ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...

F1: Γιατί οι αναβαθμίσεις της McLaren δούλεψαν καλύτερα από των υπολοίπων;

Ήταν η αεροδυναμική σήραγγα; Ήταν οι σχεδιαστές; Mήπως η απάντηση στο παραπάνω ερώτημα δεν είναι τόσο απλή τελικά;

Οι πολύ επιτυχημένες αναβαθμίσεις της McLaren το 2024, συνέβαλαν σημαντικά στην ανατροπή της ισορροπίας δυνάμεων του πρωταθλήματος. Και δεν ήταν ότι οι υπόλοιποι δεν προσπάθησαν. Ωστόσο τα αποτελέσματα δεν τους δικαίωσαν.

Τόσο η Red Bull όσο και η Ferrari έφεραν αναβαθμίσεις αρκετές φορές μέσα στη σεζόν. Αλλά τα αποτελέσματα στην πίστα δεν συμφώνησαν με τις προβλέψεις. Και δεν μιλάμε μόνο για τους θεωρητικούς υπολογισμούς των σχεδιαστών. Η συμπεριφορά των μονοθέσιων στην πραγματικότητα ήταν πολύ διαφορετική σε σχέση με εκείνη των προσομοιώσεων τόσο σε υπολογιστή όσο και στην αεροδυναμική σήραγγα.

Η ιστορία αυτή δεν είναι καινούργια στην F1. Όλοι θυμόμαστε την Mercedes στις αρχές του 2022 να φτάνει στο Μπαχρέιν πιστεύοντας ότι κρατούσε έναν θησαυρό στα χέρια της με την W13. Τελικά ο θησαυρός αυτός αποδείχθηκε άνθρακας.

Και δεν μπορεί να πει κανείς ότι η γερμανική ομάδα δεν έχει τις εγκαταστάσεις ή το ικανό προσωπικό. Το ίδιο ισχύει και για τις Red Bull-Ferrari. Γιατί, λοιπόν, αυτή η χαοτική διαφορά μεταξύ σήραγγας και πίστας;

Σίγουρα η αεροδυναμική σήραγγα και η ακρίβεια των προσομοιώσεων CFD είναι κρίσιμες για κάθε ομάδα F1. Η νέα σήραγγα της McLaren τέθηκε σε λειτουργία στα τέλη της προηγούμενης χρονιάς ενώ της Aston Martin θα ολοκληρωθεί σύντομα.

Η Ferrari έκανε την τελευταία αναβάθμισή της στο πάτωμα της αεροδυναμικής σήραγγας του Μαρανέλο, φέτος το καλοκαίρι. Επιπλέον ο Βασέρ προσλαμβάνει συνεχώς άτομα με εμπειρία στον τομέα των προσομιώσεων.

Άρα είναι εμφανές ότι οι ομάδες είναι διατεθειμένες να χαλάσουν πολλά χρήματα σε αυτούς τους δύο τομείς. Και αυτό παρά το ότι ο χρόνος χρήσης τους από αυτές καθορίζεται αυστηρά από τους κανονισμούς με βάση την κατάταξη στο πρωτάθλημα.

Ωστόσο ένα σύγχρονο αεροδυναμικό τούνελ δεν αποτελεί πανάκεια. Βλέπετε, όσο εξελιγμένο και εάν είναι αυτό δεν μπορεί σε καμιά περίπτωση να αντιγράψει πιστά τις πραγματικές συνθήκες στην πίστα.

Ο Τζοκ Κλίαρ, της Ferrari, εξηγεί: «Όταν η απόσταση πατώματος αυτοκινήτου-οδοστρώματος είναι μεγάλη, τότε τα αποτελέσματα συμφωνούν. Ωστόσο με αυτά τα μονοθέσια ground-effect οι αποστάσεις είναι πολύ μικρές και αυτό δυσκολεύει τις προβλέψεις».

Υπάρχουν και άλλοι παράγοντες που επηρεάζουν την κατάσταση. Η αεροδυναμική ροή αλλάζει όταν το μονοθέσιο τρέχει κοντά σε κάποιον τοίχο ή όταν περνάει πάνω από ανωμαλίες του οδοστρώματος. Και για την ώρα δεν υπάρχουν μέσα προσομοίωσης αυτών των παραμέτρων.

