ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΚΛΕΙΣΙΜΟ

Temu: Ένας άλλος -φαινομενικά αθώος- κόσμος αγορών

Πίσω από τις εξευτελιστικές τιμές και την εκρηκτική άνοδο, κρύβεται άραγε μια μηχανή συλλογής δεδομένων με παγκόσμιες επιπτώσεις;

must.com.cy

Φανταστείτε μια πλατφόρμα αγορών που υπόσχεται να προσφέρει τα πάντα –από gadget και είδη σπιτιού μέχρι ρούχα και παιχνίδια– σε τιμές τόσο χαμηλές που μοιάζουν σχεδόν εξωπραγματικές. Αυτή είναι το Temu, μια εφαρμογή ηλεκτρονικού εμπορίου που εμφανίστηκε σαν κομήτης στον κόσμο των διαδικτυακών αγορών και κέρδισε εκατομμύρια χρήστες σε χρόνο ρεκόρ. Αλλά το Temu δεν είναι απλώς μια εφαρμογή προσφορών, είναι ένα φαινόμενο που προκαλεί έντονες συζητήσεις.

Με μια στρατηγική που συνδυάζει παιχνιδοποίηση, προκλητικά χαμηλές τιμές και επιθετική διαφήμιση, το Temu έχει γίνει must για πολλούς καταναλωτές παγκοσμίως. Ωστόσο, πίσω από τη λάμψη των εκπτώσεων και την ευφορία των αγορών, παραμονεύουν ερωτήματα για την προέλευση των προϊόντων, την ποιότητα, αλλά και για τη διαχείριση των προσωπικών δεδομένων των χρηστών. Μήπως η άνοδος του Temu δεν είναι τόσο αθώα όσο φαίνεται; Για κάποιους, αποτελεί μια νέα εποχή στο ηλεκτρονικό εμπόριο για άλλους, ένα ψηφιακό δούρειο ίππο γεμάτο κινδύνους για την ιδιωτικότητα και την ασφάλεια.

Η δημιουργία του Temu

Το Temu δημιουργήθηκε το 2022 από την PDD Holdings Inc., μια κινεζική εταιρεία που διαχειρίζεται επίσης την πλατφόρμα Pinduodu. Η έδρα της βρίσκεται στη Βοστώνη, όμως η επιχειρηματική της στρατηγική καθορίζεται από την εμπειρία της PDD στις αγορές της Κίνας. Η PDD ξεκίνησε το 2015 και έχει πλέον εξελιχθεί σε έναν από τους μεγαλύτερους παίκτες στο ηλεκτρονικό εμπόριο παγκοσμίως, με αποτίμηση που πλησιάζει εκείνη του Alibaba.

Στόχος και φιλοσοφία

Το Temu απευθύνεται σε αγοραστές όλων των οικονομικών τάξεων, με στόχο να κάνει προσιτά προϊόντα κάθε είδους. Η στρατηγική του βασίζεται σε εξαιρετικά χαμηλές τιμές, δωρεάν αποστολές και επιστροφές. Το κεντρικό του motto είναι ότι όλοι μπορείτε να… «ψωνίζετε σαν δισεκατομμυριούχοι».

Η εξέλιξη και εξάπλωση του Temu

Η ανάπτυξη του Temu ήταν ραγδαία, μέσα σε λιγότερο από δύο χρόνια, η εφαρμογή του έχει εγκατασταθεί από περισσότερους από 100 εκατομμύρια χρήστες παγκοσμίως. Στις ΗΠΑ μόνο, αριθμεί πάνω από 61 εκατομμύρια ενεργούς χρήστες μηνιαίως. Τα έσοδα της μητρικής PDD αυξήθηκαν κατά 8 φορές από την πανδημία, ενώ οι πωλήσεις του Temu έχουν υπερδιπλασιαστεί σε έναν μόλις χρόνο. Μάλιστα, το Temu έχει εδραιώσει παρουσία σε Ευρώπη, Αμερική και Ασία, αναδεικνυόμενη ως σημαντικός ανταγωνιστής της Amazon.

