![](assets/modules/wnp/articles/202502/579043/images/b_1.jpg)
ΚΥΠΕ
Πρέπει να κριθούμε για αυτά που έχουμε κάνει και αν οι αποφάσεις που έχουμε πάρει είναι λανθασμένες να κριθούμε για τις αποφάσεις, δήλωσε ο Υπουργός Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων Αλέξης Βαφεάδης, την Πέμπτη σχετικά με το θέμα των αερόσακων Τακάτα, στο περιθώριο της συνεδρίας της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Ελέγχου, στην οποία και συμμετείχε, προσθέτοντας ότι αυτό που προέχει αυτή τη στιγμή είναι η υλοποίηση όλων των ανακλήσεων.
Κληθείς να σχολιάσει δημόσιες τοποθετήσεις ότι ο Υπουργείο γνώριζε από τον Απρίλιο του 2023 για τους αερόσακους Τακάτα, αλλά δεν έπραξε τίποτα έκτοτε, ο κ. Βαφεάδης είπε ότι το θέμα είναι γνωστό από τις αρχές του 2000 και όχι το 2023.
«Η αλήθεια - και το έχω δηλώσει και στις εφημερίδες - είναι ότι συναντήθηκα με τον πατέρα του Κυριάκου Όξινου, με ενημέρωσε για τους δικούς του προβληματισμούς. Τότε μας έλεγε ότι ο τραγικός θάνατος του γιου του ήταν λόγω αερόσακου Τακάτα και μου έδειξε μάλιστα και μια έρευνα που είχε κάνει στο διαδίκτυο σχετικά με το θέμα αυτό. Τον ευχαρίστησα για την ενημέρωση», ανέφερε.
Προσέθεσε ότι το Υπουργείο προχώρησε στη συνέχεια σε πολλές δράσεις, όχι μόνο σε ενημέρωση από τους αξιωματούχους και τους λειτουργούς του Υπουργείου για το τι έχει γίνει μέχρι σήμερα, είχε και ενημέρωση ότι τέθηκε σε λειτουργία το σύστημα ενημέρωσης των πολιτών, το οποίο, όπως είπε, είχε συμφωνηθεί με τους διανομείς και είχε μόλις πρόσφατα να τεθεί σε λειτουργία, ενώ είχε ενημέρωση ότι αυτό το σύστημα είναι πολύ πέραν των υποχρεώσεων του ΤΟΜ.
«Το ΤΟΜ είναι η εποπτική αρχή, δεν έχει ευθύνη να κάνει τις ανακλήσεις, έχει ευθύνη να εποπτεύει τις ανακλήσεις. Συνεπώς, όπως λέει και ο κανονισμός 858, την ευθύνη την έχει ο κατασκευαστής, ο διανομέας, ο εισαγωγέας και την εποπτική το ΤΟΜ. Το Τμήμα με ενημέρωσε τότε ότι αυτή η δραστηριότητα ήταν πέραν των υποχρεώσεών του και ήταν υποβοηθητική και επικουρική στην όλη προσπάθεια να ενημερωθούν οι πολίτες», σημείωσε ο κ. Βαφεάδης.
«Ακολούθησαν και παρουσιάσεις στα μέσα ενημέρωσης, είχαμε αρκετές συνεντεύξεις σε τηλεοπτικούς σταθμούς. Είχαμε προχωρήσει σε ενημέρωση του κοινού μέσω διαδικτυακών μέσων, είχαμε κάνει έρευνα, είχαμε ανταλλάξει επιστολές με πάρα πολλές δημόσιες υπηρεσίες για να διευκρινίσουμε ποιο είναι το πεδίο μέσα στο οποίο συμβαίνει αυτό και στη συνέχεια είχαμε ασχοληθεί όχι μόνο με όλα αυτά αλλά ασχοληθήκαμε και με το θέμα των οχημάτων που εισάγονται στην Κύπρο εκτός ευρωπαϊκής έγκρισης τύπου, το οποίο είναι πολύ περίπλοκο θέμα. Πραγματικά είναι ένα θέμα το οποίο είναι μια νομική υπόθεση, μόνο νομικά μπορείς να το δεις», προσέθεσε.
