Το διαθέσιμο οξυγόνο στερεύει επικίνδυνα και η μάχη με τον χρόνο λαμβάνει ολοένα και πιο δραματικές διαστάσεις για τον εντοπισμό του υποβρυχίου που εξαφανίστηκε στον Ατλαντικό Ωκεανό. Ενώ το θρίλερ κορυφώνεται, η αμερικανική ακτοφυλακή, αφότου έκανε γνωστό ότι το οξυγόνο θα τελειώσει πιθανόν τις αυριανές πρωινές ώρες, ανακοίνωσε ότι διευρύνεται το πεδίο των ερευνών, τη στιγμή που πληθαίνουν τα μέσα που θα επιδοθούν στον μαραθώνιο των αναζητήσεων.
Όσον αφορά στο πεδίο των ερευνών, θα καλύψει το μέγεθος της πολιτείας Κονέκτικατ εις διπλούν και θα εκτείνεται σε βάθος περίπου άνω των 4 χλμ.
Ωστόσο, ο εκπρόσωπος της αμερικανικής ακτοφυλακής εστίασε και πάλι στην πολυπλοκότητα των ερευνών και στον παράγοντα του απρόσμενου που χαρακτηρίζει τον ωκεανό.
Προς το παρόν, πέντε ερευνητικά πλοία της αμερικανικής ακτοφτυλακής αναζητούν το «Τιτάν», ενώ μέσα στις επόμενες 24 ώρες θα διπλασιαστούν φτάνοντας τα 10.
Την ίδια στιγμή, στις έρευνες συμμετέχουν και δύο ROV, ενώ αναμένεται να προστεθούν και άλλα τηλεχειριζόμενα οχήματα στη γιγαντιαία επιχείρηση.
«Είναι εξαιρετικά δύσκολες αυτές οι στιγμές για τις οικογένειες των εγκλωβισμένων στο υποβρύχιο. Επικοινωνούμε συνεχώς μαζί τους. Δεν πρέπει να χάσουμε την ελπίδα μας. Οι έρευνες συνεχίζονται. Είμαστε στη μέση της αναζήτησης και εξετάζουμε όλους τους παράγοντες. Δεν είμαστε ακόμη έτοιμοι να πάρουμε μια δύσκολη απόφαση. Εάν συνεχίσουμε μπορεί να φτάσουμε σε αυτήν την απόφαση και τότε θα μιλήσουμε με τις οικογένειες και στη συνέχεια δημοσίως» κατέληξε ο εκπρόσωπος της αμερικανικής ακτοφυλακής.
Τα στοιχεία από την προηγούμενη ενημέρωση της αμερικανικής ακτοφυλακής
Το διαθέσιμο οξυγόνο στερεύει, σε λιγότερο από 20 ώρες, σύμφωνα με την προηγούμενη ενημέρωση της αμερικανικής ακτοφυλακής.
Η αρχική εκτίμηση, πριν από λίγες ημέρες, έκανε λόγο για διαθέσιμο οξυγόνο 96 ωρών. «Το οξυγόνο θα εξαντληθεί αύριο το πρωί» μετέδωσε ειδικότερα η αμερικανική ακτοφυλακή. Ωστόσο, η εκτίμηση για τις ώρες του οξυγόνου δεν μπορεί να είναι ακριβής.
Εν τω μεταξύ, το φως της δημοσιότητας βλέπει η πρώτη φωτογραφία από το σημείο αναζήτησης του αγνοούμενου βαθυσκάφους Titan, δείχνοντας το διασωστικό πλοίο Deep Energy στη μέση του Ατλαντικού.
Τι έχει συμβεί στους 5 επιβάτες του Titan αν το σκάφος έχει ραγίσει
Οι πέντε αγνοούμενοι μπορεί να νιώσουν πίεση στους πνεύμονες, να έρθουν αντιμέτωποι με το σύνδρομο της «νάρκωση αζώτου» και την υποθερμία εάν το κύτος του υποβρυχίου ραγίσει.
