
Τουλάχιστον 15 κοντέινερ με κυανιούχο νάτριο, μια τοξική ουσία που μπορεί δυνητικά να προκαλέσει και τον θάνατο, μετέφερε το πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων Solong που συγκρούστηκε τη Δευτέρα με το δεξαμενόπλοιο Stena Immaculate στη Βόρεια Θάλασσα.
Και τα δύο πλοία έχουν υποστεί σημαντικές ζημιές μετά τη σύγκρουσή τους και από την πυρκαγιά που ακολούθησε.
Ένα από τα 14 μέλη πληρώματος του Solong εξακολουθεί να είναι αγνοούμενο, αναφέρει το Sky News. Τα υπόλοιπα μέλη έχουν μεταφερθεί στην ακτή και είναι καλά στην υγεία τους. Όλο το πλήρωμα του Immaculate, πάνω από 20 άτομα, διασώθηκε με ασφάλεια.
Αβέβαιο είναι για την ώρα αν το φορτίο του Solong έχει πέσει στο νερό ή αν έχει καεί.
Αν και το κυανιούχο νάτριο διαλύεται εύκολα στο νερό, εξακολουθεί να είναι τοξικό επειδή δυσκολεύει σημαντικά την αναπνοή των ζώων. Σε περίπτωση που θερμανθεί, το κυανιούχο νάτριο μπορεί να δημιουργήσει τοξικούς καπνούς.
Επιστήμονες που μίλησαν στο Sky News εξέφρασαν την ελπίδα ότι, αν υπάρξει ρύπανση, θα περιοριστεί πολύ γρήγορα και δεν θα επηρεάσει τις κοντινές ακτές που έχουν πλούσια πανίδα, αλλά και μεγάλη πολιτιστική και οικονομική σημασία.
Το Stena Immaculate μετέφερε 130.000 βαρέλια κηροζίνη. Οι ειδικοί επισημαίνουν ότι αυτό το φορτίο δίνει μια (σχετικά) καλύτερη προοπτική καθώς η κηροζίνη δεν είναι τόσο βαρύ καύσιμο όσο το αργό πετρέλαιο. Αυτό σημαίνει ότι είναι λιγότερο πιθανό να κολλήσει πάνω στα φτερά των πουλιών, ενώ διασπάται με φυσικό τρόπο από βακτηρίδια.
Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι δεν θα να καταλήξει στους ζωντανούς οργανισμούς.
Τονίζουν, ωστόσο, ότι το τοξικό μείγμα του κυανιούχου νατρίου, της κηροζίνη από το τάνκερ αλλά και τα πλαστικά δημιουργούν ένα τοξικό μείγμα που απειλεί την άγρια ζωή στην περιοχή.
Οι κοντινές ακτές στο σημείο της σύγκρουσης, στο ανατολικό Γιορκσάιρ, είναι μια στάση για πουλιά που πετούν από και προς πιο θερμές περιοχές για να ξεχειμωνιάσουν και να αναπαραχθούν. Υπολογίζεται ότι εκεί βρίσκονται αυτή τη στιγμή περίπου 150.000 πουλιά. Ζουν ακόμη και φώκιες που είναι εκεί με τα μωρά τους.
Τι είναι το κυανιούχο νάτριο
Το κυανιούχο νάτριο είναι λευκό κρυσταλλικό στερεό με ελαφρά οσμή αμυγδάλου.
Χρησιμοποιείται στη βιομηχανία για τον καθαρισμό μετάλλων, την επιμετάλλωση αλλά και τη φωτογραφία. Μπορεί επίσης να χρησιμοποιηθεί για την παρασκευή άλλων χημικών ουσιών.
Η έκθεση στην ουσία, όπως αναφέρει το BBC, μπορεί να προκαλέσει πονοκέφαλο, ναυτία, ζάλη, νευρικότητα, σύγχυση, αλλαγές στον καρδιακό ρυθμό και υπνηλία. Στις πιο σοβαρές περιπτώσεις, μπορεί να υπάρξουν καρδιακά και αναπνευστικά προβλήματα ή ακόμη και θάνατος.