Το φαινόμενο Temu στην Κύπρο

Το φαινόμενο Temu στην Κύπρο έχει γνωρίσει μεγάλη δημοτικότητα, κυρίως μέσω του TikTok, όπου αρκετοί Κύπριοι και Έλληνες influencers διαφημίζουν την πλατφόρμα μέσω πληρωμένων συνεργασιών. Αυτή η στρατηγική έχει συμβάλει στη διάδοση της εφαρμογής, ειδικά λόγω των προσφορών και των πολύ χαμηλών τιμών που προσελκύουν καταναλωτές.

Σύμφωνα με δεδομένα από το 2024, το Temu καταγράφει τεράστια αύξηση στις λήψεις διεθνώς, έχοντας ξεπεράσει ακόμη και το TikTok σε νέες εγκαταστάσεις εφαρμογών σε ορισμένες αγορές.

@katerina.thodoris 0€ δώρα από το Temu Κατεβάστε την εφαρμογή Temu, αναζητήστε τον κωδικό: dqe6894 στη γραμμή αναζήτησης της εφαρμογής Temu για την προσφορά 0€ (μόνο για νέους χρήστες της εφαρμογής με επιλέξιμες παραγγελίες. Ισχύουν Όροι και Προϋποθέσεις) #temu #review #lifehacks #gadgets πρωτότυπος ήχος - Katerina & thodoris

Σε συνομιλία μας με τον Κυπριακό Σύνδεσμο Καταναλωτών και τον πρόεδρό του, Μάριο Δρουσιώτη, πληροφορηθήκαμε περισσότερα σχετικά με τις καταγγελίες που έχουν γίνει κατά του Temu στην Κύπρο, το ισχύον νομικό πλαίσιο και τις προφυλάξεις που χρειάζεται να λαμβάνουν οι καταναλωτές κατά τις αγορές από χώρες εκτός Ε.Ε.

Αναφορικά με τις καταγγελίες που έχουν καταγραφεί, ο κ. Δρουσιώτης ανέφερε: «Έχει διεξαχθεί πανευρωπαϊκή έρευνα που συντονίζεται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, καθώς υπάρχουν αρκετά παράπονα τόσο στην Κύπρο όσο και σε άλλες χώρες της Ε.Ε. Ειδικά στην Κύπρο, έχουμε λάβει καταγγελίες που σχετίζονται με θέματα ασφάλειας προϊόντων. Το Temu δεν παρέχει επαρκείς πληροφορίες για τα προϊόντα του, γεγονός που προκαλεί ανησυχία, καθώς συχνά δεν τηρούνται οι προδιαγραφές ασφάλειας που ορίζονται από την Ε.Ε.».

@temu.cyprus.code CODE: tag74931 #greece #greecetiktok #cyprus #cyprustiktok #cycling How You Like That - BLACKPINK

Για το νομικό πλαίσιο που καλύπτει τις ηλεκτρονικές αγορές από το εξωτερικό, ο κ. Δρουσιώτης επεσήμανε: «Υπάρχουν τρεις διατάξεις που εφαρμόζονται στις ηλεκτρονικές αγορές. Η πρώτη αφορά τις ηλεκτρονικές συναλλαγές γενικά, ενώ η δεύτερη σχετίζεται με ιστοσελίδες που εδρεύουν σε κράτη μέλη της Ε.Ε. Σε αυτή την περίπτωση, ισχύει το κυπριακό νομοθετικό πλαίσιο. Οι επιχειρήσεις εντός της Ε.Ε. οφείλουν να συμμορφώνονται, και αν αυτό δεν συμβαίνει, ο καταναλωτής έχει δικαίωμα να αναλάβει νομική δράση εναντίον της επιχείρησης, να επιβληθεί ποινή και να διεκδικήσει επιστροφή χρημάτων. Ωστόσο, για αγορές από τρίτες χώρες εκτός της Ε.Ε., ο καταναλωτής βρίσκεται σε πιο επισφαλή θέση, καθώς οι διατάξεις που εφαρμόζονται δεν παρέχουν τα ίδια επίπεδα προστασίας. Ό,τι πωλείται εντός Ε.Ε. πρέπει να συμμορφώνεται με τις ευρωπαϊκές διατάξεις, ενώ για προϊόντα από χώρες εκτός Ε.Ε. το νομικό πλαίσιο είναι διαφορετικό».

