ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΚΛΕΙΣΙΜΟ

Στη Βουλή η οργή επιβατών για πτήσεις και ταξίδια

Εκτοξεύτηκαν κατά 75,58% τα παράπονα – Σαρώνουν οι online απάτες, αγανάκτηση για το κόστος ζωής

24news team

Μια τεράστια ποσοστιαία αύξηση της τάξεως του 75,58% κατέγραψαν κατά το πρώτο εξάμηνο του 2024, τα παράπονα που υποβλήθηκαν στον Κυπριακό Σύνδεσμο Καταναλωτών, από επιβάτες αεροπορικών πτήσεων και οργανωμένων ταξιδιών, οι οποίοι κατήγγειλαν καταπάτηση των δικαιωμάτων τους.

Πρόκειται για 151 περιστατικά, εμφανώς περισσότερα από τα 86 της αντίστοιχης περιόδου του 2023 και τα οποία ο σύνδεσμος ενέταξε στην κατηγορία των παραπόνων υπό τον τίτλο «Δικαιώματα επιβατών και οργανωμένα ταξίδια».

Τι καταγγέλθηκε από πελάτες αεροπορικών εταιρειών;

  • Οι ακυρώσεις πτήσεων από και προς τα αεροδρόμια της Λάρνακας και της Πάφου.
  • Η καθυστέρηση στην επιβίβαση.
  • Η αλλαγή της καθορισμένης ημερομηνίας και ώρας του ταξιδιού με την αιτιολογία της υπερπλήρους πτήσεως.
  • Οι χαμένες αποσκευές ή και ο λανθασμένος χειρισμός τους.
  • Η υπερχρέωση κατά τη διάρκεια του check in λόγω μη λειτουργίας του application της αεροπορικής εταιρείας.
  • Η καθυστέρηση στην καταβολή της αποζημίωσης σε επιβάτες που υπέβαλαν παράπονο σε εταιρείες, διάρκειας πέραν των πέντε μηνών.

Οι εξωγενείς παράγοντες

Ο Κυπριακός Σύνδεσμος Καταναλωτών επεξηγεί ωστόσο πως κατά το διάστημα από τον Ιανουάριο μέχρι τον Ιούνιο του τρέχοντος έτους, αριθμός πτήσεων είχε επηρεαστεί είτε λόγω των στάσεων εργασίας από τους ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας στη Γαλλία και τη Γερμανία, είτε λόγω ακραίων καιρικών φαινομένων που έπληξαν και κομβικά αεροδρόμια όπως του Χίθροου, του Άμστερνταμ και του Μονάχου.

Αυθαιρεσίες διοργανωτών

Ως προς τα οργανωμένα ταξίδια, τα παράπονα όπως αναφέρεται, επικεντρώθηκαν στη μονομερή τροποποίηση των όρων του συμβολαίου μεταξύ καταναλωτή και διοργανωτή, όπως για την αλλαγή της διαδρομής, την αφαίρεση γευμάτων και την επιπρόσθετη χρέωση στον καταναλωτή για εκδρομές που δεν περιλαμβάνονταν στην αρχική συμφωνία.

Ενεγράφη θέμα στη Βουλή

Καθότι όμως από την έκθεση παραπόνων που έλαβε ο σύνδεσμος για το πρώτο φετινό εξάμηνο, διαπιστώνεται γενικότερα μια σημαντική αύξηση των παραπόνων από τους καταναλωτές σχεδόν σε όλες τις κατηγορίες, ενεγράφη το θέμα για συζήτηση στην κοινοβουλευτική επιτροπή ενέργειας, εμπορίου, βιομηχανίας και τουρισμού, αύριο (15/10, 10:00), με σκοπό όπως αναφέρεται την εξεύρεση τρόπων αντιμετώπισης των προβλημάτων που προκύπτουν.

Από τα 1.227 παράπονα πολιτών στο περσινό πρώτο εξάμηνο, ο αριθμός τους κατά την αντίστοιχη φετινή περίοδο ανήλθε στα 1.535 που συνιστά ποσοστιαία αύξηση 25,10%. Σε έντεκα κατηγορίες παραπόνων, οι καταγγελίες αυξήθηκαν φέτος και μόλις σε δύο παρουσίασαν μείωση.

