ΚΥΠΕ
Αύξηση γύρω στα 10% της τιμής των καυσίμων κίνησης και θέρμανσης (εξαιρούνται τα καύσιμα για την γεωργία) λόγω τιμολόγησης των εκπομπών ρύπων, θα υπάρξει μέχρι το 2027, ως αποτέλεσμα της νέας ευρωπαϊκής οδηγίας, όπως λέχθηκε την Τετάρτη στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή Περιβάλλοντος, η οποία ενημερώθηκε για την τελική επικαιροποίηση του Ενοποιημένου Εθνικού Σχεδίου της Κύπρου για την Ενέργεια και το Κλίμα 2021-2030 (ΕΣΕΚ), το οποίο θα υποβάλει εντός Δεκεμβρίου η Κυβέρνηση στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
Ταυτόχρονα, όπως αναφέρθηκε στην Επιτροπή, θα υπάρξει επιπλέον αύξηση της τιμής των καυσίμων λόγω του γεγονότος ότι στο Εθνικό Σχέδιο προβλέπεται να αυξηθεί το ποσοστό του βιοκαυσίμου που περιλαμβάνεται στα καύσιμα κίνησης, έτσι ώστε να μειωθούν οι εκπομπές αερίου του θερμοκηπίου.
Όπως ανέφερε, ενώπιον της Επιτροπής, ο Διευθυντής του Τμήματος Περιβάλλοντος Θεόδουλος Μεσημέρης, εθνικός στόχος είναι η μείωση των εκπομπών αερίου του θερμοκηπίου μέχρι το 2030 κατά 32%, σε σχέση με το 2005 ή περίπου τρία εκατομμύρια τόνους.
Σημείωσε ότι ο πρώτος κύκλος συμμόρφωσης, που είναι πενταετής και αφορά τα έτη από το 2021 – 2025, θα κλείσει το 2027 και θα καταβάλουμε ως Κύπρος 150 εκατομμύρια ευρώ (30 εκ. ευρώ ανά έτος) για την πενταετία 2021 – 2025.
Ανέφερε επίσης ότι νέες πολιτικές και μέτρα που περιλαμβάνονται στο τελικό προσχέδιο του ΕΣΕΚ είναι η ανακαίνιση/αναβάθμιση κενών/αδρανών οικιστικών μονάδων στην αγορά προσιτού ενοικίου (Σχέδιο Ανακαινίζω – Ενοικιάζω), αύξηση του ποσοστού βιοκαυσίμων στα καύσιμα κίνησης, περιορισμός στην αύξηση του πληθυσμού των αγελάδων, υλοποίηση πολιτικών και ανάπτυξη υποδομών για τη διαχείριση των δημοτικών αποβλήτων και στοχευμένα μέτρα για αύξηση των απορροφήσεων από τις χρήσεις γης.
«Η προσπάθεια της εκτελεστικής εξουσίας είναι να προσπαθήσουμε να βρούμε τη βέλτιστη ρύθμιση για να μην επιβαρυνθεί ο κόσμος με ψηλές τιμές των καυσίμων», ανέφερε και πρόσθεσε πως «ίσως θα πρέπει να γίνει προσπάθεια» για συμψηφισμό της εθνικής φορολογικής μεταρρύθμισης μαζί με την επιβολή του ETS (Σύστημα Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών της ΕΕ).
Σε δηλώσεις μετά τη συνεδρία, ο Πρόεδρος της Επιτροπής Χαράλαμπος Θεοπέμπτου αφού σημείωσε ότι κατά τη συνεδρία αναφέρθηκαν τα μέτρα τα οποία θα λάβουμε ως Κύπρος για τη μείωση των εκπομπών στις μεταφορές, στην κτηνοτροφία, στα κτίρια, στη χρήση γης και στην ενέργεια, εξέφρασε τη μεγάλη ανησυχία των βουλευτών που παρέστησαν στη συνεδρία.
Δεν αρκεί το γεγονός, σύμφωνα με τον κ. Θεοπέμπτου, ότι «υπάρχει προγραμματισμός μέχρι το 2027 για αύξηση της τιμής των καυσίμων λόγω της νέας οδηγίας, η οποία έρχεται, που θα αυξήσει την τιμή των καυσίμων γύρω στα 10% (καύσιμα κίνησης και θέρμανσης - εξαιρούνται τα καύσιμα για την γεωργία), θα έχουμε επίσης αυξήσεις λόγω του γεγονός ότι θα πρέπει η ίδια η χώρα να αγοράζει δικαιώματα εκπομπών, όπως κάνει σήμερα η ΑΗΚ».
Θα πρέπει να έχουμε μειώσεις εκπομπών στις μεταφορές και για να το πετύχουν αυτό θα βάλουν περισσότερο βιοκαύσιμο μέσα στα καύσιμα που έχει λιγότερους ρύπους, αλλά το βιοκαύσιμο θα αυξήσει και την τιμή της βενζίνης, πρόσθεσε.
Είπε ακόμη ότι υπάρχουν προβλήματα με τα κτίρια καθώς «δεν κάναμε τις ενεργειακές αναβαθμίσεις που έπρεπε να κάνουμε το 2010 ή 2012 όταν ξεκίνησε αυτή η προσπάθεια».
