ΚΥΠΕ
Η ολομέλεια της Βουλής ενέκρινε κατά πλειοψηφία το απόγευμα τους κανονισμούς της κυβέρνησης για τις εξετάσεις τετραμήνων. Οι κανονισμοί εγκρίθηκαν με 28 ψήφους υπέρ, 14 κατά και 2 αποχές.
Απορρίφθηκαν 2 τροπολογίες που κατατέθηκαν από τους Βουλευτές Χρίστο Χριστοφίδη, Χρίστο Χριστόφια και Ανδρέα Καυκαλιά του ΑΚΕΛ και τον Ζαχαρία Κουλία του ΔΗΚΟ.
Για το υπόλοιπο της τρέχουσας χρονιάς, με βάση τους κανονισμούς, μειώνεται η βαρύτητα της γραπτής εξέτασης του δεύτερου τετραμήνου της σχολικής χρονιάς 2022-2023 από 40% σε 20%, με νομοθετική ρύθμιση. Προβλέπεται επίσης μείωση της εξεταζόμενης ύλης στο 60% της διδαχθείσας.
Στο τέλος Μαΐου η Υπουργός Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας, Αθηνά Μιχαηλίδου, αναμένεται να παρουσιάσει νομοσχέδιο για κατάργηση των εξετάσεων τετραμήνων από τη νέα σχολικά χρονιά.
Οι τοποθετήσεις των Βουλευτών
Στις τοποθετήσεις τους όλοι σχεδόν οι Βουλευτές τόνισαν ότι πρέπει να εξευρεθεί τελική λύση για τα τετράμηνα προς όφελος των μαθητών και εξέφρασαν την ελπίδα να παρουσιαστεί τον Μάιο το νομοσχέδιο όπως υποσχέθηκε η κυβέρνηση, για κατάργηση και εξεύρεση άλλων τρόπων αξιολόγησης των μαθητών με αναβάθμιση και του απολυτηρίου τους.
Ο Βουλευτής του ΔΗΣΥ Κυριάκος Χατζηγιάννης σημείωσε πως ως φιλοσοφία η εξέταση σημαίνει αξιολόγηση και βελτίωση «και αν δεν το αποδεχόμαστε δεν είμαστε υπεύθυνοι να συζητάμε ένα θέμα κατεξοχήν παιδαγωγικό». Ανέφερε πως ο θεσμός των 4μηνων εισήχθη από επιτροπή 36 ακαδημαϊκών και παιδαγωγών και επέκρινε το γεγονός ότι από το 2017-2018 διεξαγόταν ένας υβριδικός, όπως τον χαρακτήρισε, πόλεμος για να μην εισαχθούν τα τετράμηνα και να οδηγηθεί σε αμφισβήτηση αυτή η αξιολόγηση.
Ο κ. Χατζηγιάννης αναγνώρισε ότι υπάρχουν κάποια προβλήματα στη νομοθεσία και θα μπορούσαμε νηφάλια να τα διορθώσουμε αλλά αντ’ αυτού δημιουργείται τοξικότητα και αντιπαράθεση μεσούσης της χρονιάς με αποτέλεσμα να διαταράσσεται το σχολικό περιβάλλον.
Είπε ότι τα συμπεράσματα των τετραμήνων δίνει την ευκαιρία να διορθώσουμε τα όποια προβλήματα προς αναβάθμιση του απολυτηρίου και προς όφελος των παιδιών μας γιατί το όποιο ζητούμενο πρέπει να είναι παιδαγωγικά ορθό.
Ο Γιώργος Κάρουλλας του ΔΗΣΥ είπε ότι φέρουν ευθύνες όσοι θέλουν ένα σύστημα χωρίς ορθολογική αξιολόγηση και ένα σχολείο με μάθηση όπως οι ίδιοι την φαντάζονται.