Σαρώνουν οι online απάτες

Τη δεύτερη μεγαλύτερη ποσοστιαία αύξηση παραπόνων (51,56%) κατέγραψε η κατηγορία «Διαδικτυακές απάτες και απάτες μέσω ηλεκτρονικών μηνυμάτων. Ανυποψίαστοι πολίτες έπεσαν θύματα ηλεκτρονικού «ψαρέματος» προσωπικών δεδομένων. Άλλοι την πάτησαν με ψευδείς διαγωνισμούς για δωροεπιταγές από άγνωστες αλυσίδες καταστημάτων, με διαδικτυακές απάτες που υπόσχονται δωρεάν αεροπορικά εισιτήρια ή ταξιδιωτικά πακέτα διακοπών. Καταγγέλθηκαν επίσης απάτες για χορήγηση δανείων από μη αδειοδοτούμενους φορείς, καθώς και διαδικτυακές αγορές προϊόντων όπου οι επιχειρήσεις απενεργοποίησαν τον λογαριασμό των καταναλωτών με αποτέλεσμα να μην μπορούν να διεκδικήσουν επιστροφή χρημάτων ή να μην παραλάβουν τα προϊόντα με την ολοκλήρωση της παραγγελίας τους.

Φωνάζουν για τις τιμές

Πολύ περισσότερα παράπονα έγιναν από τον Ιανουάριο έως τον Ιούνιο του 2024, συγκριτικά με πέρσι, για την ακρίβεια, τις αυξήσεις σε τιμές βασικών αγαθών και γενικά το κόστος ζωής. Η ποσοστιαία τους αύξηση ήταν της τάξης του 41,46%. Πολλά παράπονα αφορούσαν τις τιμές των καυσίμων, κυρίως μετά την κατάργηση της επιδότησης, το αυξημένο κόστος ηλεκτρικής ενέργειας και τις δυσκολίες στην πληρωμή των ενοικίων που ανέβηκαν στα ύψη.

Αφορούσαν επίσης την αδυναμία για αποπληρωμή δανείων σε πιστωτικά ιδρύματα, την ενεργειακή φτώχεια, τις δυσκολίες για αγορά βασικών καταναλωτικών αγαθών και τη μη συμπερίληψη ευάλωτων νοικοκυριών στους δικαιούχους για την ειδική διατίμηση (ταρίφα 08) της ΑΗΚ, μεταξύ των οποίων οι χαμηλοσυνταξιούχοι και κατηγορίες ασθενών, όπως οι καρκινοπαθείς.

Η πολιτική των επιστροφών

Επιπλέον, περισσότερος κόσμος διαμαρτυρήθηκε για την «Πολιτική επιστροφών» προϊόντων κατά τη χρονική διάρκεια των εκπτώσεων. Όπως σημείωσε η νομική λειτουργός του Κυπριακού Συνδέσμου Καταναλωτών, Βιργινία Χρήστου, η υφιστάμενη νομοθεσία, «Ο περί προστασίας του καταναλωτή νόμος του 2021» δεν καλύπτει περιπτώσεις που αφορούν την πολιτική επιστροφών προϊόντων, με αποτέλεσμα να επαφίεται στην πολιτική της κάθε επιχείρησης το αν θα επιστρέψει τα χρήματα στον καταναλωτή ή αν θα του καταβάλει πιστωτικό σημείωμα ή αν θα απορρίψει το αίτημά του.

Όταν ο καταναλωτής αγοράσει ένα προϊόν εκτός περιόδου εκπτώσεων και τυγχάνει να το επιστρέψει, όταν το προϊόν βρίσκεται σε έκπτωση, η επιχείρηση, του καταβάλλει την τρέχουσα τιμή του προϊόντος, με έκπτωση και όχι την τιμή που ίσχυε όταν το είχε αγοράσει. Αρκετές επίσης ήταν και οι περιπτώσεις όπου καταναλωτές επέστρεφαν είδη ένδυσης και υπόδησης λόγω μεγέθους, εκτός περιόδου εκπτώσεων και εντός του χρονικού πλαισίου που όριζε η πολιτική της επιχείρησης, αλλά η τελευταία τους χρέωσε για τις αλλαγές.

Οι εγγυήσεις και οι επιχειρήσεις

Τα πιο πολλά παράπονα, όπως και πέρσι (228) έτσι και φέτος (232) στο πρώτο εξάμηνο, αφορούσαν τις «Εγγυήσεις προϊόντων». Επικεντρώνονται στην άρνηση ή καθυστέρηση συμμόρφωσης των επιχειρήσεων για την επιδιόρθωση ελαττωματικών προϊόντων. Βάσει των προνοιών του νόμου, τονίζει η Βιργινία Χρήστου, οι επιχειρήσεις υποχρεούνται εντός 25 ημερολογιακών ημερών να επιδιορθώσουν και να επιστρέψουν το προϊόν στον καταναλωτή. Επιπρόσθετα, καταγράφηκαν περιπτώσεις αδικαιολόγητης χρέωσης των καταναλωτών για επιδιόρθωση ελαττωματικών προϊόντων που ήταν εντός εγγύησης 2 ετών, καθώς και χρέωση της έκθεσης του τεχνικού για τις επιδιορθώσεις που έγιναν στο ελαττωματικό προϊόν.

Κοινωνία: Τελευταία Ενημέρωση