Περιζήτητες προσφορές, συμφωνίες δισεκατομμυρίων, συμβόλαια που ανανεώνονται ολοένα και με μεγαλύτερα ποσά, τόσο εντός Βρετανίας όσο και στο εξωτερικό. Ενα από τα μεγαλύτερα αθλητικά θεάματα του πλανήτη, το πιο δημοφιλές και πλουσιότερο πρωτάθλημα του κόσμου, η Πρέμιερ Λιγκ, ξεκίνησε.
Για πολλούς είναι και το καλύτερο. Το πιο ανταγωνιστικό, το πιο συναρπαστικό. Κάποιοι έχουν τις ενστάσεις τους, το σίγουρο όμως είναι πως κι αυτοί παραδέχονται πως ο χορός εκατομμυρίων που απλώνεται στα γήπεδά του, δεν συγκρίνεται με καμία άλλη ευρωπαϊκή Λίγκα πρώτης ταχύτητας.
Οσοι επένδυσαν στη «χρυσοφόρο» Πρέμιερ Λιγκ είχαν ευθύς εξαρχής στόχο τη σχετικά γρήγορη απόσβεση – και δεν έπεσαν έξω. Η βιομηχανία των σπορ στην προκειμένη περίπτωση… αυγατίζει με μεγάλη ταχύτητα και αξιοπιστία τα κέρδη της.
Τη σεζόν 2020-21 και εν μέσω της πανδημίας οι 20 σύλλογοι είδαν τα συνολικά έσοδά τους (τηλεοπτικά και εμπορικά δικαιώματα, χορηγίες, εισιτήρια, διαφημίσεις) να διαμορφώνονται στα 8,6 δισ. λίρες, την επόμενη (2021-22) στα 9,2 δισ. λίρες και την περασμένη περίοδο (2022-2023) στα 9,8 δισ. λίρες. Δηλαδή αύξηση 600 εκατ. λίρες κάθε χρόνο. Διόλου άσχημα, αν αναλογιστεί κανείς πως η τριετής συμφωνία (2022-2025) για τα τηλεοπτικά δικαιώματα βρίσκεται σε ισχύ και οι νέες συζητήσεις με τους παρόχους θα ξεκινήσουν εντός του 2024.
Η κορυφαία κατηγορία της Αγγλίας προσβλέπει τώρα σε νέα αύξηση για την τριετία από την περίοδο 2025-26. Και το σχέδιο που έχει καταστρώσει είναι η αύξηση του αριθμού των τηλεοπτικών αγώνων από 200 σε 270 τη σεζόν, διαθέτοντας παράλληλα λιγότερα πακέτα δικαιωμάτων στον επόμενο διαγωνισμό. Μια κίνηση που πιστεύει ότι θα ενθαρρύνει μεγαλύτερες προσφορές από περισσότερα κανάλια.
Η τρέχουσα συμφωνία των 5,7 δισ. ευρώ με τα Sky Sports, TNT Sports, Amazon και BBC εκτιμάται πως θα είναι ακόμη υψηλότερη από τη στιγμή που θεωρείται πως θα δελεαστούν και άλλοι ραδιοτηλεοπτικοί φορείς, όπως οι DAZN, Disney και Apple.
Η μακροχρόνια κυριαρχία της Πρέμιερ Λιγκ οφείλεται στο γεγονός πως παρότι είναι μια εγχώρια διοργάνωση, στην πραγματικότητα πρόκειται για ένα πρωτάθλημα που οι οπαδοί των Μ. Σίτι, Λίβερπουλ, Μ. Γιουνάιτεντ, βρίσκονται σε όλα τα μήκη και πλάτη της Γης. Ουσιαστικά πρόκειται για μια παγκόσμια αγορά ποδοσφαιρικού θεάματος, που προσφέρουν αγγλικά κλαμπ, τα οποία έχουν μετεξελιχθεί σε πολυεθνικές εταιρείες, καθοδηγούμενες από μεγάλα επιχειρηματικά γκρουπ, μεταξύ άλλων της Σαουδικής Αραβίας (π.χ. Νιούκαστλ) και των ΗΠΑ.
Σε αυτό οφείλονται και οι επικερδείς συμφωνίες με κανάλια σε μεγάλες αγορές του εξωτερικού, όπως το NBC Sports στις Ηνωμένες Πολιτείες, το Viaplay στις σκανδιναβικές χώρες και το BeIN Sports στη Μέση Ανατολή και τη Βόρεια Αφρική.