Ανέφερε πως το ΔΗΚΟ αμφισβητεί την πρόταση για τα 4μηνα που διαμόρφωσε το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο του οποίου διευθύντρια ήταν η νυν ΥΠΑΝ σε κυβέρνηση της οποίας το ΔΗΚΟ είναι συγκυβέρνηση. Για το ΑΚΕΛ είπε ότι δεν παρουσίασε οτιδήποτε το καινούργιο και προτάσσει την ίδια φρασεολογία ενώ για την ΔΗΠΑ είπε ότι φαίνεται να προτάσσει κάτι άλλο και διερωτήθηκε αν διαφωνεί με την κυβέρνηση την οποία στήριξε. Υποστήριξε επίσης ότι τα συγκυβερνώντα κόμματα που δεν στηρίζουν τους κανονισμούς, αδυνατίζουν την συνολική πρόταση της ίδιας της Κυβέρνησης λέγοντας ότι αυτή «πρέπει να ιδωθεί νούσιμα και με επαρκή τεκμηρίωση γιατί τα παιδιά μας δεν είναι πειραματόζωα».
Ο κ. Κάρουλλας είπε ότι το κόμμα του τάσσεται εναντίον των τροπολογιών γιατί αλλάζουν τη φιλοσοφία του συστήματος γιατί δεν νοείται σύστημα χωρίς να ανταμείβει την προσπάθεια των μαθητών.
Ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ Χρίστος Χριστοφίδης είπε ότι η ρίζα της συζήτησης είναι ότι επιτελείται ένα παιδαγωγικό έγκλημα σε βάρος χιλιάδων μαθητών προσθέτοντας ότι το σύστημα αξιολόγησης δεν έχει καμία σχέση με το τι πρότειναν οι ακαδημαϊκοί.
Ανέφερε ότι το σύστημα αυτό σκότωσε τη μαθησιακή διαδικασία και έβαλε παιδιά και εκπαιδευτικούς σε συνεχείς εξετάσεις, τα γέμισε στρες και εκτόξευσε την παραπαιδεία.
Αντίθετα είπε, έπρεπε να προωθεί την μάθηση σύγχρονων δεξιοτήτων, την συνθετική σκέψη, την ανάλυση και επιστημονική προσέγγιση και να μαθαίνει στα παιδιά μας πως να μαθαίνουν σε μια εποχή που η δια βίου μάθηση είναι το παν και η γνώση και επιστήμη προχωρούν με ιλιγγιώδεις ρυθμούς.
Ο κ. Χριστοφίδης μίλησε για αποσυντονισμό των σχολείων και κορυφαία αποτυχία του προηγούμενη κυβερνώντος κόμματος και της προηγούμενης κυβέρνησης.
Ανέφερε επίσης ότι όσοι δεν δέκτηκαν να ξανασυζητηθεί η πρόταση του ΑΚΕΛ το περασμένο καλοκαίρι φέρουν ευθύνη για τη σημερινή κατάσταση. Ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ είπε επίσης πως το πρόβλημα δεν προέκυψε μετά τις προεδρικές αλλά πριν και γι’ αυτό το λόγο δόθηκαν δεσμεύσεις από υποψήφιους και το τι είχε πει ο νυν Πτδ είναι καταγεγραμμένο και «είτε έλεγε πράγματα χωρίς να έχουν νομική βάση είτε έλεγε κάτι που δεν ανταποκρινόταν στην αλήθεια» και κάνει στροφή 180 μοιρών.
Ο κ. Χριστοφίδης επέκρινε επίσης το γεγονός ότι η Βουλή συζητούσε στη βάση μιας γνωμάτευσης-φάντασμα που λήφθηκε μόλις χθες με την δικαιολογία ότι δεν είχε το ΥΠΑΝ το σωστό email. Διερωτήθηκε επίσης πως γίνεται λόγος για αξιοπιστία πτυχίων και προσφυγές την ίδια ώρα που είχαμε διαρροές θεμάτων, ένα γραπτό μαθηματικών «εκτός τόπου και χρόνου σύμφωνα με μαθηματικούς».