@nikoloudakii Βρήκα τα πιο όμορφα και κομψά πραγματάκιε στο @Temu in bio or use my code:dmr7678 to claim max 200€ coupon and take advantage of flash sales! (for new app users) Temu offers: - Free shipping and free returns up to 90 days. - AfterPay and secure payment to all customers #temu #temuhaul #shopping #haul #unboxingvideo#unboxinghaul #shareyourfavorites #musthaves #fy #fyp#CapCut original sound - Dimitra

Όσον αφορά τις προφυλάξεις που πρέπει να λαμβάνουμε κατά την πραγματοποίηση αγορών από τρίτες χώρες, ο κ. Δρουσιώτης ανέφερε: «Οι αγορές από τρίτες χώρες είναι υψηλού κινδύνου, καθώς υπάρχει σημαντική πιθανότητα να ξεγελαστεί κάποιος. Παράλληλα, έχουν καταγραφεί πολλά παράπονα από καταναλωτές. Συνιστάται να αποφεύγονται οι αγορές από χώρες εκτός Ε.Ε., καθώς δεν υπάρχει η ίδια προστασία όπως στις χώρες της Ε.Ε. Είναι καλύτερο να αποφεύγονται τέτοιες ηλεκτρονικές συναλλαγές όταν πρόκειται για τρίτες χώρες».

Οικονομική πολιτική και χαμηλές τιμές

Το Temu διατηρεί τις τιμές του εξαιρετικά χαμηλές χάρη σε διάφορες στρατηγικές, συνεργάζεται απευθείας με κατασκευαστές, εξαλείφοντας μεσάζοντες. Ακολουθεί την πολιτική De Minimis στις ΗΠΑ, δηλαδή οι μικρές παραγγελίες αποφεύγουν δασμούς εισαγωγής. Τέλος, επενδύει σε τεράστιους όγκους παραγγελιών και τα κέρδη του βασίζονται στην ποσότητα της κάθε παραγγελίας.

Διαχείριση δεδομένων και πολιτική ιδιωτικότητας

Ένα από τα μεγαλύτερα ερωτήματα για το Temu αφορά τη διαχείριση δεδομένων χρηστών. Συλλέγει δεδομένα όπως το Amazon, αλλά ισχυρίζεται ότι δεν τα πουλάει σε τρίτους. Δεν ζητά πρόσβαση σε συστήματα όπως φωτογραφίες ή τοποθεσία, διατηρώντας μια πιο περιορισμένη προσέγγιση. Χρησιμοποιεί ασφαλείς πλατφόρμες όπως το PayPal, χωρίς να κοινοποιεί στοιχεία πληρωμών στους συνεργάτες της.

Ωστόσο, το Temu βρίσκεται στο επίκεντρο νομικών και δημόσιων αντιπαραθέσεων, αφού κατηγορήθηκε για κακόβουλες πρακτικές συλλογής δεδομένων. Σύμφωνα με αγωγή που κατατέθηκε από τον Γενικό Εισαγγελέα του Αρκάνσας, Tim Griffin, το Temu κατηγορείται ότι λειτουργεί ως «επιχείρηση κλοπής δεδομένων», που χρησιμοποιεί την πώληση φθηνών προϊόντων ως μέσο συλλογής προσωπικών πληροφοριών χρηστών.

Μάλιστα, ο Tim Griffin δήλωσε: «Το Temu δεν είναι μια διαδικτυακή αγορά όπως η Amazon ή η Walmart. Είναι μια επιχείρηση κλοπής δεδομένων που πουλά αγαθά στο Διαδίκτυο ως μέσο για έναν σκοπό. Αν και είναι γνωστή ως πλατφόρμα ηλεκτρονικού εμπορίου, το Temu είναι λειτουργικά κακόβουλο λογισμικό και λογισμικό υποκλοπής spyware. Έχει σχεδιαστεί σκόπιμα για να αποκτά απεριόριστη πρόσβαση στο λειτουργικό σύστημα τηλεφώνου ενός χρήστη. Μπορεί να παρακάμψει τις ρυθμίσεις απορρήτου δεδομένων στις συσκευές των χρηστών και δημιουργεί έσοδα από αυτήν τη μη εξουσιοδοτημένη συλλογή δεδομένων».