Συνεπώς, είπε ο Υπουργός Μεταφορών, «εμείς λέμε ότι έχουμε συστηματικά ασχοληθεί, δεν σταματήσαμε ποτέ να ασχολούμαστε με αυτό το θέμα, και εμένα με στενοχωρεί πραγματικά ότι ο πατέρας του Κυριάκου Όξινου, ο οποίος είναι και προσωπικός μου φίλος, νιώθει ότι δεν έχουμε κάνει αρκετά».
«Εγώ λέω ότι πρέπει να κριθούμε για αυτά που έχουμε κάνει και αν οι αποφάσεις που έχουμε πάρει είναι λανθασμένες να κριθούμε για τις αποφάσεις. Αλλά εμείς έχουμε τολμήσει κάτι το οποίο δεν έχει γίνει από το 2010 να το βγάλουμε στην επιφάνεια, να συνεργαστούμε βεβαίως με τη Βουλή των Αντιπροσώπων, και εμείς εκτιμούμε τη συνεργασία, έχουμε βγάλει διατάγματα τα οποία ρυθμίζουν όλα αυτά τα θέματα», συμπλήρωσε.
«Ξέρουμε ότι ταλαιπωρούμε αυτή τη στιγμή τουλάχιστον 80.000 συμπατριώτες μας, όμως τι επιλογή έχουμε, να μην τους ενημερώσουμε, να μην τους πούμε ότι μπορεί να έχουν αυτόν τον κίνδυνο; Να μην συνεργαστούμε με τους διανομείς, να μην προσπαθήσουμε να βρούμε λύσεις ούτως ώστε αυτή η υπόθεση να τελειώσει μια μέρα νωρίτερα;», διερωτήθηκε.
Θεωρούμε, επισήμανε, «ότι αυτό είναι καθήκον μας και αυτό κάνουμε και έτσι θα προχωρήσουμε».
«Εμείς έχουμε σκοπό και ξεκινήσαμε, ήδη μιλάμε με τους διανομείς, και πρέπει να σας πω ότι οι πρώτες τους αντιδράσεις είναι θετικές. Δηλαδή βλέπουμε μια γρήγορη ανταπόκριση, μια πρόθεση και μια διάθεση να βρουν λύσεις. Και με αυτό το φακό προχωράμε, με αυτή την προσέγγιση προχωράμε. Για μένα προέχει αυτή τη στιγμή η υλοποίηση όλων των ανακλήσεων», σημείωσε.
Σε ερώτηση αν έχει εξεταστεί το ενδεχόμενο βοήθειας από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ο κ. Βαφεάδης είπε ότι όταν ξεκαθαρίσει τι θα γίνει με τους διανομείς, διότι η ουσία είναι οι κατασκευάστριες εταιρείες να προμηθεύσουν τους αερόσακους, και αν δεν βρεθούν λύσεις, τότε θα αναζητηθούν λύσεις παντού.
Ερωτηθείς σχετικά με τυχόν ποινικές ευθύνες, ο Υπουργός είπε ότι στόχος είναι να φανεί τι έχει συμβεί από το 2010 μέχρι σήμερα και τι δεν έχει συμβεί.
«Συνεπώς και με την ολοκλήρωσή της πρώτης διοικητικής έρευνας έχουμε εντοπίσει ένα θέμα όσον αφορά τα όσα οχήματα εισήλθαν χωρίς ευρωπαϊκή έγκριση τύπου. Θέλουμε να ξέρουμε, το Υπουργικό συμβούλιο θέλει να γνωρίζει και εμείς θα κινηθούμε προς αυτήν την κατεύθυνση», κατέληξε.