«Φτάσαμε στο σημείο να έχουμε τώρα ενεργειακή φτώχεια, δηλαδή πολύς κόσμος να δυσκολεύεται να κρατήσει ζεστό το σπίτι του», ανέφερε και πρόσθεσε πως και το γεγονός ότι «θα έχουμε και αύξηση της τιμής των καυσίμων θέρμανσης σημαίνει ότι πολλοί Κύπριοι θα βρεθούν σε χειρότερη κατάσταση από τη σημερινή».
Ανέφερε επίσης ότι «υπάρχει και ένα δύσκολο πρόβλημα για να το χειριστούμε» που αφορά τις εκπομπές από την κτηνοτροφία, ιδιαίτερα από τις αγελάδες.
Είπε ακόμη ότι αναφέρθηκε κατά τη συνεδρία και η δυσκολία, η οποία υπάρχει στο να εξευρεθούν τεχνίτες για να έχουμε υπηρεσίες για την ενεργειακή αναβάθμιση των κτιρίων.
Ανέφερε ότι ο τρόπος και η μέθοδος που χρησιμοποίησε με πολύ μεγάλη επιτυχία η Γερμανία πριν πάρα πολλά χρόνια όταν είχε οικονομικό πρόβλημα, για να δημιουργήσουν εργασίες και να βοηθήσουν τον κόσμο, ο οποίος το είχε περισσότερο ανάγκη, ήταν ότι προέβαιναν σε ενεργειακές αναβαθμίσεις των κτιρίων με αποτέλεσμα να μειώσει τα έξοδα από ρύπους και να δημιουργήσει θέσεις εργασίας.
Ο κ. Θεοπέμπτου αναφέρθηκε στην ανάγκη να εκπαιδευτούν άτομα για να αυξηθεί ο αριθμός των τεχνιτών για κλιματιστικά και διαχείριση αερίου.
Ανέφερε ότι η τεράστια έλλειψη για τεχνίτες κλιματιστικών στην Ευρώπη βασίζεται στο γεγονός ότι όλοι πλέον, αντί να βάλουν στο σπίτι τους κεντρική θέρμανση με πετρέλαιο ή γκάζι, βάζουν κεντρική θέρμανση που βασίζεται πάνω στις αντλίες θερμότητας, την οποία όταν σχεδιάσεις έξυπνα και βάλεις και φωτοβολταϊκά στην οροφή θα μπορούν τα φωτοβολταϊκά σου να δίνουν ηλεκτρισμό και ενέργεια για να έχεις νερό ζεστό μέσα στο σπίτι και να το κρατάς ζεστό το χειμώνα, ενώ μπορείς να βάλεις και φορτιστή για το ηλεκτρικό σου αυτοκίνητο.
Εξάλλου, μιλώντας στην Επιτροπή ο Διευθυντής του Τμήματος Περιβάλλοντος Θεόδουλος Μεσημέρης αφού αναφέρθηκε στο πρόβλημα που υπάρχει που είναι η έλλειψη εξειδικευμένου εργατικού δυναμικού, τόνισε πως ένα «πολύ σημαντικό θέμα» που περιλαμβάνεται στο Σχέδιο που θα σταλεί στις Βρυξέλλες και έχει σχέση με τις μεταφορές είναι «να αυξήσουμε στο βαθμό που τεχνικά μπορεί να υποστηριχθεί την περιεκτικότητα βιοκαυσίμων στα καύσιμα κίνησης».
Ο κ. Μεσημέρης εξήγησε ότι τα καύσιμα σήμερα στην Κύπρο με διάταγμα του Υπουργού Ενέργειας έχουν ένα ποσοστό βιοκαυσίμου της τάξης του 7%, το οποίο ενσωματώνεται στην τιμή πώλησης και έτσι έχουμε μια λιγότερη εκπομπή αερίου του θερμοκηπίου κατά 7%
Για να μπορέσουμε να φέρουμε άμεσες λύσεις στη μείωση των εκπομπών αερίου του θερμοκηπίου κρίθηκε μέσα από το Σχέδιο να αυξήσουμε με νέο διάταγμα του Υπουργού Ενέργειας την περιεκτικότητα βιοκαυσίμων στα καύσιμα, πρόσθεσε.
Αυτό σημαίνει, όπως εξήγησε, ότι «τα καύσιμα θα έχουν λιγότερες εκπομπές, αλλά θα έχουν και πρόσθετο κόστος λόγω της αυξημένης περιεκτικότητας σε βιοκαύσιμα», ανέφερε και πρόσθεσε πως αυτή η ενέργεια θα έχει «άμεσα αποτελέσματα (στη μείωση των εκπομπών ρύπων), αλλά θα έχει αντίκτυπο στον κόσμο, αφού θα αυξηθεί και η τιμή των καυσίμων».
Ο κ. Μεσημέρης είπε ότι στην τιμή των καυσίμων κίνησης περιλαμβάνεται το κόστος του προϊόντος, το κόστος του βιοκαυσίμου, ανάλογα με την ποσότητα του και η φορολογία και πρόσθεσε πως η τρίτη πρόσθετη αύξηση στην τιμή των καυσίμων θα είναι η φορολογική μεταρρύθμιση για τα καύσιμα.