Σε περίπτωση που έχουν προσπαθήσει να διαρρήξουν το κύτος, ενώ το σκάφος βρισκόταν στα βάθη του ωκεανού, οι ειδικοί εξηγούν ότι οι πιθανότητες επιβίωσης των επιβατών είναι σχεδόν μηδενικές.
Ο Δρ Νικολάι Ρότερμαν, οικολόγος βαθέων υδάτων στο Πανεπιστήμιο του Πόρτσμουθ, είπε ότι εάν συνέβαινε ένα τέτοιο ατύχημα, η υψηλή πίεση που επικρατεί θα είχε σκοτώσει τους επιβάτες σχεδόν ακαριαία.
Ο καθηγητής Alistair Greig, ειδικός στη θαλάσσια μηχανική στο University College του Λονδίνου πρόσθεσε ότι αν το κύτος είχε ούτως ή άλλως παραβιαστεί, η «πρόγνωση δεν είναι καλή».
Εξειδικευμένος εξοπλισμός, όπως ειδικά μείγματα αερίων για την καταπολέμηση της έντονης πίεσης στα βάθη του ωκεανού, έχουν επιτρέψει σε δύτες να φτάσουν σε βάθη περίπου 1.700 πόδια. Αλλά ακόμη και οι φάλαινες που έχουν εξελιχθεί για να τρέφονται στα βάθη του ωκεανού φτάνουν μέχρι τα 10.000 πόδια. Ο βαθύς ωκεανός είναι τόσο αφιλόξενος εν μέρει λόγω της πίεσης. Μόλις οι άνθρωποι πάνε κάτω από το νερό, πρέπει να αντιμετωπίσουν την πίεση του νερού, το οποίο είναι πολύ πιο πυκνό από τον αέρα, που τους περιβάλλει. Στο σημείο που βρίσκεται το ναυάγιο του Τιτανικού, η πίεση θα είναι περίπου 380 φορές μεγαλύτερη από αυτή που βιώνουν οι άνθρωποι στην επιφάνεια.
Καθώς η πίεση από το νερό αυξάνεται, προκαλείται η κατάρρευση οποιουδήποτε χώρου γεμάτου με αέρα. Για υποβρύχια που έχουν υποστεί ζημιά, αυτό μπορεί στη συνέχεια να οδηγήσει σε ρήγμα, τραυματίζοντας πιθανόν τους επιβάτες που βρίσκονται μέσα. Και για τους πνεύμονες, η έντονη πίεση μπορεί να είναι καταστροφική.
Ένας απροστάτευτος άνθρωπος εκτεθειμένος στα βάθη όπως εκεί που ήθελε να φτάσει το Titan, θα ένιωθε τους πνεύμονές του να καταρρέουν και τα τύμπανα των αυτιών του να σπάνε από την ίεση του νερού. Στη συνέχεια, θα έμπαινε το νερό από το στόμα του και το αποτέλεσμα θα ήταν ο πνιγμός.Οι άνθρωποι μπορούν να επιβιώσουν περίπου 15 λεπτά χωρίς οξυγόνο, αν και χάνουν τις αισθήσεις τους πολύ νωρίτερα, ενώ η εγκεφαλική βλάβη είναι πιθανή μετά από λίγα λεπτά χωρίς αέρα.
Ωστόσο, σε περίπτωση που το Titan έχει υποστεί κάποια ζημιά είναι σχεδόν απίθανο η πίεση να έχει συνθλίψει τα οστά των επιβατών όσο μεγάλη κι αν ειναι η πίεση διότι τέτοιοι καταστροφικοί τραυματισμοί μπορούν να συμβούν με στολές κατάδυσης που περιέχουν αέρα, οι οποίες στη συνέχεια παραμορφώνονται από την πίεση, συνθλίβοντας στη συνέχεια τα οστά όσων τις φορούν.