Το περισσότερο δεν είναι και καλύτερο

Ας επιστρέψουμε για λίγο στην Mercedes. Οι υπολογισμοί της ομάδας πριν το 2022 έδειχναν την W13 να παράγει… τόνους κάθετης δύναμης! Η ομάδα δεν είχε κάνει λάθος. Όντως η W13 παρήγαγε την περισσότερη κάθετη δύναμη από οποιοδήποτε άλλο μονοθέσιο στο grid.

Περισσότερη κάθετη δύναμη άρα και καλύτερες επιδόσεις συμπέραναν ο Μάικ Έλιοτ και οι άνθρωποί του. Αυτό, όμως, ήταν και το λάθος τους. Επειδή όλη αυτή η κάθετη δύναμη δεν ήταν «ωφέλιμη». Αντιθέτως οδήγησε στις γνωστές αναπηδήσεις που ταλάνισαν για πολύ καιρό τους Χάμιλτον και Ράσελ.

Φέτος είχαμε ένα deja vu αυτής της ιστορίας, σε μικρότερη κλίμακα, για τις Red Bull, Ferrari και Mercedes. Τα αναβαθμισμένα πατώματα των μονοθέσιων τους κατά τη διάρκεια της σεζόν, τις έβγαλαν από τον σωστό δρόμο εξέλιξης.

Καμία από τις τρεις αυτές ομάδες δεν μπόρεσε να χρησιμοποιήσει το νέο της πάτωμα σωστά. Αντιθέτως η McLaren έχει ακόμη το πολύ επιτυχημένο αναβαθμισμένο πάτωμα του Μαϊάμι. Και δεν το έχει πειράξει έκτοτε. Όλες οι αναβαθμίσεις της MCL38 αφορούν σε περιφερειακά στοιχεία του μονοθέσιου.

Συνολική προσέγγιση

Ο Τζοκ Κλίαρ πιστεύει ότι πρέπει μια ομάδα να βλέπει πάντα την μεγάλη εικόνα. Και αυτή δεν περιλαμβάνει μόνο τους σχεδιαστές αλλά και τους μηχανικούς που στήνουν το μονοθέσιο όπως και τους οδηγούς που το χειρίζονται.

«Οι πληροφορίες που μπορεί να μας δώσει ο οδηγός είναι εξίσου σημαντικές με αυτές που θα μας δώσει ο αεροδυναμιστής» πιστεύει ο Κλίαρ. Η Ferrari -όπως σχεδόν όλες οι ομάδες- θα φέρει το τελευταίο φετινό πακέτο αναβαθμίσεων στο Ώστιν.

Η Scuderia έχει επικεντρωθεί περισσότερο στην εμπρός πτέρυγα της SF-24. «Είναι ένα νευραλγικό σημείο του μονοθέσιου. Το πρώτο που έρχεται σε επαφή με τον αέρα και καθορίζει σε μεγάλο βαθμό τη συνολική ροή του» σημειώνει ο Κλίαρ.

Το Ώστιν είναι μία από τις πίστες του πρωταθλήματος που διαθέτει όλα τα διαφορετικά είδη στροφών. Επιπλέον οι διοργανωτές ασφαλτοστρώνουν εκ νέου για δεύτερη συνεχή χρονιά την διαδρομή ώστε να εξαλείψουν τις ενοχλητικές -για οδηγούς και σχεδιαστές- ανωμαλίες της.

Ακόμη κι έτσι, όμως, οι βασικοί πυλώνες της σωστής σχεδίασης και εξέλιξης ενός μονοθέσιου δεν αλλάζουν. Και η McLaren έχει δείξει τον δρόμο. Έμπειροι και καταξιωμένοι σχεδιαστές, εξοπλισμός με την τελευταία λέξη της τεχνολογίας και δύο ικανοί οδηγοί. Και κυρίως: μικρά και σταθερά βήματα εξέλιξης. Μερικές φορές το «λιγότερο» είναι όντως περισσότερο.

Πηγή: newsauto.gr

 

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS

Auto: Τελευταία Ενημέρωση

X