Κατηγορίες κατά του Temu

Μη εξουσιοδοτημένη συλλογή δεδομένων: Η αγωγή ισχυρίζεται ότι το Temu αποκτά πρόσβαση σε συσκευές των χρηστών και συλλέγει δεδομένα χωρίς την έγκρισή τους, ακόμη και από εφαρμογές τρίτων.

Επιπτώσεις σε μη χρήστες: Αναφέρεται ότι ακόμη και όσοι δεν είναι χρήστες της πλατφόρμας κινδυνεύουν να υποκλαπούν οι επικοινωνίες τους αν έρθουν σε επαφή με χρήστες του Temu μέσω email ή μηνυμάτων.

Spyware και κακόβουλο λογισμικό: Σύμφωνα με τον Γενικό Εισαγγελέα, το Temu μπορεί να παρακάμψει ρυθμίσεις απορρήτου στις συσκευές και να αποκτήσει ανεξέλεγκτη πρόσβαση σε ευαίσθητες πληροφορίες.

Πώς απαντά το Temu

Το Temu αρνήθηκε κατηγορηματικά τους ισχυρισμούς, χαρακτηρίζοντάς τους «αβάσιμους» και βασισμένους σε «παραπληροφόρηση». Σε δήλωσή τους, ανέφεραν ότι θα υπερασπιστούν σθεναρά τη θέση τους, ενώ υποστήριξαν ότι οι κατηγορίες προέρχονται από μη αξιόπιστες πηγές.

Εκπρόσωπος του Temu μίλησε αποκλειστικά στην The Street αναφέροντας: «Είμαστε έκπληκτοι και απογοητευμένοι από το Γραφείο του Γενικού Εισαγγελέα του Αρκάνσας για την κατάθεση της μήνυσης χωρίς καμία ανεξάρτητη διαπίστωση στοιχείων. Οι ισχυρισμοί στη μήνυση βασίζονται σε παραπληροφόρηση που κυκλοφόρησε στο Διαδίκτυο, κυρίως από έναν πωλητή ανοικτής πώλησης, και είναι εντελώς αβάσιμοι. Αρνούμαστε κατηγορηματικά τους ισχυρισμούς και θα υπερασπιστούμε σθεναρά τους εαυτούς μας».

Πρόσφατες αγωγές και μελέτες έχουν εγείρει σοβαρά ερωτήματα σχετικά με τη λειτουργία του και τη σύνδεσή του με την Κίνα, υποστηρίζοντας ότι αποτελεί εργαλείο συλλογής δεδομένων με σκοπό τη διείσδυση στις Ηνωμένες Πολιτείες. Οι ανησυχίες για το Temu εδράζονται σε διάφορους παράγοντες, όπως η σύνδεση της εφαρμογής με τον κινεζικό νόμο περί ασφάλειας δεδομένων του 2017, ο οποίος υποχρεώνει τις κινεζικές εταιρείες να συνεργάζονται με το Κινεζικό Κομμουνιστικό Κόμμα (ΚΚΚ) και να παρέχουν δεδομένα όταν τους ζητηθεί. Η πλατφόρμα Pinduoduo, επίσης υπό την PDD Holdings, αφαιρέθηκε από το Google Play Store λόγω ανησυχιών για κακόβουλο λογισμικό που κατασκόπευε χρήστες. Να σημειωθεί ότι η ταχεία αύξηση της δημοτικότητας του Temu στις ΗΠΑ και οι σημαντικές επενδύσεις σε διαφημίσεις (π.χ. Super Bowl) έχουν θεωρηθεί μέρος μιας στρατηγικής για διείσδυση στις αμερικανικές αγορές και τη συλλογή μαζικών δεδομένων για εμπορική και γεωπολιτική αξιοποίηση.