Για το θέμα της γνωμάτευσης της ΝΥ ο ΓΓ του ΑΚΕΛ Στέφανος Στεφάνου τόνισε ότι πρέπει επιτέλους η Βουλή να διεκδικεί το ρόλο της ως πολύ σοβαρός, ανεξάρτητος θεσμός και ότι δεν νοείται να γίνεται συζήτηση για γνωμάτευση και οι Βουλευτές να μην την έχουν.
Ο Βουλευτής ΔΗΚΟ Χρύσανθος Σαββίδης είπε ότι η παιδεία μας είναι το μεγαλύτερο αγαθό μοναδικής αξίας αλλά δυστυχώς δεν το προσέχουμε. Ανέφερε ότι όταν πέρσι ενεγράφη θέμα για τετράμηνα, το ΥΠΑΝ προσπαθούσε να πείσει «με μαγειρεμένους όρους» ότι όλα ήταν μια χαρά και ένα χρόνο μετά η κατάσταση χειροτέρεψε και έχουμε χάσιμο διδακτικού χρόνου, θέματα δύσκολα, διαρροές και καμία ανατροφοδότηση.
Ανέφερε ότι αφού κληρονομήσαμε το πρόβλημα, κάποιοι έπρεπε να δώσουν λύσεις και ότι έχουμε ως τον Ιούνιο να αναδιαμορφώσουμε ένα σύστημα δίκαιο και σωστό και με διαχρονικότητα για να μην έχουμε τις ίδιες καταστάσεις.
Ο Βουλευτής ΔΗΚΟ Ζαχαρίας Κουλίας, του οποίου η τροπολογία καταψηφίστηκε, είπε ότι η σχολική χρονιά είναι μια σύνθετη πράξη και δεν νοείται να έχουμε 2 τετράμηνα με διαφορετικές αξιολογήσεις κα, προσθέτοντας ότι ο κανονισμός για τη βαρύτητα γραπτής εξέτασης και προφορικού όπως προτείνεται είναι αδιανόητος. Ανέφερε επίσης ότι «μάλλον δεν εξήγησαν (από το ΥΠΑΝ) στον Γενικό Εισαγγελέα τι έγινε».
Ο Βουλευτής ΕΛΑΜ Λίνος Παπαγιάννης είπε ότι η προσπάθεια του ΥΠΑΝ είναι απότοκο μιας εντελώς λανθασμένης διαχείρισης από την προηγούμενη κυβέρνηση και κάποιους Βουλευτές. Είπε ότι το κόμμα του είχε προειδοποιήσει για το πόσο δύσκολο είναι να εφαρμοστεί αυτό το εγχείρημα των 4μηνων.
Είπε ότι οδηγεί τα παιδιά μας στο επόμενο μέρος της ζωής τους με τεράστια κενά και ότι ερχόμαστε τώρα στο μέσο της χρονιάς να διαγράψουμε το λανθασμένο που η προηγούμενη κυβέρνηση δημιούργησε, αλλά αγνοούμε ότι κάποιοι μαθητές θα είναι εκτεθειμένοι.
Ευχήθηκε να έρθει πρόταση για κατάργηση του συστήματος και επαναπροσαρμογή της διδακτέας ύλης.
Ο Βουλευτής ΕΔΕΚ Ανδρέας Αποστόλου είπε ότι το ΥΠΑΝ σε σύντομο διάστημα και σε συνεργασία με όλους τους εμπλεκόμενους, συζήτησε και κατέθεσε την καλύτερη εκ των πραγμάτων λύση που είχε και την καλύτερη συναίνεση, έτσι ώστε να βοηθηθούν οι μαθητές για την εξέταση του β’ τετραμήνου. Ευχήθηκε τα λάθη των προηγούμενων χρόνων να μην επαναληφθούν.
