρόμιο της πόλης Μουάν στη Νότια Κορέα την Κυριακή.
Τα σενάρια της πρόσκρουσης με πουλιά, αλλά και της κακοκαιρίας, εξακολουθούν να είναι στο επίκεντρο της έρευνας των ειδικών, αλλά για την ώρα, όπως σημειώνει το BBC, δεν υπάρχουν σαφείς απάντήσεις, καθώς μια πληθώρα από παράγοντες θα μπορούσαν να ευθύνονται για την τραγωδία.
Πάντως ο καταγραφέας των πληροφοριών για την πτήση και ο καταγραφέας των συνομιλιών (τα «μαύρα κουτιά») έχουν βρεθεί, αν και δεύτερο μηχάνημα φέρεται να έχει υποστεί ζημές. Σε κάθε περίπτωση η αποκωδικοποίηση των δεδομένων θα πάρει εβδομάδες.
Μόλις δύο από τους 181 επιβαίνοντες -ένας άνδρας και μια γυναίκα μέλη του πενταμελούς πληρώματος- επέζησαν από την πρόσκρουση του Boeing 737-800. Και οι δύο είναι εκτός κινδύνου και επικοινωνούν πλήρως με το περιβάλλον.
Στην πλειονότητά τους τα θύματα ήταν Νοτιοκορεάτες που επέστρεφαν από διακοπές στην Ταϊλάνδη – σε κάποιες περιπτώσεις ξεκληρίστηκαν οικογένειες. Μεταξύ των 179 νεκρών είναι πέντε παιδιά κάτω από 10 ετών.
Οι νοτιοκορεατικές Αρχές λένε ότι ο πιλότος είχε μεγάλη εμπειρία με 6.800 ώρες στο ενεργητικό του και έξι χρόνια ως πρώτος πιλότος. Η εταιρεία θεωρείται ότι έχει άριστο επίπεδο ασφάλειας. Ωστόσο, έγινε γνωστό ότι μέσα σε 48 ώρες το μοιραίο αεροσκάφος είχε κάνει 13 δρομολόγια.
Τα τελευταία μοιραία λεπτά
Το αεροσκάφος επρόκειτο να προσγειωθεί στις 08:54 της Κυριακής (τοπική ώρα, 02:54 στην Ελλάδα), μόλις τρία λεπτά πριν εκδώσει ο πύργος ελέγχου προειδοποίηση για δραστηριότητα πουλιών στην περιοχή. Στις 08:59, ο πιλότος ανέφερε ότι το αεροπλάνο είχε χτυπήσει πουλί, δηλώνοντας «mayday» (σήμα κινδύνου).
Την εκδοχή των πτηνών ενισχύει μαρτυρία για επιβαίνοντα που, λίγο πριν τη συντριβή, έστειλε μήνυμα σε συγγενή του λέγοντας ότι η προσγείωση θα καθυστερούσε για αυτόν τον λόγο.
Ο πιλότος ματαίωσε την αρχική προσγείωση και ζήτησε άδεια προσγείωσης από την αντίθετη κατεύθυνση. Ο έλεγχος εναέριας κυκλοφορίας επέτρεψε την προσγείωση στις 09:01 και στις 09:02 το αεροπλάνο ήρθε σε επαφή με το έδαφος, περίπου στο μέσο του διαδρόμου των 2.800 μέτρων.
Βίντεο που έχει έλθει στη δημοσιότητα δείχνει το αεροπλάνο να προσγειώνεται χωρίς να χρησιμοποιεί τους τροχούς του. Γλίστρησε στον διάδρομο και βγήκε εκτός πριν προσκρούσει σε τοίχο και τυλιχθεί στις φλόγες.
Ειδικοί που μίλησαν στο BBC ανέφερε ότι οι προσκρούσεις με πουλιά είναι σχετικά συχνές αλλά πολύ δύσκολα οδηγούν σε απώλεια του αεροσκάφους.
