Οι αλλαγές για το 2025 επικυρώθηκαν στη συνεδρίαση του Παγκοσμίου Συμβουλίου του Μότορσπορ, που συγκλήθηκε στο Κιγκάλι, πρωτεύουσα της Ρουάντα - όπου σήμερα (13/12) θα λάβει χώρα η τελετή βράβευσης των πρωταθλητών όλων των φετινών θεσμών της FIA.
Ξεκινώντας από τις αλλαγές για το 2025, για πρώτη φορά στα μονοθέσια θα τοποθετηθεί σύστημα κλιματισμού των οδηγών, προκειμένου να αποτραπεί η καταπόνησή τους και ο κίνδυνος θερμοπληξίας ή και λιποθυμίας. Το σύστημα θα τίθεται σε λειτουργία σε αγώνες που η εξωτερική θερμοκρασία ξεπερνά τους 30,5° Κελσίου.
Για να αντισταθμιστεί το βάρος της συσκευής κλιματισμού του κόκπιτ, τον οποίο οι ομάδες θα υποχρεούνται να τοποθετούν στα μονοθέσια, στους συγκεκριμένους αγώνες το κατώτατο όριο βάρους των αυτοκινήτων θα είναι αυξημένο κατά 5 κιλά.
Μια ακόμη αλλαγή για την επόμενη σεζόν αφορά στην τροποποίηση των τεχνικών προδιαγραφών για τα κενά μεταξύ των οριζόντιων στοιχείων της πίσω πτέρυγας, προκειμένου να μην παρατηρηθεί ξανά το τρικ του "mini-DRS" που επινόησε η McLaren φέτος (και παρατηρήθηκε για πρώτη φορά στο GP του Αζερμπαϊτζάν).
Συγκεκριμένα, η διαφορά στο ελάχιστο άνοιγμα μειώνεται από 10-15 mm σε 9.4-13 mm. Το ανώτατο όριο του ανοίγματος παραμένει στα 85 mm όταν το DRS είναι ενεργό. Επίσης, η FIA έχει ξεκαθαρίσει ότι πρέπει να υπάρχουν μόνο δύο λειτουργικές θέσεις για το DRS και ότι η απενεργοποίηση του DRS πρέπει να επαναφέρει την πτέρυγα ακριβώς στην αρχική της θέση.
Οι τροποποιήσεις στο μονοθέσιο του 2026
Περνώντας στο νέο πλαίσιο κανονισμών του 2026, τα μονοθέσια της τετραετίας 2022-’25 θα περάσουν στα βιβλία της Ιστορίας, και οι ομάδες θα πρέπει να σχεδιάσουν εν λευκώ τα νέα τους μονοθέσια.
Οι νέοι τεχνικοί κανονισμοί των μονάδων ισχύος είναι από πέρσι οριστικοποιημένοι, ενώ τον περασμένο Ιούνιο η FIA, με επικεφαλής τον διευθυντή του τμήματος μονοθεσίων Νικόλα Τομπάζη, παρουσίασε τους τεχνικούς κανονισμούς για το σασί.
Καθώς η FIA απαγορεύει στις ομάδες να αρχίσουν να εργάζονται πάνω στο μονοθέσιο του 2026 πριν την 1η Ιανουαρίου 2025, τώρα η Ομοσπονδία παρουσίασε -έπειτα από διαρκείς ζυμώσεις με τις ομάδες- μια σειρά βελτιώσεων και τροποποιήσεων σε ό,τι είχε παρουσιάσει τον Ιούνιο.
Οι κανονισμοί σχετικά με την εφαρμογή της ενεργής αεροδυναμικής (δηλαδή των κινούμενων πτερυγών) έχουν αποσαφηνιστεί πλήρως, όπως και οι διαστάσεις του δαπέδου του μονοθεσίου. Οι τωρινές διευκρινίζουν ότι τα μονοθέσια μπορούν να διαθέτουν δύο κινούμενα στοιχεία στην εμπρός πτέρυγα, με δύο διαφορετικές λειτουργίες.
Η μία λειτουργία θα είναι για τις στροφές, όπου πρέπει να μένουν κλειστά για να προσφέρουν άντωση, και η άλλη για τις ευθείες - όπου ανοίγοντας θα μειώνουν την αεροδυναμική αντίσταση.Το άνοιγμα των στοιχείων αυτών θα ελέγχεται όχι ηλεκτρονικά, αλλά με μικρές φυσικές προεξοχές.
Σύμφωνα με τα παρακάτω σχέδια που δημοσίευε η FIA, επίσης, φαίνεται ότι πλέον επιτρέπεται η προσθήκη μικρών πτερυγίων και στις εξωτερικές πλευρές των κάθετων πλευρών της εμπρός πτέρυγας.
Μια άλλη αλλαγή που παρατηρούμε στο ρύγχος είναι οι μεγαλύτεροι πυλώνες συγκράτησης της εμπρός πτέρυγας, ώστε να αυξηθεί η ροή του αέρα που περνά κάτω από το σασί και έπειτα από το δάπεδο του μονοθεσίου.
Όσον αφορά στην πίσω πτέρυγα, οι κανονισμοί του Ιουνίου προέβλεπαν ότι αυτές θα είχαν τρία οριζόντια στοιχεία, ενώ τώρα αυτό διορθώθηκε σε “έως τρία οριζόντια στοιχεία”. Αυτό σημαίνει ότι θα εξακολουθούν να επιτρέπονται οι πίσω πτέρυγες με δύο οριζόντια στοιχεία.
Η αλλαγή αυτή έκανε αναγκαστικές και ορισμένες αλλαγές στους κανονισμούς για τη λειτουργία του DRS, ώστε αυτή να προβλέπεται με ακρίβεια στις πτέρυγες τόσο δύο όσο και τριών οριζόντιων στοιχείων.
Επίσης, βλέπουμε ότι τώρα οι πλευρικοί πυλώνες της πίσω πτέρυγας είναι κεκλιμένοι, όπως στα σημερινά μονοθέσια. Τέλος, μικρότερες αλλαγές έχουν γίνει στα πλευρικά τοιχώματα του δαπέδου, ενώ στο σχεδιασμό έχουν τώρα προβλεφθεί και στοιχεία προστασίας από τα θραύσματα που μπορεί να υπάρχουν στην πίστα μετά από κάποιο ατύχημα.
Θυμίζουμε ότι το 2026 τα μονοθέσια θα μικρύνουν σε διαστάσεις και θα γίνουν ελαφρύτερα. Βάσει των κανονισμών θα χάσουν σημαντικό ποσοστό της άντωσης που παράγουν τώρα, αλλά η εξέλιξή τους αναμένεται να το ανακτήσει στην πάροδο του χρόνου.
Οι μονάδες ισχύος θα παραμείνουν υβριδικές με θερμικό μοτέρ V6 Turbo (που όμως θα καίει 100% βιοκαύσιμα), θα αφαιρεθεί ο ένας (MGU-Η) ηλεκτροκινητήρας αλλά πλέον ο έτερος (MGU-K) θα παράγει το 50% της συνολικής ισχύος.
2026 FIA Formula 1 concept entering wind tunnel. #FIA #F1 pic.twitter.com/dlhUnWHkOS
— FIA (@fia) December 12, 2024
FIA Formula 1 concept. On track renders. #FIA #F1 pic.twitter.com/M1bkXJslq6
— FIA (@fia) December 12, 2024
Πηγή: sport24.gr