ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΚΛΕΙΣΙΜΟ

Ποιος είναι ο νέος Κύπριος νομπελίστας Ντέμης Χασάμπης

Η θαυμαστή του πορεία μέχρι το Νόμπελ και Ελληνοκύπριος πατέρας του

24news team

Στον Κύπριο Ντέμη (Δημοσθένη) Χασάμπη και τους Ντέιβιντ Μπέικερ και Τζον Τζάμπερ απονεμήθηκε το Νόμπελ Χημείας 2024 από τη Βασιλική Σουηδική Ακαδημία Επιστημών. 

Το βραβείο απονεμήθηκε κατά το ήμισυ στον Ντέιβιντ Μπέικερ «για τον υπολογιστικό σχεδιασμό πρωτεϊνών» και το άλλο μισό στους Ντέμη Χασάμπη και Τζον Μ. Τζάμπερ «για την πρόβλεψη της δομής των πρωτεϊνών».

Mόλις χθες ο Ντέμης Χασάμπης απήθυνε θερμά συγχαρητήρια στον καλό μου φίλο και πρώην συνάδελφο της Google
Geoffrey Hinton για την κατάκτηση του Νόμπελ Φυσικής με τον John Hopfield! «Ο Geoff, που του άξιζε απίστευτα, έθεσε τα θεμέλια για την επανάσταση βαθιάς μάθησης που στηρίζει το σύγχρονο πεδίο τεχνητής νοημοσύνης», έγραψε στο Χ. Σήμερα δέχεται ο ίδιος συγχαρητήρια για τη μεγάλη του επιτυχία να κατακτήσει το Νόμπελ Χημείας και να τύχει ξανά παγκόσμιας αναγνώρισης για τα επιτεύγματά του.

Ποιος είναι ο Ντέμης Χασάμπης

Ο Ντέμης Χασάμπης (αγγλικά: Demis Hassabis με πλήρες όνομα: Demosthenes / Δημοσθένης) γεννήθηκε το 1976 στο Λονδίνο. Ο πατέρας του είναι κυπριακής καταγωγής, ενώ η μητέρα του κινεζικής καταγωγής με προέλευση από την Σιγκαπούρη.

Αν και δεν μιλάει ελληνικά δηλώνει περήφανος και παθιασμένος με την ελληνική του καταγωγή. Όπως είχε δηλώσει στο παρελθόν: «Καταλαβαίνω λίγα ελληνικά, γιατί ο παππούς μου ζούσε μαζί μας για πολύ καιρό και μιλούσε μόνο ελληνικά με τον πατέρα μου».

Είναι πολυβραβευμένος νευροεπιστήμονας, ερευνητής τεχνητής νοημοσύνης, σχεδιαστής ηλεκτρονικών παιχνιδιών, επιχειρηματίας, και κορυφαίος παίκτης του σκάκι και του παιχνιδιού γκο σε παγκόσμιο επίπεδο. Είναι ευρύτερα γνωστός ως ένας από τους ιδρυτές της εταιρείας DeepMind, η οποία μετέπειτα αγοράστηκε από την Google όπου πλέον ο Χασάμπης εργάζεται.

Μελέτη του για  την αμνησία κατατάχθηκε ως μια από τις 10 πιο σημαντικές επιστημονικές ανακαλύψεις από το περιοδικό Science. 

Η παιδική του ηλικία

Όπως διαβάζουμε στο wikipedia, ο Ντέμης Χασάμπη μεγάλωσε στην περιοχή του Ηστ Φίντσλεϋ στο βόρειο Λονδίνο. Ήδη από την παιδική ηλικία ήταν εξαιρετικός σκακιστής, και κατείχε τον βαθμό του μαιτρ στην ηλικία των 13 ετών με βαθμολογία Έλο 2300, και παράλληλα υπήρξε ο αρχηγός πολλών αποστολών της εθνικής παίδων Αγγλίας στο σκάκι.

Ολοκλήρωσε το σχολείο στην ηλικία των 16 ετών, και σύντομα έπειτα εργάστηκε ως προγραμματιστής παιχνιδιών στην εταιρεία Bullfrog Productions, στα παιχνίδια Syndicate και Theme Park. Κατόπιν απέκτησε το πτυχίο του στην επιστήμη υπολογιστών από το πανεπιστήμιο του Καίμπρητζ με διάκριση, και για την επόμενη δεκαετία συνέχισε να εργάζεται ως προγραμματιστής ηλεκτρονικών παιχνιδιών, αρχικά στην εταιρεία Lionhead Studios στο παιχνίδι Black & White, και από το 1998 και έπειτα στην εταιρεία Elixir Studios την οποία ίδρυσε ο ίδιος.