Θα μπορούσε να αποτραπεί η τραγωδία;
Ερωτήματα όμως προκαλεί και η παρουσία ενός τσιμεντένιου τοίχου σχετικά κοντά στον διάδρομο και σε σημείο που αποδείχτηκε επικίνδυνο.
Ο τοίχος βρισκόταν περίπου 250 μέτρα από το τέλος του διαδρόμου προσγείωσης. Αν δεν υπήρχε, το αεροσκάφος της Jeju θα γλιστρούσε στον διάδρομο και θα έβγαινε στο χώμα, οπότε οι περισσότεροι -αν όχι και όλοι- οι επιβαίνοντες θα είχαν επιζήσει.
Οι πιλότοι είναι εκπαιδευμένοι και για το ενδεχόμενο προσγείωσης χωρίς τους τροχούς με τρόπο ώστε να μην σπάσει η άτρακτος και προκληθεί έκρηξη. Οι ίδιοι επισημαίνουν πάντως ότι αυτού του είδους τα εμπόδια θα πρέπει να είναι κατασκευασμένα από υλικά που καταστρέφονται εύκολα ώστε να μην προκαλέσουν περισσότερα προβλήματα στο αεροσκάφος που ίσως πέσει πάνω τους.
Το κορεατικό πρακτορείο Yonhap ανέφερε ότι ο τοίχος με ύψος 4 μέτρα είχε πάνω του ένα συστημα που βοηθά τους πιλότους να προσγειωθούν, αν και συνήθως δεν βρίσκεται στο τέλος του διαδρόμου. Δεν είναι πάντως απίθανο να μην γνώριζαν οι πιλότοι ότι ο τοίχος βρισκόταν εκεί γιατί προσγειώθηκαν από την αντίθετη κατεύθυνση.
«Μαύρη χρονιά» το 2024 για τις αερομεταφορές
Εν τω μεταξύ, σε μια από τις χειρότερες χρονιές των τελευταίων ετών ως προς τα θανατηφόρα συμβάντα εξελίχθηκε το 2024 με πληθώρα αεροπορικών περιστατικών, αλλά και δυστυχημάτων σε όλο τον κόσμο.
Πάνω από 300 άνθρωποι έχουν χάσει τη ζωή τους σε πολύνεκρα δυστυχήματα σε όλο τον κόσμο με πολιτικά αεροσκάφη, με χειρότερο αυτό της Jeju την Κυριακή στην Νότια Κορέα κατά το οποίο σκοτώθηκαν 179 άνθρωποι. Κοντά σε αυτά, είχαμε και το δυστύχημα στο οποίο έχασε τη ζώη του ο πρόεδρος του Ιράν, όπως και άλλα περιστατικά με στρατιωτικά αεροσκάφη και ελικόπτερα.
Το Associated Press υπενθυμίζει περιστατικά όπως τη σύγκρουση ενός πολιτικού αεροσκάφους με ένα της Ιαπωνικής Ακτοφυλακής σε διάδρομο του αεροδρομίου στο Τόκιο στις 2 Ιανουαρίου 2024. Και οι πέντε επιβαίνοντες σε αυτό της Ακτοφυλακής σκοτώθηκαν, αλλά οι 379 του επιβατικού απομακρύνθηκαν λίγο πριν αυτό τυλιχτεί στις φλόγες.
Στις 24 Ιουλίου κατέπεσε αεροσκάφος στο Νεπάλ με 18 νεκρούς ενώ στις 11 Αυγούστου ένα επιβατικό στη Βραζιλία με 62 νεκρούς, χωρίς επιζώντες.
Μόλις την περασμένη Τετάρτη άλλοι 39 άνθρωποι σκοτώθηκαν κατά την πτώση αεροσκάφους στο Καζακστάν, με το Αζερμπαϊτζάν να την αποδίδει σε κατάρριψη από τη Ρωσία.
Πηγή: protothema.gr