Είναι χαρακτηριστικό πως από τα συνολικά περυσινά ετήσια έσοδα (5,7 δισ.) από τα τηλεοπτικά, τα 3 δισ. προέρχονται από αγορές του εξωτερικού και τα 2,7 από την αγορά του Ηνωμένου Βασιλείου.
Οι χορηγοί
Με πακτωλούς εσόδων από τηλεοπτικά και εμπορικά δικαιώματα, χορηγίες, εισιτήρια, διαφημίσεις, το αγγλικό πρωτάθλημα κατακτά τον κόσμο.
Το χαρτοφυλάκιο των κεντρικών χορηγιών της Πρέμιερ Λιγκ συνεχίζει να επεκτείνεται, έχοντας φτάσει τους δέκα επίσημους συνεργάτες, με τελευταία την εταιρεία Sorare που ειδικεύεται στα virtual game και βασίζεται σε κρυπτονομίσματα. Αναφερόμαστε σε μια ετήσια συμφωνία της τάξεως των 38,3 εκατ. δολ., πολύ μεγαλύτερη από άλλους χορηγούς του πρωταθλήματος, που στέλνει μήνυμα προς μελλοντικούς συνεργάτες της Λίγκας για το τι ποσά θα πρέπει να διαθέσουν.
Η αμερικανική εταιρεία ηλεκτρονικών παιχνιδιών Electronic Arts, που είναι από τους κύριους χορηγούς του πρωταθλήματος, ξεκίνησε ήδη τις διαπραγματεύσεις ανανέωσης για μια ακόμη εξαετία έναντι 600 εκατ. δολ., ενώ η Puma έχει μπει «σφήνα» για να αντικαταστήσει τη Nike ως προμηθευτής μπάλας του πρωταθλήματος.
Από κει και πέρα, βασικοί υποστηρικτές παραμένουν οι Barclays Bank, Budweiser Beer, Castrol Oil, Oracle Corporation, Avery Dennison Corp, Hublot Watches και Panini. Ξεκινώντας τη νέα σεζόν, οι 18 από τους 20 συλλόγους έχουν υπογράψει με χορηγούς για τη φανέλα τους και με άλλους για τα μανίκια και τα σορτσάκια. Μόνο η Τσέλσι με τη Νότιγχαμ Φόρεστ δεν έχουν κλείσει ακόμη συμφωνίες, αν και θεωρείται θέμα χρόνου. Οι στοιχηματικές εταιρείες είναι η κυρίαρχη κατηγορία, με την οποία «κοσμούν» τις φανέλες τους οι ομάδες (Μπέρνλι, Φούλαμ και Αστον Βίλα υπέγραψαν φέτος) που σε μια άτυπη συμφωνία αύξησαν αυτό το καλοκαίρι κατά 20% τις τιμές πωλήσεων στις μπουτίκ τους. Κι όχι μόνο στις φανέλες, αφού οι τιμές όλων των ειδών, από ένα μπρελόκ μέχρι ένα μπουφάν, έχουν σημειώσει άνοδο 10%-20%.
Η πρόσφατη ανανέωση της Adidas με τη Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ αποτιμάται στα 115 εκατ. δολ. ετησίως, ενώ η γερμανική μάρκα πληρώνει επίσης 76,6 εκατ. δολ. για το αθλητικό υλικό της Αρσεναλ.
Η Puma «ντύνει» τη Μάντσεστερ Σίτι έναντι 82,8 εκατ. δολ. και η Τσέλσι αμείβεται αδρά από τη Nike (76,6 εκατ. δολ.).
Αξίζει να σημειωθεί πως η συμφωνία της Αρσεναλ με την Emirates, που αποφέρει στους Λονδρέζους 250 εκατ. δολάρια, λήγει το 2024, σε ισχύ παραμένει αυτή της Σίτι με την Etihad, μέχρι το 2026 βαδίζουν μαζί Μ. Γιουνάιτεντ και TeamViewer και μέχρι το 2027 οι Τότεναμ και AIA Group.
Η «ψαλίδα» ανάμεσα στις έξι τοπ ομάδες της Πρέμιερ Λιγκ με τις άλλες 14 φαίνεται πως ανοίγει ακόμη περισσότερο, δημιουργώντας επί της ουσίας ένα πρωτάθλημα δύο ταχυτήτων σε ό,τι αφορά τα οικονομικά στάνταρ.
Η αξία της Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ –με ανοιχτές ακόμη τις διαπραγματεύσεις πώλησης από την οικογένεια Γκλέιζερ– αποτιμάται στα 5,95 δισ. δολ., όταν η αξία των υπόλοιπων 14 συνολικά ανέρχεται σε 4,91 δισ. δολ. Τους «κόκκινους διαβόλους» ακολουθεί η Λίβερπουλ (4,71 δισ. δολ.).