Ο Βουλευτής ΔΗΠΑ Αλέκος Τρυφωνίδης είπε ότι είναι διαπιστωμένο πως ο θεσμός έχει πολλά προβλήματα και ότι η γνωμάτευση του ΓΕ για τη βαρύτητα της εξέτασης είναι απλά μια άποψη και ότι υπάρχουν διαφορετικές ερμηνείες. Ανέφερε ότι οι κανονισμοί του ΥΠΑΝ διορθώνουν και δίνουν υπό τις περιστάσεις μια δεύτερη ευκαιρία στους μαθητές και ευχήθηκε να έρθει σύντομα συνολική πρόταση για συνολική μεταρρύθμιση.
Ο μεμονωμένος σοσιαλιστής Βουλευτής Κωστής Ευσταθίου είπε ότι αν και κατανοεί πλήρως την αδικία, προτάσσει το γεγονός ότι «ψηφίζουμε νόμους και αδυνατούμε να τους εφαρμόσουμε ή τους εφαρμόζουμε πλημμελώς». Ανέφερε ότι ενδιάμεσες εξετάσεις τετραμήνων υπάρχουν σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες και εφαρμόζονται και εμείς θα έπρεπε να κάνουμε το ίδιο και να βελτιώσουμε τα κενά. Ανέφερε ότι είναι εκπληκτική η ευκολία με την οποία αυτοκαταργείται το ΥΠΑΝ μεσούσης της σχολικής περιόδου και διερωτήθηκε αν αλλάζουμε νομοθεσίες «ανάλογα με το ποιος φωνασκεί περισσότερο».
Ο ανεξάρτητος Βουλευτής Ανδρέας Θεμιστοκλέους είπε ότι δεν γίνεται στο μέσο της χρονιάς να αλλάζουν οι κανονισμοί και ότι αν επιθυμεί η κυβέρνηση να καταργήσει τα τετράμηνα να το πράξει από τη νέα χρονιά.
Τι προνοούσαν οι τροπολογίες
Στις προτεινόμενες τροπολογίες των Βουλευτών Χρίστου Χριστοφίδη, Αντρέα Καυκαλιά και Χρίστου Χριστόφια εκ μέρους της κοινοβουλευτικής ομάδας ΑΚΕΛ-Αριστερά-Νέες Δυνάμεις για τους κανονισμούς «Οι περί Λειτουργίας των Δημόσιων Σχολείων Μέσης Εκπαίδευσης (Τροποποιητικοί) Κανονισμοί του 2023» σκοπός ήταν πως για την τρέχουσα σχολική χρονιά 2022-2023, καθοριζόταν ως βαθμός του Α΄ τετραμήνου ο βαθμός της προφορικής επίδοσης με ποσοστό εκατό τοις εκατόν (100%).
Ο βαθμός από την ενιαία γραπτή προαγωγική εξέταση η οποία πραγματοποιήθηκε στο τέλος του Α΄ τετραμήνου δεν θα προσμετρείτο στον γενικό βαθμό της χρονιάς και η εν λόγω εξέταση θα θεωρείτο διαμορφωτικού χαρακτήρα.
Η τροπολογία Κουλία προνοούσε πως νοείται ότι για τα εξεταζόμενα μαθήματα ο γενικός βαθμός αφού υπολογιστούν οι βαθμοί του κάθε τετραμήνου να είναι το άθροισμα του 80% του μέσου όρου των βαθμών της αξιολόγησης για την ενεργό συμμετοχή στο μάθημα (συντρέχουσα αξιολόγηση) μέσα από συνεχή έλεγχο με διάφορες μεθόδους κατά την διάρκεια του α’ και β’ τετραμήνου και του 20% του μέσου όρου των βαθμών από την ενιαία γραπτή αξιολόγηση στο τέλος του α’ και β’ τετραμήνου.