Παράλληλα, σε υψηλές πιέσεις που βρίσκονται στα βάθη της θάλασσας, η εσωτερική χημεία του σώματος αρχίζει να αλλάζει. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα το άζωτο, το οποίο αποτελεί μέρος του αέρα που αναπνέουμε, να γίνεται πιο διαλυτό, προκαλώντας την είσοδο μιας διαλυμένης μορφής αερίου στο αίμα.
Ακόμη όμως κι αν οι εγκλωβισμένοι στο υποβρύχιο δεν έρθουν αντιμέτωποι με έναν από τους παραπάνω παράγοντες, η υποθερμία αποτελεί επίσης έναν επικίνδυνο παράγοντα.
Ο βαθύς ωκεανός δέχεται λίγο έως καθόλου φως και οι θερμοκρασίες στα 12.500 πόδια είναι περίπου 2°C. Στους ανθρώπους, η υποθερμία μπορεί να πέσει σε νερό τόσο κρύο όσο 4°C (40°F) και οι άνθρωποι αρχίζουν να κουράζονται και να παθαίνουν σύγχυση.
Η μεγάλη επιχείρηση διάσωσης
Όπως εξηγούν ειδικοί όπως ο καθηγητής Άλιστερ Κρεγκ από το πανεπιστήμιo του Λονδίνου «αν το βαθυσκάφος είναι ακόμα άθικτο σε βάθη μεγαλύτερα των 200 μέτρων, υπάρχουν ελάχιστα σκάφη που θα μπορούσαν να φτάσουν τόσο βαθιά. Και σίγουρα δεν θα είναι τα οχήματα που έχουν σχεδιαστεί για επιχειρήσεις διάσωσης υποβρυχίων καθώς δεν μπορούν να φτάσουν στα βάθη που βρίσκεται το ναυάγιο του Τιτανικού».
Το Πολεμικό Ναυτικό των ΗΠΑ διαθέτει ROV που μπορεί να επιχειρήσει όχι μόνο για να εντοπίσει αλλά και για να ανασύρει το Titan καθώς το έχει κάνει ήδη στην περίπτωση του μαχητικού που συνετρίβη σε βάθος 3.780 μέτρων στη θάλασσα της Νότιας Κίνας το 2022. Τότε το μη επανδρωμένο όχημα είχε καταφέρει να δέσει έναν γάντζο που είχε ρίξει πλοίο στην επιφάνεια της θάλασσας.
Στην επιχείρηση διάσωσης που συντονίζουν η αμερικανική ακτοφυλακή, το Πολεμικό Ναυτικό των ΗΠΑ και η ακτοφυλακή του Καναδά συμμετέχουν το πλοίο Deep Energy που διαθέτει μηχανισμούς υποβρύχιας σάρωσης, το Polar Prince, το πλοίο από το οποιο έφυγε το βαθυσκάφος Titan. Στην περιοχή βρίσκονται ένα καναδικό πολεμικό πλοίο με υπερβαρικό θάλαμο για έξι άτομα και το γαλλικό πλοίο Atalante. Το αμερικανικό ναυτικό έστειλε, επίσης, το Flyaway Deep Ocean Salvage System, που είναι σχεδιασμένο να ανακτά βαριά αντικείμενα από τα βάθη του ωκεανού όπως αεροσκάφη ή μικρά σκάφη.
Από αέρος συμμετέχουν δύο αεροπλάνα C-130 των ΗΠΑ καθώς και δύο αεροπλάνα από τον Καναδά ενώ ROV που έχει προσφέρει η βρετανική εταιρεία Magellan που ειδικεύεται σε έρευνες σε μεγάλα βάθη βρίσκονται κυρίως στην Ευρώπη και θα χρειαστεί χρόνος να φτάσουν στο σημείο που χάθηκαν τα ίχνη του Titan.
ΠΗΓΗ: protothema.gr