Η ουσία είναι επικίνδυνη και για υδρόβιους οργανισμούς που θα εκτεθούν σε αυτή.
Πώς έγινε η σύγκρουση
Το ναυάγιο σημειώθηκε το πρωί της Δευτέρας, όταν το δεξαμενόπλοιο Stena Immaculate, υπό αμερικανική σημαία, συγκρούστηκε με το πορτογαλικής σημαίας φορτηγό πλοίο Solong. Από τη σύγκρουση προκλήθηκε πυρκαγιά στο δεξαμενόπλοιο, το οποίο μετέφερε καύσιμα αεροσκαφών, οδηγώντας σε διαρροή καυσίμων στη θάλασσα.
Η αμερικανική εταιρεία logistics Crowley, η οποία είναι ο διαχειριστής και συνιδιοκτήτης του MV Stena Immaculate, αναφέρει ότι το πλοίο μετέφερε καύσιμα τζετ όταν χτυπήθηκε από το Solong στη Βόρεια Θάλασσα περίπου στις 10:00 (τοπική ώρα, 12:00 στην Ελλάδα).
Σε ανακοίνωσή της, η εταιρεία με έδρα τη Φλόριντα ανέφερε: «Το πλοίο δεν είναι ασφαλές: Προέκυψε πυρκαγιά ως αποτέλεσμα της σύγκρουσης και αναφέρθηκε ότι απελευθερώθηκαν καύσιμα. Το πλήρωμα του Stena Immaculate εγκατέλειψε το πλοίο μετά από πολλαπλές εκρήξεις στο πλοίο. Όλοι οι ναυτικοί της Crowley είναι ασφαλείς και πλήρως καταμετρημένοι».
Όπως αναφέρει το BBC, το καύσιμο ανήκε στην κυβέρνηση των ΗΠΑ. Αυτό συνάδει με το γεγονός ότι το πλοίο αποτελούσε μέρος ενός προγράμματος της αμερικανικής κυβέρνησης που έχει σχεδιαστεί για να προμηθεύει τις ένοπλες δυνάμεις με καύσιμα σε περιόδους ένοπλης σύγκρουσης ή εθνικής έκτακτης ανάγκης. Η Πολεμική Αεροπορία των ΗΠΑ έχει αρκετές βάσεις στο Ηνωμένο Βασίλειο.
Στην περιοχή επιχείρησαν ελικόπτερα έρευνας και διάσωσης, σωστικές λέμβοι από τα λιμάνια Skegness, Bridlington, Mablethorpe και Cleethorpes, καθώς και πλοία με δυνατότητες πυρόσβεσης.
Greenpeace: Πολύ νωρίς για να γνωρίζουμε τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις
Η Greenpeace UK αναφέρει ότι είναι «πολύ νωρίς» για να γνωρίζουμε την έκταση της όποιας περιβαλλοντικής ζημιάς προκλήθηκε από το περιστατικό, αλλά «τόσο η μεγάλη ταχύτητα της σύγκρουσης όσο και τα πλάνα από τα επακόλουθα προκαλούν μεγάλη ανησυχία».
Εκπρόσωπος αναφέρει ότι οι όποιες επιπτώσεις εξαρτώνται από διάφορους παράγοντες, όπως το είδος του πετρελαίου που απελευθερώθηκε και το πόσο από αυτό βρίσκεται στο νερό.
«Οι θαλάσσιες και καιρικές συνθήκες θα είναι επίσης σημαντικές για τον προσδιορισμό της συμπεριφοράς οποιασδήποτε διαρροής», αναφέρει ο εκπρόσωπος.
«Σε περίπτωση πετρελαιοκηλίδας ή οποιασδήποτε απώλειας επικίνδυνου φορτίου από το εμπλεκόμενο πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, η ταχύτητα της αντίδρασης θα είναι επίσης καθοριστική για τον περιορισμό των όποιων επιπτώσεων».
Πηγή: Protothema