Το 2009 συνέχισε τις σπουδές του για διδακτορικό δίπλωμα στο Πανεπιστημιακό Κολέγιο Λονδίνου στην γνωσιακή νευροεπιστήμη, με θέμα έρευνας τους αλγόριθμους τεχνητής νοημοσύνης που μπορεί να προκύψουν από τις διαδικασίες του ανθρώπινου εγκεφάλου.

Σταδιοδρομία
Μετά την απόκτηση του διδακτορικού του, συνέχισε την έρευνα σχετικά με την νευροεπιστήμη και τεχνητή νοημοσύνη ως επισκέπτης ακαδημαϊκός στο Τεχνολογικό Ινστιτούτο της Μασσαχουσέτης και στο πανεπιστήμιο του Χάρβαρντ. Μια από τις πλέον σημαντικές δημοσιεύσεις που έκανε κατά το διάστημα αυτό, ήταν η μελέτη στην οποία έδειξε πως οι ασθενείς με βλάβη στον ιππόκαμπο του εγκεφάλου, κάτι που προκαλεί αμνησία, δεν έχουν την δυνατότητα να φανταστούν τον εαυτό τους σε νέες εμπειρίες, κάτι που συνέδεσε την δημιουργική διαδικασία της φαντασίας με την αναδημιουργική διαδικασία της επαναφοράς της επεισοδιακής μνήμης. Βάσει της μελέτης αυτής, καθώς και της συνέχισης της σε σχέση με την λειτουργική απεικόνιση μαγνητικού συντονισμού, ο Χασάμπης ανέπτυξε ένα νέο θεωρητικό μοντέλο της επεισοδιακής μνήμης ταυτοποιώντας την κατασκευή σκηνικών -παραγωγή και διατήρηση στην μνήμη μια σύνθετης και συμπαγούς κατάσταστης-, ως κεντρική διαδικασία η οποία βρίσκεται πίσω και από την μνήμη και από την φαντασία. Το έργο του αυτό, έλαβε ευρεία κάλυψη από τα διεθνή ΜΜΕ και κατατάχθηκε ως μια από τις 10 πιο σημαντικές επιστημονικές ανακαλύψεις από το περιοδικό Science.

Η περίφημη DeepMind
Το 2010, ο Χασάμπης μαζί με τους Σέιν Λεγκ και τον Μουσταφά Σουλεϋμάν συνίδρυσε την εταιρεία DeepMind στο Λονδίνο. Ο Χασάμπης και ο Σουλεϋμάν ήταν φίλοι από την παιδική ηλικία, ενώ με τον Λεγκ γνωρίστηκε κατά την εποχή όπου έκανε το διδακτορικό του στο Πανεπιστημιακό Κολλέγιο του Λονδίνου.

Το αντικείμενο της DeepMind ήταν η επίλυση της νοημοσύνης και κατόπιν η χρήση της νοημοσύνης για να επιλύσει ότιδηποτε άλλο.[38] Για τον σκοπό αυτό, η εταιρεία χρησιμοποιεί γνώσεις από τα πεδία της νευροεπιστήμης και της μηχανικής μάθησης μαζί με τις τελευταίες εξελίξεις στην υπολογιστή ισχύ, για την κατασκευή εξαιρετικά ισχυρών αλγορίθμων γενικού σκοπού οι οποίοι θα οδηγήσουν στην δημιουργία τεχνητής γενικής νοημοσύνης.

Ο Χασάμπης προβλέπει πως η τεχνητή νοημοσύνη θα είναι μια από τις πλέον ωφέλιμες τεχνολογίες που έχουν υπάρξει ποτέ για την ανθρωπότητα, ωστόσο παραμένουν σημαντικά ηθικά ζητήματα.

 

 

Στη σελίδα των βραβείων Νόμπελ στο Χ αναφέρεται για τον Ντέιβιντ Μπέικερ ότι πέτυχε το σχεδόν αδύνατο κατόρθωμα να κατασκευάσει εντελώς νέα είδη πρωτεϊνών. Σημειώνεται ακόμα ότι τα τελευταία χρόνια, η μία απίστευτη δημιουργία πρωτεΐνης μετά την άλλη έχει αναδυθεί από το εργαστήριο του Baker.

 

Κοινωνία: Τελευταία Ενημέρωση