Συγκρίσεις με το TikTok

Το Temu έχει συγκριθεί με το TikTok, μια άλλη κινεζική εφαρμογή που έχει βρεθεί στο στόχαστρο στις ΗΠΑ λόγω κινδύνων για την ασφάλεια δεδομένων. Όπως και το TikTok, το Temu αντιμετωπίζει ενδεχόμενο περιορισμού ή απαγόρευσης στις ΗΠΑ, ενώ αυξάνονται οι ανησυχίες για τη χρήση της ως μέσου συλλογής δεδομένων.

Εμπειρία αγορών

Το Temu έχει καταφέρει να συνδυάσει τακτικές παιχνιδιών, εξαιρετικά χαμηλές τιμές και μια εμπειρία που μοιάζει με εικονικό καζίνο, δημιουργώντας μια ιδιαίτερα ελκυστική και εθιστική πλατφόρμα για τους καταναλωτές.

Η εφαρμογή είναι σχεδιασμένη να δελεάζει τους χρήστες μέσω παιχνιδοποίησης, δηλαδή περιστρεφόμενες ρουλέτες, χρονόμετρα που επισημαίνουν την «επείγουσα» ευκαιρία για αγορές, και άλλες στρατηγικές που δημιουργούν αίσθηση βιασύνης και ανταμοιβής. Οι τιμές στο Temu είναι εντυπωσιακά χαμηλές, καθιστώντας το ιδανικό για αγορές προϊόντων μικρής αξίας, από gadget μέχρι αντικείμενα καθημερινής χρήσης. Επίσης, διατίθενται εκατοντάδες προϊόντα για κάθε φανταστική ή μη φανταστική ανάγκη, ενισχύοντας την περιήγηση και την ανακάλυψη.

Σύμφωνα με έρευνα της Omnisend, μόνο το 7% των χρηστών δηλώνουν ότι εμπιστεύονται το Temu. Παρόλα αυτά, το 68% συνεχίζει να χρησιμοποιεί την πλατφόρμα, κυρίως λόγω των εξαιρετικά χαμηλών τιμών.

Ψυχολογικές επιπτώσεις

Οι χρήστες, όπως η Lucy Clark η οποία μίλησε αποκλειστικά στο BBC, νιώθουν τον ενθουσιασμό και τη δόση ντοπαμίνης που συνοδεύει τις ευκαιρίες και τις προσφορές. Σύμφωνα με τον καθηγητή συμπεριφορικού εθισμού Mark Griffiths, το Temu χρησιμοποιεί στοιχεία που μπορούν να οδηγήσουν σε παρορμητικές ή υπερβολικές αγορές. Οι τακτικές παιχνιδοποίησης ενθαρρύνουν την εμπλοκή των χρηστών και τη συνέχιση της χρήσης της εφαρμογής.

Πολλοί χρήστες αγοράζουν αντικείμενα χαμηλού κόστους χωρίς να δίνουν ιδιαίτερη σημασία στην ποιότητα, καθώς η διαδικασία επιστροφής δεν αξίζει για προϊόντα τόσο φθηνά ενώ, η συνεχής προβολή προσφορών προκαλεί έναν φαύλο κύκλο στον οποίο οι χρήστες επιστρέφουν ξανά και ξανά για να δουν «τι νέο υπάρχει».

Ενώ ορισμένοι ειδικοί θεωρούν ότι το κοινό μπορεί να κουραστεί από τις συνεχόμενες προσφορές, άλλοι πιστεύουν ότι η στρατηγική χαμηλών τιμών θα διατηρήσει τους χρήστες για μεγάλο διάστημα. Παρόλα αυτά, η βιωσιμότητα του μοντέλου της πλατφόρμας θα εξαρτηθεί από την ικανότητά της να συνεχίσει να προσφέρει μοναδικές εμπειρίες σε ανταγωνιστικές τιμές.

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS

Κόσμος: Τελευταία Ενημέρωση