Η Μ. Σίτι, η οποία είναι πρώτη σε ό,τι αφορά την αξία του ρόστερ της (1,25 δισ.), βρίσκεται στην τρίτη θέση με 4,43 δισ. και έπονται οι Αρσεναλ (3,63 δισ.), Τσέλσι (3,47 δισ.) και Τότεναμ (3,19 δισ.), ενώ η Νιούκαστλ, της οποίας η αξία έχει εκτοξευθεί κατά 63% σε διάστημα δύο ετών, πλησιάζει την ελίτ, επωφελούμενη προσοδοφόρων εμπορικών συμφωνιών που έκανε το ταμείο δημοσίων επενδύσεων της Σαουδικής Αραβίας (PIF) το 2021, με κυριότερη αυτή με την εταιρεία εκδηλώσεων Sela (25 εκατ. στερλίνες ετησίως). Σε ανοδική τροχιά επίσης βρίσκονται οι Φούλαμ και Αστον Βίλα.
Η Σίτι που ψάχνει κίνητρο και η ενισχυμένη Αρσεναλ
Λίγες μέρες μόνο μετά την κατάκτηση του Τσάμπιονς Λιγκ από τη Μάντσεστερ Σίτι, οι στοιχηματικές εταιρείες που άνοιξαν την αγορά για την κατάκτηση της Πρέμιερ Λιγκ της σεζόν 2023-24, έθεσαν το συγκρότημα του Πέπε Γκουαρδιόλα και πάλι ως το πρώτο φαβορί. Και η αλήθεια είναι πως οι «γαλάζιοι» αν έχουν κάτι να φοβούνται είναι μόνο ο ίδιος τους ο εαυτός.
Ο Πεπ Γκουαρδιόλα πάντα βρίσκει κίνητρα για τους παίκτες του, ενώ ο ίδιος έχει το μεγαλύτερο, αφού θα επιδιώξει να γίνει ο πρώτος προπονητής στο νησί που θα έχει κατακτήσει τέσσερα σερί πρωταθλήματα. Το ρόστερ παραμένει το πληρέστερο, αφού τη μετακίνηση του Ιλκάι Γκιντογκάν στην Μπαρτσελόνα αναπλήρωσαν η άφιξη του Κροάτη Ματέο Κόβατσιτς από την Τσέλσι, αλλά και του συμπατριώτη του Γιόσκο Γκβάρντιολ από τη Λειψία.
Η Αρσεναλ, που πέρυσι διεκδίκησε τον τίτλο μέχρι τέλους αλλά δεν άντεξε την «πολιορκία» της Σίτι, παρουσιάζεται σαφώς πιο ενισχυμένη. Προσθέτοντας δύναμη σε όλες τις γραμμές, απέκτησε –διαθέτοντας το ποσό-ρεκόρ των 116,60 εκατ. ευρώ– από τη Γουέστ Χαμ τον διεθνή μέσο Ντέκλαν Ράις, αλλά και τους Χάβερτς (Τσέλσι) και Τίμπερ (Αγιαξ). Αρκετοί υποστηρίζουν πως οι Λονδρέζοι βρίσκονται στο κατάλληλο τάιμινγκ για να «χτυπήσουν» τη Σίτι.
Εν μέσω του σίριαλ της πώλησής της, η Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ φαίνεται πως έχει βρει τον δρόμο της. Επέστρεψε στους ομίλους του Τσάμπιονς Λιγκ και με μεγάλο όπλο το «Ολντ Τράφορντ», όπου πέρυσι μέτρησε 28 νίκες σε 34 ματς, το μέγεθός της έχει και πάλι προσδιοριστεί στον «χάρτη» της Πρέμιερ Λιγκ.
Το ίδιο ισχύει και για τη Νιούκαστλ, που μετά την έλευση των Σαουδαράβων στην ηγεσία της ανέβηκε επίπεδο και με στοχευμένες κινήσεις (Τονάλι από Μίλαν, Μπαρνς από Λέστερ), ενίσχυσε το ρόστερ της. Οσον αφορά τη Λίβερπουλ, προχώρησε σε «λίφτινγκ» και μένει να φανεί αν ο Γιούργκεν Κλοπ θα βρει τις λύσεις στο αμυντικό κομμάτι όπου μοιάζει περισσότερο ευάλωτη.
Πηγή: kathimerini.gr